7. januar 2005

Desember...

Nytt år, nye muligheter - er det ikke det man sier?

Siden sist har det vært juleferie, derfor ingen oppdateringer. Har vært lite og dårlig internettforbindelse der jeg var, så da får det bli en oppsummering i stedet.

Har siden sist blitt ferdig med eksamen, og fått tilbake resultatene. Jeg jobbet fantastisk mye med mannsforskningsoppgaven, og det føltes godt å bli belønnet for innsatsen med en A! Jeg jobbet ikke noe mindre med queeroppgaven, men følte at pensum og teorier der var hakket vanskeligere. Er sjeleglad for min B der. Emnet Natur og kultur: Forholdet mellom mennesker og dyr ga jeg til slutt opp. Det var så innmari mye pensum, mer enn jeg trodde var lov. Jeg trodde 10 studiepoeng var normert til 750 siders pensum, og her var det 1500. Kom meg gjennom 500, før jeg fant ut at jeg måtte prioritere de emnene som er en del av bachelorgraden. Dette var jo bare et emne jeg tok av privat interesse. Skal få lest resten av pensum, for å lære mer om hundens kulturhistorie. Men ga opp og ga faen i eksamen til slutt. Så jeg er rimelig sjokkert over den C'en jeg fikk! Under den fjerde eksamenen var jeg utrolig sliten. Jeg var tom for motivasjon, inspirasjon og innsatsvilje. Jeg var bare lei, lei og lei. Jeg skal aldri mer ta 40 studiepoeng på ett semester. På en måte er jeg fornøyd med C. Samtidig burde jeg klart bedre - jeg fikk A og B på mann og queer som er ti ganger så vanskelig! Men innsatsen var ikke der. Det jeg er oppriktig glad for, er at jeg kom meg gjennom pensum. Dermed har jeg den oversikten over KFL1020 som jeg synes jeg bør ha. Det er grunnleggende teorier og vitenskapskritikk som jeg skal ta med meg videre i studiene, og da er det et stort hull å ikke kunne pensum. Jeg fikk det aldri med meg i 2003, så det er godt å vite at jeg nå kan stå inne for å ha KFL1020 på CV'en. Jeg ønsket meg nok en bedre karakter, men jeg må bare innse mine begrensninger. Jeg må nok også skylde litt på eksamensoppgaven, som tok utgangspunkt i en tekst jeg ikke var så overvettes begeistret for. En ting er om man er dypt uenig i teksten, da er det jo lett å kritisere og jobbe med den. Men denne teksten var for meg ganske uengasjerende. Jaja, det vil ikke skje at jeg tar KFL1020 en tredje gang. Jeg sier meg fornøyd, og satser på å avslutte min bachelorgrad i kjønn, feminisme og likestilling dette nye semesteret.

Ellers avsluttet vi høstsemesteret med et fantastisk julebord! Vi hadde fått låne gratis halve restauranten Haveli på Vålerenga. En pakistansk restaurant med god mat, hyggelig betjening og praktisk beliggenhet. Studentutvalgsleder Annett jobbet på restauranten, derav den gode avtalen. Vi fikk pynte og "herje" fritt, fikk spesialpris på mat og drikke, og koste oss masse! Da restauranten stengte, gikk vi til Grønland. Der hadde Fett slippfest for andre nummeret. Veldig hyggelig å komme dit, men to store skår i gleden ble selvfølgelig tyveri: Først ble ei venninne frastjålet mobil og lommebok. Det var frekt og freidig løftet ut av veska som sto på barstolen. Da vi skulle fortsette til et nachspiel, oppdager ei annen venninne at hele veska er stjålet. Den sto inne hos DJ'en, som var ei venninne av denne, men likevel har noen i sin frekkhet stjålet den. Jeg blir rett og slett oppgitt og frustrert over at mennesker er så simple! Hvilken glede har man av andres ting? Jada, jeg forstår at det er penger og verdier. Men likevel - det er simpelt!
Til tross for dette, vil jeg påstå at det var et vellykket julebord!

Og tidlig neste morgen var det tid for å møtes på et Fett-seminar, for å planlegge framtiden, som en siste innsats før juleferien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar