3. november 2011

Med list og lempe

En kan ikke bare skrive om hunder, en må skrive om bikkjer også. Og noen ganger er det oppussing som står på agendaen. Det er lenge, veldig lenge, siden jeg har gjort noe oppussingsrelatert i heimen, men nå har jeg fått motivasjon og spark i rumpa til å gjøre en innsats igjen.
Til helga kommer snekker for å gjøre en innsats i stua med ting jeg ikke klarer. Men noe klarer jeg, så i dag har jeg tilbragt noen timer i kjelleren for å male taklister. Jeg fant for et halvt år siden i Drammen noen veldig fine lister jeg ikke klarte å glemme, så da tar jeg som et tegn at det er meningen at jeg skal ha de. Jeg har ikke funnet de til salgs i Jessheimstraktene, men på Lillestrøm hadde de, så da har jeg vært en tur der i dag.

Listene er i isopor og skal bare limes på veggen, og kom med noen nydelige "utskjæringer". De kostet en tier per meter mer enn vanlige, ferdigmalte taklister, men det er det verdt. Det er uansett ikke mange metrene jeg trenger i stua mi. De selges i pakker på to meter, mens lasterommet på bilen er 1.8 meter... Men, heldigvis er isopor litt fleksibelt, så jeg fikk de med meg hjem. En list knakk, men de må jo skjæres til uansett.
Kvelden har jeg brukt til å male 14 meter med list. De kom i hvit isopor, så for å få en mer glinsende overflate og få bort isoporpreget har jeg gitt de et strøk med eggeskallfarget maling jeg hadde stående - og jeg tror det holder med et strøk, hurra! Dessverre hadde jeg ikke nok maling, så jeg må skaffe mer i morgen. Det jeg lurer på, er om jeg skal male 18 eller 20 meter. Jeg kan nemlig returnere uåpnede pakker. Når jeg måler stua, får jeg den til å bli nøyaktig 18 meter i omkrets. Så skal jeg ha hjørneklosser også, da forsvinner en liten halvmeter. Altså burde det holde med ni lister á to meter. I teorien. Praksis, derimot. Jaja, jeg tror jeg lar den siste forbli uåpnet, så får jeg heller male den når den er hengt opp om vi trenger den.

Jeg har blitt så glad i disse listene, og håper de tar seg like ut bra på veggene som jeg tror. Små gleder i livet, hehehe.

Lister ligger til tørk. Dette er det største kjellerrommet mitt, hvor jeg ikke har fått malt gulvet enda. Like greit, så var det ikke så nøye om det dryppet i dag.

Sukk, så søt og vakker list! Denne er et godt bilde på hva slags stil jeg liker.
Den nederste er umalt, den øverste nymalt.
Ellers lar jeg meg glede av de små ting også, og har fått på plass noe fint på vaskerommet:


Norgesglass pyntet med blonde og fylt med vaskepulver - praktisk, og veldig søt! Jeg betalte 90 kroner for tre slike Norgesglass på et loppemarked, og liker dem veldig godt. Jeg hadde tre mindre fra før av, hvor jeg har tørket sopp på kjøkkenbenken. I et av de andre store har jeg hundekjeks, og i det tredje tenkte jeg å ha stearinslys eller telys eller noe sånt oppi, og sette i bokhylla. Fin dekorasjon, og da blir lysene mer tilgjengelig for meg som liker så godt å ha levende lys rundt meg. Jeg kan godt tenke meg flere slike glass, så jeg får ha øynene med meg når loppemarkedsesongen starter til høsten igjen.

I en av de ørten u-utpakkede banankassene mine har jeg også denne fra IKEA:
En søt blonde rundt denne også, og fylt med skyllemiddel, så har jeg et fint sett. Tipset fant jeg i en eller annen interiørblogg jeg snublet over, og noterte i et dokument med store og små ideer jeg vil gjøre her.

Jeg kunne tenkt meg ei hylle på vaskerommet - det er ikke pent å ha stående alt av vaskemidler på varmtvannstanken. Jeg har plater av ulike materialer jeg kan skjære til og lage hylle, hvilket er bra da jeg ser for meg ei hylle som går rundt et hjørne - da går den delvis over vaskemaskinen og vasken som står ved siden av. For jeg kan jo ikke ha ting stående på vaskemaskina, det ristes av. Anyways, det som stopper meg er at jeg ikke vet hvordan jeg skal få skrudd det fast i murvegg. Akkurat den veggen ser ut til å være murstein.   Noen tips? Drillen min vil i hvert fall ikke lage merke i veggen en gang. Må en ha egen murdrill?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar