17. desember 2007

Nå snakker vi julestemning!



Ah, så mye koseligere helg dette har vært, med tanke på julestemningsnivået! Det har kommet litt snø, nok til at det ligger på trærne og er hvitt på bakken. En gradestokk jeg så viste ti minus, så vi får tro at snøen kan bli liggende en stund. Jeg trenger ikke metervis, bare litt julekortstemning! Gråter ikke om det kommer noen centimeter, men dette er finfint! Mulig det bare er rim, for den saks skyld, men det er hvitt, rent og pent!

Vi bor ved inngangen til et godt turområde. Det går ei lang lysløype rett bak huset, som det er koselig å gå. Den er - duhu - opplyst, som passer ei som er så mørkeredd som meg veldig godt. Noen ganger kan vi gå helt for oss selv, og X'en løper bajas løs. Andre ganger treffer vi på hunder, som vi kan hilse på eller trene passering med. Det er to skoler cirka 500 meter unna i luftlinje (som vi ikke hører noe til!), så jeg prøver å unngå turgåing i verste til og fra skolen-rushet. Ellers koser vi oss på stien. Og vi kan gå rimelig langt. Det er nemlig Den Frederikshaldske Kongevei - "hovedvei mellom Christiania og København passerte her utbygd etter kongelig forordning 1636. Kjørbar fra omkring 1770. Her i bruk som hovedvei til 1860" (i følge en minnesplakett jeg fant, samt Wikipedia. Så om jeg ikke har fått kjøpt meg bil innen den tid, kan jo X'en og jeg bare ta beina fatt når vi skal stille på verdensvinner i København om noen år. Noen som kan estimere hvor lang tid vi bør beregne?
I tillegg til fin og opplyst lysvei, er det selvfølgelig plenty av skog å kose seg med. Det er mange stier innover å velge seg, eller bare gå inn i skogen som den står. Jeg er litt pinglete, så jeg liker best stier. X'en, derimot, hopper der haren eller neste impuls måtte hoppe...







Kanskje 250 meter fra oss er det også ei stor løkke som kalles Hundejordet. Det må ikke forveksles med det i Frognerparken, men er et stort, åpent felt hvor mange lufter hundene sine - etter hva jeg har blitt fortalt. Vi har stort sett herjet der alene, men treffer av og til andre hunder. Det går en sti tvers over, og i et hjørne er det en grillplass. Så ganske så praktisk og fin plass for å løpe bajas, trene litt innkalling og slikt, og vi må få svidd noen pølser der en dag også.
Så må en ikke glemme hvor mye hyggeligere det er å komme hjem med en pels full av snø enn det som høstværet har å by på...




Nei, det har vært en skikkelig god helg, med lek og kos i pene julestemningen. Dessuten har vi fått satt opp nissehus, juletre (det må jo opp nå skal vi få noen glede av det før vi drar bort for jula...) og annen julepynt. Og nå har jeg lyst på julegodteri...

1 kommentar:

  1. Jeg har laget en kilo marsipan i dag så det er bare å komme :)
    juleklem fra tante

    SvarSlett