5. desember 2007

Uteksaminert



Da var valpekurset over. Vi kan se tilbake på fem uker med mye moro, en lære- og samarbeidsvillig valp, en dyktig instruktør og god progresjon. X'en lærer fort, og det er kun vår skyld at hun ikke kan mer enda. Tyve minutters trening hver dag gjør underverk for hennes kunnskapsnivå. Nå sitter vi med et diplom som bevis på kurset som vi kan sette i permen hennes, vi har lært en rekke øvelser vi skal fortsette med og gjøre vanskeligere, vi har fått lyst til å gå på flere kurs - og akkurat nå har vi en regnvåt, skitten, sliten og snorkete valp på stuegulvet...

Hva kan så X'en briljere med på CV'en sin nå?
* Kontakt - alfa og omega for samarbeid og progresjon. Hun har selvfølgelig ingen problem med å stirre oss dypt i øynene i håp om å få en godbit. Videre trening blir å redusere godbitmengden, og at stemme, ros og verbal tilbakemelding er like forlokkende. Bare på de fem ukene kursene har vart har vi sett en progresjon på det området. Det har vi i grunn sett på alle øvelser!
* Sitt - hun kan sette seg på kommando, vi trener også på at hun blir sittende selv om vi går fra henne. Det går bra å gå en drøy meter rett fra henne, så nå beveger jeg meg til høyre, venstre og fram til hennes side. Hun skal bli sittende, uansett i hvilken retning jeg beveger meg. Jeg trener også på at hun skal sette seg og bli sittende, til tross for forstyrrelser rundt seg. For eksempel mens vi venter på bussen, er på bussen, mens andre går forbi oss i lysløypa, når dørklokka ringer, også videre.
* Innkalling - her har hun blitt kjempeflink igjen, etter at vi hadde en periode med døve ører og høy selvstendighet. Jeg er meget forberedt på at den fasen kommer tilbake, så vi skal holde innkallingen ved like, samtidig som vi avanserer med innkalling fra lengre avstand, innkalling som avbryter noe moro (altså forstyrrelser), og vi skal driste oss til å forsøke innkalling med sitt underveis etter hvert!
* Lineføring - her har hun vært veldig flink lenge. Vårt problem har vært motsatt av andres, hvor hunden trekker i båndet (selv om vi har lært teknikk for å unngå dette, om det skulle bli et problem). Hun har ofte hatt en tendens til å gå litt bak oss, men nå har vi henne snart fast framme ved kneet. Selv på rusletur i lysløypa tilbyr hun kontakt og lineføring, og jeg må av og til nesten jobbe for å få henne i gang med å herje i grøfter og fly over jorder... Lineføringen skal vi trene videre på i ulikt tempo, samt gjøre det om til fri ved fot. Hun har i hvert fall vært flink til det på kurset. Seks-syv valper som vandrer løs mer eller mindre i nærheten av fører, rundt på treningsplassen, og hun har nesten alltid forblitt ved meg. Men det er klart: Det er tett mellom godbitene! Og det skal det være i denne alderen.
* Utgangsstilling - ved å kombinere sitt, lineføring og innkalling har vi på kurset trent på utgangsstilling. Altså at hun avslutter innkallingen med sitt på venstre side, at hun skal ha kontakt selv om hun sitter på venstre side (og ikke foran, som vi begynte med på sitt-innlæringen), at sitten er på venstre side. Dette må vi jobbe med, men det er også en av de siste øvelsene vi begynte med på kurset.
* Dekk - vi har lært teknikken, jeg kan få henne i dekk ved hjelp av godbit. Men hun kan ikke kommandoen enda, som hun kan på sitt. Men vi har ikke øvd så mye på dette, da vi (jeg) leste Hundesport, og fant ut at vi skal på en del valpeshow framover. Dermed ble det til at vi heller har øvd på
* Stå. Egentlig ikke en øvelse vi skulle lære på kurset, men jeg fikk likevel hjelp fra instruktøren om en grei måte å lære det inn som kan duge for utstillingsringen i hvert fall. Så må jeg bare få X'en til å innse at ikke all løping skal avsluttes med en sitt. Tror jeg skal gjøre dette ved å lage et skille mellom utstillingsløping og hurtig lineføring. Det må da gå an? Jaja, valpen er tre og en halv måned, så lista ligger meget lavt! Men jeg skal ikke ha en hund som kun sitter i ringen, derom hersker liten tvil.

Så kan og skal selvfølgelig alle øvelsene få redusert godbitmengde, og kan avanseres på andre måter. Men dette er i hvert fall det jeg har lyst og mulighet til å trene på framover. Så får vi se når vi går neste kurs, det blir i hvert fall en måned til neste arrangeres hos Hund i Sentrum. Valpen kan lære mye på den tiden, og bli stødigere i det hun allerede har gjennomgått! Jeg er så enormt stolt av henne! Hun viser en enorm glede når vi jobber, hun er ivrig, orker mye før hodet koker, tar ting fort, og er en kul valp. Og jeg synes også det er morsomt. Jeg ser glatt nytten av hverdagsdressur, men det er også GØY å se utviklingen hennes, sette sammen ulike øvelser til kombinasjoner, utfordre henne med vanskeligere øvelser og høyere krav - og se at hun presterer. Jupp, vi har litt kurskick. Så får vi se hvor lenge det varer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar