28. desember 2007

Optimal oppladning

X'en og jeg lader opp for helgens valpeshow!

I kveld var det tid for et etterlengtet bad - i hvert fall etterlenget for oss tobeinte, med tanke på høstværet vi har hatt i det siste. X'en kan betakke seg for noe slikt. Badet ble utsatt til lengst mulig utover kvelden, så ikke arbeidet skulle bli bortkastet med for mange turer ut i drittværet. Vi snakker 28. desember, regn og syv plussgrader...

Det er mange som spør om det er mye pelsstell med en berner sennenhund, og det er det i mine øyne ikke. Jada, det tar tid å bade en valp - særlig i en dusj med forheng i stedet for vegger, så man ender opp med å løpe etter valpen med vann og såpe, lokke henne inn i dusjen med godbiter og ellers godprate. Og det tar tid å føhne hunden tørr. Pels må stusses litt her og der, klør sjekkes og ellers sjekke kroppen. Men det som er ORKET med å bade valpen, er jo å fjerne alt vannet og pelsdottene som flyter på gulvet, uten tilgang til sluket. Deretter fjerne all pelsen som har klistret seg til en selv. DET er drittdelen med pelsstellet!

Det er altså valpeshow i helga, og vi varmer skikkelig opp. X'en ligger utstrakt under stuebordet for å lade opp løpsbatteriene. Jeg ser på Dirty Dancing (mmm...). Snart skal pappa servere julekaker og snop til kvelds (!), og jeg må saumfare "jenterommet" for å lete etter utstillingsklypa mi, sist brukt en gang i 2002... Sekken er pakket, bilen er halvpakket, jeg skal bare koke vann og smøre niste, og så er vi klar for debuten.

Jeg gleder meg vilt! Skal bli så gøy å få stille egen valp, og komme i gang med utstillingssesongen hennes. Jeg er ikke så opptatt av resultat i helga, men håper på mange gode opplevelser for valpen, og moro i ringen som kan tenne showgnisten hennes. Denne helga ser i hvert fall ut til å bli det udiskutable høydepunkt i romjula.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar