15. februar 2009

Jeg kan ikke å gå!

En aktiv dag er snart over, X'en snorker på gulvet her, og jeg har mest lyst til å gjøre det samme. Men, det har vært en bra dag! Lang tur, dog litt mange skiløpere, men jeg benyttet det til gå pent-trening og passeringstrening. Det er nemlig mange som snørekjører med hundene sine, og jeg "antar" det er upopulært om X'en buser på for å leke med hundene. Ser for meg ei mølje av ski, liner, staver, bikkjer og sure eiere... Ikke at jeg helt skjønner hvorfor det er greit at snørekjørebikkjer lager spor i skiløypene, mens at vi som gikk på beina fikk sure blikk for å gå mellom skisporene? Det er mange oppslag om "vennligst ikke gå i løypene", og det må vel da menes de oppkjørte, og ikke mellom? For hvor skal vi ellers gå? Vente til snøen smelter? OK, jeg kunne gått inn i skogen, men i dag fristet det ikke å vasse i 70 cm bløt snø, så da trasset jeg meg inn i lysløypa. Vi fant også en skogssti som var litt oppgått, så vi gikk også en sløyfe der så X'en kunne få strekke skikkelig på beina. Det er ikke ordentlig tur når en må gå i kort lenke og stadig vekk gjøre holdt for passerende skifantaster. Men basing i snøen er morsomt, vennlig hilsen X'en.

Vi har trent lydighet i dag. I dag også, vi har hatt mange og korte økter gjennom hele uka med fokus på lineføring. I dag fikk jeg Hans til å filme oss, så jeg kunne se resultatet av arbeidet så langt. Og jeg kan vel i grunnen lett konkludere med at vi overhode ikke er i mål, men det er ikke X'en det står på. Jeg kan nemlig ikke gå... :-( Jeg må rett og slett lære meg å gå skikkelig, så kanskje ting kan se penere ut. Inn med rumpa, ut med puppene, opp med haka, rett i ryggen, litt bedre tempo så ikke sakte marsj må bli så veldig sakte, tydeligere tegn til X'en ved vendinger, konsentrere meg så jeg ikke begynner å løpe utstilling, vende uten å tråkke så mye på stedet - kanskje det da begynner å se penere ut?
Men likevel er jeg veldig fornøyd, for jeg har fått resultat på det vi har jobbet med: Kontakt og toleranse. Filmen er over fire minutter lang, og jeg delte ut fire eller fem frolic gjennom hele økta. Det betyr at X'en har blitt mye flinkere til å jobbe lengre om gangen, og jeg tror jeg kunne presset henne enda mer. Jeg har ganske dempet belønning når jeg trener lineføring, foreløpig, for jeg vil ha henne litt rolig, vi får ingen pen øvelse når hun er giret. Det blir bare hopping og tull, hun må være mer sanset. Så jeg virker sikkert småkjip med henne som ikke belønner mer, men foreløpig fungerer det. Jeg snakker litt til henne innimellom, type "flink jente" nå og da, men jeg skal vel klare å holde kjeft etter hvert og.
Nå som jeg ser at vi har god kontakt og toleranse, kan jeg kanskje begynne å stole mer på at hun gjør jobben sin - så jeg kan gjøre jobben min. Og deretter begynne å pirke på det mer tekniske, som plassering og holdt'er.
To minutter ut i filmen mister jeg henne, og det er fordi en dame går forbi oss rett utenfor kameralinsa. Så X'en kan gå fint når vi er for oss selv, men vi må uten tvil avansere forstyrrelser. Men, en skal ikke kimse av dagens forstyrrelse - X'en er ikke vant til at Hans ser på oss trene, og nå gikk vi flere ganger rett mot der han sto og filmet, uten at jeg følte hun gikk dårligere da.


Lineføring 150209 from Stine Bøe on Vimeo.

Senere dro vi til Holt hestesenter, hvor OODK hadde sin månedlige ekskursjon. Der var det svømming som sto på timeplanen.
X'en var vel ikke direkte imponert over planene mine, og kunne helt klart tenkt seg morsommere ting å gjøre. Hun har ikke svømt før, jeg har aldri fått henne langt nok ut i vannet, hun bare plasker og leker der hun har fotfeste.
De ble "longert" i en tyve-tretti meter lang bane, med rampe i hver ende, og ved hjelp av litt mild overtalelse kom hun i gang. Det ble mye plasking og spruting til å begynne med, men når hun roet seg og kjente etter kunne hun visst svømme likevel, og fant en fin rytme. Det var tydelig at hun måtte jobbe og ble sliten, men de som eide stedet var flinke til å si at nå var nok, og ikke presse hundene for mye.
Det var ikke så verst å få avslutte med en varm dusj og føhning på bordet, og om hun ikke var vant til å svømme fra før av viste hun i hvert fall de som var der at hun kunne sånn trimmebord og føhner. Søta!







Først en enkel sele, deretter svømmevest, og to leietau festes i selen for å "longere" henne i vannet.




Det ble plasking til å begynne med. Mye plasking!





















Nå er vi slitne alle sammen, X'en vil knapt nok bli med Hans ut på en tissetur, vil bare soooove.

4 kommentarer:

  1. X'en er kjempeflink, hadde hun vært her skulle hun fått kylling i dag!! Vi feirer bursdag IGJEN :))
    Helt klart du må gå et model kurs, lære å gå manekeng..... :)

    klem fra tante

    SvarSlett
  2. Jupp, X'en er veldig flink og lærenem - det er eieren det står på, men jeg prøver å bli like flink som hunden min...

    Dere kommer til å trille før dere skal til NKK Bergen, så mye bursdager dere har på årets start. Neste hund skal være født på sommeren, du må spre det utover!

    Modellkurs, der sa du noe. De går jo som om de har et eller annet ubehagelig stukket opp der sola sjelden skinner, og det må en jo få en stiv og rett gange av...
    Jeg får melde meg på Top Model, eller i hvert fall begynne å se på det :-D

    SvarSlett
  3. Ja, nå ble jeg deppa - vi henger laaangt etter! Men dere er flinke! Stå på!

    SvarSlett
  4. Takk for det, og ikke depp - gå ut og tren!

    *sparke Linda i rumpa*

    SvarSlett