15. januar 2009

Royale vibber

Egentlig skulle jeg ha blogget om sesongdebuten i utstillingsringen fra sist helg, men jeg venter på noen bilder og leter etter noen kabler og slikt dritt, så da har det drøyd. Så da får det bli en bildeløs blogg om noe helt annet i stedet.

Vi har blitt ganske flinke til å trene lydighet relativt jevnt sålangt i år - hvis en regner med øktene som er innendørs også.
Inne jobber vi med utgangsstilling, triks og bakpartskontroll - som det så fint heter. Jeg prenter rette sitter med X'en. De er stort sett ganske bra, men jeg vil at hun skal lære seg hvordan hun kan rette de opp, uten å måtte gå en ny runde rundt meg. Jeg vil at hun skal bli bevisst på den lille stumpen sin, og bli klar over at det er mulig å flytte på den...
Som et ledd i det har jeg innført litt trikstrening, som skal øke bakpartskontrollen - også er det kjekt å lære noe nytt og gjøre andre ting innimellom. Så nå har vi jobbet en del med å snurre rundt, eller "danse" som jeg er i ferd med å legge på som kommando. Altså at hun snurrer en gang rundt seg selv. Da må hun jo flytte på hele kroppen, og bevege seg ganske mye på samme plassen. Når hun klarer det en vei, skal vi snu det til andre veien.

Jeg er en type som leser en del, og plukker opp ting som jeg prøver på X'en. Vet ikke alltid om det fungerer, det finner en jo ut underveis. "Boksmetoden" har jeg hørt flere snakke om, og jeg ble jo litt nysgjerrig. Kombinert med det har jeg også sett flere youtube-videoer med hunder som er klikkertrikstrent til å samle alle fire bein i en vannskål. Nå har ikke jeg stor nok vannskål til X'en for at det er mulig, men jeg har en balje jeg bruker til håndvask. Den har jeg tatt fram, og målet er altså å få X'en til å stelle seg oppå med frambeina og å stelle seg oppi med frambeina. Så får vi se om bakbeina er realistisk å få med seg etter hvert, den er jo ikke så stor. Men poenget er i hvert fall også at når hun først står oppå denne balja, kan jeg prøve å få henne til å gå rundt ved å flytte bakbeina - skjønner? Bakpartskontroll. Tenk elefant på sirkus. Bare mindre og søtere...
Og hunden tar ting fort, hun, så vi har riktig så moro på kjøkkengulvet!

Vi trener på ordentlige ting også, da. Jeg har ikke hørt noe mer om når bronsemerkeprøva skal være, og tenker vel som så at jo lengre tid det går jo mer får vi trent, for det har i grunnen allerede gått veldig lang tid siden kurset, så en måned fra eller til... Ja, jeg er litt oppgitt over hvordan kurset endte, føler ikke at jeg har fått det kurset jeg meldte meg på, synes ikke den siste instruktøren er så flink til å kommunisere og følge opp løfter. Prøva skulle vært i oktober, så ble den forskjøvet til "før jul", så ble den utsatt til "på nyåret", og hvor lenge varer "på nyåret"? Jeg gidder ikke purre mer, prøva betyr lite for meg kjenner jeg, men det hadde vært kjekt som konkurransetrening, siden jeg har tenkt til å debutere i klasse 1 før sommeren (jeg har langsiktige planer, jeg se...)

Stå under marsj var en stund en teit øvelse, men nå har den begynt å falle på plass. Nå får vi den til bra nok for en ståkarakter, vil jeg tro, så nå må jeg bare fjerne doble og triple kommandoer etter hvert... Har faktisk begynt å leke med tanken om å kjøpe et videokamera, for å kunne se etterpå hva en egentlig gjør. Vil tro det kunne by på noen aha-opplevelser...

I går hadde vi avtalt lydighetsøkt sammen med Miriam/Josie og Anette/Norma. Vi ønsket oss en isfri og opplyst plass, så hva er vel da mer naturlig enn å trene på Slottsplassen?
Det var faktisk en perfekt plass - godt underlag, tørt, nok lys, og forstyrrelser. Vi fikk for eksempel vaktskifte, vakter som klasker med gevær, politihester, politibil, joggere, syklister, andre hunder, en full mann som ropte på en dame, trafikkstøy og andre omgivelser.
Og jeg var kjempefornøyd med økta - X'en jobbet kjempegodt, var konsentrert og oppmerksom. Hun hadde et par avstikkere til Anette og/eller Miriam for å se hva de holdt på med, men disse kom så å si utelukkende når vi var ferdig med en øvelse (hun fikk belønning og oppfattet seg vel som fri), og det skjedde ikke hver gang. Hun avbrøt aldri en øvelse for å oppsøke de andre. Og det er framgang for oss, vi som trener mye alene, og nå måtte hun trene med gode lekekompiser.
Vi var gjennom alle øvelsene til dette forbanna bronsemerket, bortsett fra lineføring - som jeg helt glemte. Jenta tilbragte halvannen time løs på Slottsplassen, og det var jo ikke noen stor ku, det?
Vi fikk nok litt hjerte i halsen første gang det kom politibil kjørende - skulle de jage oss bort? Men de kjørte videre, og kom forbi flere ganger, og til sammen syv forskjellige politihester red også forbi flere ganger uten å si noe, så Harald kan ikke ha hatt så mye imot det.

Øvelsene oppsummert:
Fri ved fot - hun detter ut av og til, så vi må jobbe mer med kontakt. Men hun stikker ikke, hun må bare snuse litt eller titte litt rundt. Vi ble kommandert, og det merket jeg at vi trengte. Jeg må lære meg til å slappe av og tenke før jeg handler, selv om jeg blir kommandert. Jeg må ikke spurte til høyre, selv om jeg får en høyrekommando. Jeg kan trekke pusten, sakke tempo og ta en skikkelig sving.
Lineføring - glemte den helt...
Stå under marsj - dyret står som en prest, stopper presist, men er avhengig av min dobbeltkommando (jeg nesten stopper opp og vrir meg mot henne når jeg kommanderer - det er kanskje kvadruppelkommando, det? Men, det er mindre nå enn for en uke siden, så vi er på rett vei). Innså at jeg er litt usikker på hvordan øvelsen avsluttes (med sitt? I stående? Gå videre?), så vi trener ulike avslutninger bare for at hun ikke skal "lære seg" øvelsen, som jeg har erfart tidligere at hun gjør.
Dekk fra holdt - det var i høst kremøvelsen vår, og den har i grunnen fått være urørt etter det, nok annet å jobbe med. Pusset støv av øvelsen i går, og den sitter fremdeles. Søta! Hun vet veldig godt at øvelsen avsluttes med "sitt opp", så jeg må kjøre noen repetisjoner på den hvor vi IKKE avslutter med sitt, bare så hun glemmer det.
Innkalling - den går stort sett bra. Hun kan tøyse det til av og til, så vi skal prente litt på den. Hun gjør rare ting, som å reise seg mens jeg går fra henne, sette seg helt skjeivt etterpå, løpe forbi meg og komme logrende tilbake for å sette seg foran meg. I går kom en ny variant: Komme løpende og sikte seg inn rett mellom beina mine... For så vidt logisk, siden mye belønning i det siste har vært at hun står mellom beina mine og blir skikkelig klødd på halefestet mens vi går bortover sammen, og hun oppsøker den posisjonen for å få kos. Men den hører liksom ikke inne i en innkalling... Det er ikke noe system i det hun gjør, det er ikke ett bestemt element i øvelsen hun er usikker på, så enten er helheten for vanskelig eller så er hun en tøysejente. Hmm... Må kjøre noen repetisjoner framover, for å se om hun bare har vært litt rusten. Det er en øvelse jeg ikke vil trene på is, så den har foregått mye innendørs på stuegulvet - med kort avstand og dempet tempo og fokus på avslutningen. Så mulig det kokte litt i går, når det ble en halv Slottsplass i hundreogørtogførti. Men, jeg synes hun er søt...
Tannvisning - det er vår vanskeligste øvelse, for hun vil så gjerne hilse... Og det skjer da ikke sittende, gjør det vel? Så vi bedriver sanse seg og sitte rolig-trening. Og det trenger jeg andre for å få til. X'en må sanse seg og sitte rolig selv om det kommer et menneske gående rett mot oss, selv om det går et menneske rundt omkring oss, og selv om dette mennesket snakker til meg. Og særlig det siste er vanskelig, for når mennesket snakker med meg kan det vel snakke med henne også? Miriam er suveren hjelp, og har tatt noen økter med meg på dette. Vi tar det saaaakte, presser X'en gradvis, og sørger for å stoppe før hun feiler (altså reiser seg eller hopper opp eller bjeffer) for at hun ikke skal få noen løsning på det. Masse belønning for at hun blir sittende og venter. Tannvisning kalles jo også en tilgjengelighetstest, og det er nå i hvert fall ingen tvil om at hun er tilgjengelig. Bare ikke sikker på om vi får en ti'er for det...
Fellesdekk - det har lenge vært en god øvelse for X'en. Vi har trent mye på enkeltdekk, og fått med oss flere fellesdekk gjennom OODK, så jeg føler meg veldig trygg på denne øvelsen. OODK trener med tre minutter, bronsemerke og LP1 er to minutter, og det er bevisst at vi lar de ligge ekstra. Da blir jo "eksamen" så mye enklere! Det er vel cirka fifty/fifty på om X'en reiser seg når andre reiser seg, men ellers ligger hun. Inntil i går. Da reiste hun seg i stående nesten med en gang jeg hadde kommet på plass. Men hun ble stående, så noe har hun kanskje skjønt? Jeg gikk tilbake, kommanderte rolig i ny dekk, og gikk tilbake - og hun lå resten. Jeg sto riktignok og fiklet i jakkelomma da hun reiste seg (skulle finne mobilen og ta bilde av fellesdekken - tror jeg kan multitaske...), så det er klart jeg forstyrret eller fristet. Så jeg skal begynne å trene enkeltdekk igjen, etter at den har ligget på hylla en stund, hvor jeg skaper forstyrrelser for henne. Beveger og flytter på meg, legger henne i nærheten av eksterne forstyrrelser (fotballtrening), også videre.

Veldig fint med en slik økt, hvor vi fikk prøvd alt, og jeg har fått bearbeidet og analysert og skrevet ned nå hvordan vi skal jobbe videre.
Så høres det kanskje ut som en pinelang økt, men selv om vi var der halvannen time føler jeg selv vi var flinke til å koble av med belønning og lek. De firbeinte fikk løpe noen æresrunder og børne litt (blant annet rett før fellesdekken, virket strategisk), og vi tobeinte kommanderte hverandre. X'en må dog lære seg å kjede seg, for eksempel når jeg hjelper de andre, for hun vil at det skal skje noe og vil ha oppmerksomhet... Så det er en annen prioritet framover. Det er sunt å kjede seg.

2 kommentarer:

  1. Takk for veldig bra treningsøkt, det må gjentas! X'en har jo blitt kjempeflink! :)

    Egentlig var det bare fint for oss at X'en reiste seg på fellesdekken, det er fin trening for Norma det! I går lå hun faktisk en hel fellesdekk (som vi strakk til nesten 3 minutter) uten at jeg gikk inn og belønnet, så det er tydelig at jeg kan stole mer på henne enn jeg har gjort...

    SvarSlett
  2. Åh, gratulerer med fineste fellesdekken i går! Det er så morro når en får framgang på ting en øver og øver på!

    Også tror jeg vi må svelge en stor isklump, og ha liggende i magen... Det er jo mulig at X'en står under marsj uten at jeg vrir overkroppen 180 grader...

    SvarSlett