8. oktober 2007

NKK Kongsvinger

Da er nok en utstillingshelg over. Også denne gangen to dager som ringsekretær. Man er sliten i hodet, trøtt i beina og tørr i halsen etter en slik helg, men det er nå morro lell!

Jeg synes det er lærerikt å være ringsekretær - det varierer selvfølgelig i mengde etter hvem som dømmer og hvordan denne dømmer. Og da mener jeg ikke i forhold til hvem som settes opp, men hvor gode kritikkene er og hvor mye man får høre av kommentarer og begrunnelser. Jeg liker veldig godt dommere med åpne kritikker, for eksempel.

Lørdag var en dag med miniatyrhunder. Til tross for shih tzu-bakgrunnen, er det ikke den gruppen jeg synes er mest interessant. Men vi hadde få raser, med mange påmeldt, slik at man likevel lærte en del. Etter 50 chihuahua har man fått med seg noe om rasen! :-) Det var også dommerelev eller -aspirant på samtlige hunder, og da får man jo også høre mer om dommerens motivasjon for de ulike valgene.

Søndag hadde jeg myk overgang fra dagen før, med 30 dvergpinschere og noen affenpinschere, og deretter 65 bernere. Det er noen ringsekretærer som ikke liker å gå for egen rase, men jeg er ikke en av dem. Jeg synes det er en verdifull mulighet til å få utvidet kunnskapene om egen rase. Dommere har ulike prioriteringer, ser ulike ting, og er heller ikke så "blinde" som jeg selv kan være for hunder jeg har sett femti ganger. Man kan se nye feil, eller "oppdage" bra hunder man hittil ikke har lagt merke til.

Hans var på hyttetur i helga, så begge var rimelig innstilt på å avslutte helga i sofaen med en vilkårlig film og bestilt pizza. Men Hans opplevde å få samtalene brutt så mange ganger at han til slutt ga opp hele bestillingen. Skuffa!

Nå ser det ikke ut til å være noen ny utstilling for meg før Hamar i slutten av november. Får finne på noe annet å stille hundeabstinensene med... Kosebehovene kan jeg i hvert fall ordne på jobben, med hunder på flere kontor. Men jeg trenger jevne doser av hund av ulike former i hverdagen min...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar