27. november 2007

Norsk vinner 2007

14-ukersveiingen viste 18.4 kilo, og nå er det jammen snart på tide med 15-ukersveiing også. Vet ikke helt hvor mange uker jeg skal veie henne, men det er nå spennende å se utviklingen, og gjette på forhånd. Litt spenning i hverdagen...
Det vil dog ikke forundre meg mye om hun veier mindre når vi veier henne om to dager. Hun har hatt diaré i varierende grad i fem dager, og vi har naturlig nok gitt henne mindre mat. Jeg innbiller meg at hun har blitt noe tynnere. Men vi får se. Nå er magen på rett kjøl, og hun skal få vanlig mengde mat igjen. Og vi kan begynne å trene igjen, ved hjelp av godbiter! Det blir ikke like effektiv og bra trening når kun ros og kos skal brukes, for en liten valp på tre måneder som er suuuulten...

Hans fikk virkelig prøvd seg som valpeeier på det verste i helga, siden jeg var på Hamar mens magen til X'en var på det verste. Av en eller annen grunn skeit hun flere ganger i løpet av nettene, men ikke noe på dagtid.
Jeg var igjen ringsekretær, for både nye og mer kjente raser. Stående fuglehunder, norsk lundehund, dvergpinscher og boxer. Hamar er en utstilling jeg må ha med meg hvert år - det hører med. Det er en fin avslutning av det norske utstillingsåret (med unntak av i år, som det er utstilling i romjula), her treffer man kjente og kjære, treffer nye, har en unik sjanse til å se nye raser eller større ansamlinger av sjeldne raser, se topphunder i ulike raser, gå berserk med visa-kortet, og rett og slett hylde hunde-Norge. Lørdag kveld er det hunde-Norges "julebord", med gallamiddag og galla-matchshow.
For meg er det også knyttet en del julestemning til Hamar. Det har nok å gjøre med at norsk vinner-utstilling for en god del år siden var lagt til første helgen i desember - da det var på Sjølyst. Min søster og jeg hadde pakkekalender, og fikk alltid noe i kalenderen som gjorde kjøretur og utstillingsdag noe kortere. Ved lukten av smarties kan jeg den dag i dag "se" glimt fra ulike Sjølystutstillinger... I nyere tid har det blitt tradisjon at jeg har "lov" (fra meg selv) til å starte juleforberedelsene rundt Hamar. Det hjelper selvfølgelig også på å bo på et julepyntet hotell, spise julemat, snøen som alltid kommer på Hamar denne helga...
Jeg tok toget opp på fredag, og i sekken hadde jeg med meg den tradisjonelle six-packen (julebrus), julemarsipan og badeskum. Jeg prøver alltid å få hotellrom med badekar, for optimal velværehelg :-)
På søndag var jeg så heldig å få treffe Xerxes (Xerxes Xavier av Hiselfoss), broren til X'en. Jeg har ikke sett ham siden han var rundt syv uker, og nå var han dobbelt så gammel. Og fantastisk å se på! En skikkelig firkantet pelskladd av en valp, som bare satt på sin brede bak og observerte alt som skjer i Vikingskipet. Helt herlig!
Og med Vikingskipet tilbakelagt, er også X'ens julegaver i boks. Bare hun ikke finner de!


(Bildet er hentet herfra)

For å fortsette julestemningen som smøg seg inn på meg, var det i går tid for teaterbesøk. Min første tur til o Nationaltheater. Svigers inviterte oss med til Reisen til julestjernen. X'en fikk ikke noen billett, så hun tilbragte kvelden hos en kollega av meg. Det var selvfølgelig stas! Siden hun gikk glipp av en valpekurskveld, hadde de trent litt sitt og dekk med henne, og hun hadde visstnok vært veldig flink. Selvfølgelig - hun er en berner, hun gjør det meste for de fleste - for en godbit. Det var faktisk nesten litt skremmende å se hvor villig hun ble med samboeren til kollegaen, til tross for at de har møttes en gang før...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar