24. mars 2009

Dagen derpå...

Jeg har ikke helt kommet over hvor flink X'en var i helga, jeg - hun imponerte meg på så mange områder. Selv om vi har forbedringspotensiale og det er mye å pirke (og mer enn å pirke) på, så ga hun likevel alt og var bedre enn hun noen gang har vært. Blir så stolt av hunden min, blir så veldig glad i henne, fornøyd med henne. Selv om hverdagene er de viktigste, er det veldig artig å jobbe mot et mål og deretter nå det!

Tusen takk for alle gratulasjoner, både her og der - veldig koselig! Artig at vi blir lagt merke til, at folk følger med på oss. Jeg velger å tolke det positivt :-)
Jeg må få gjengi en SMS jeg fikk, som varmet og gjorde meg både rørt og småflau, men jeg valgte til slutt å bli stolt også av meg selv:
Pene hunder kan man kjøpe, lydige lager du selv.

For, vi er et team, og jeg erkjenner at X'en er bedre enn meg og vil nå lengre hos en annen, men vi går veien sammen og gjør vårt beste. Og jeg synes det er gøy å se at vi får til, å se framgangen. Jeg fikk en kommentar på at det var jo ikke rart at X'en lå så flott i fellesdekken, hun var vel for tung til å gidde å reise seg! Og jeg kjenner at slike kommentarer, uansett hvor fleipete de er ment, faktisk sårer meg litt. X'en og jeg har trent massse, og fellesdekk er en øvelse jeg har jobbet mye med. Hun tok dekk lett, men jeg har virkelig lagt ned en innsats for å generalisere øvelsen med ulike forstyrrelser. At hun lå til tross for at to andre reiste seg på søndag tar jeg som et resultat av god trening, ikke latskap.
Men, det må jo også legges til at jeg fikk kommentarer om at hun var mye kjappere og kvikkere enn de kunne sett for seg, så hun fikk jo vist seg fram positivt.

Bronsemerkedommeren berømmet oss forresten for at vi var så tøffe at vi hev oss ut i en konkurranse allerede dagen etter bronsemerket - en er litt dumdristig, kanskje?
Jeg har satt dato for den offisielle debuten, med mindre en løpetid ødelegger for det (litt vanskelig å vite hva slags syklus hun har, når hun bare har hatt ei løpetid), og den er om såpass god tid at vi skal rekke å trene inn hinder og fullføre de øvrige øvelsene uten å måtte trene oss i hjel. For jeg merket sist uke at det ble kjedelig og langtekkelig for oss begge å trene hver dag. Vi liker variasjon i hverdagen begge to, så kjappe økter et par ganger i uka tror jeg er vår fasit. Også gleder vi oss til all snøen forsvinner, så vi kan begynne å gå spor igjen! Jeg har meldt oss på et kurs jeg håper blir noe av, for da får vi etter ryktene en veldig god instruktør vi vil lære mye av. Me likes!

X'en fikk også i går vist at ting hun har lært kan hun. Hun var med Hans på jobb, og for første gang på veldig lenge ble det dermed kollektivtrafikk og sentrumsvandring. Og hun gjør det med den største selvfølge - hun kan sånn t-bane og buss, dette har vi da lært for lenge siden. Hun er en så herlig og tilpasningsdyktig hund! I dag har vi vært enig begge to om å slappe av og ta det lugnt. Jeg hadde tolv timers arbeidsdag i går, og det kjenner jeg i dag... Så i dag har vært mest kos og tøys i stua, jeg tror begge har litt hangover etter helga enda.

Og hun røyter i digre klaser, og er mer naken enn jeg noen gang kan huske å ha sett henne. Hun røytet i fjor sommer, og jeg klarer ikke å huske at hun hadde dårligere pels under den røytingen enn da verdensvinneren var (men så dro jeg på 16 dagers jobbreise/ferie rett etterpå, så hun kan jo ha vært dårligere pelset da), og det gikk jo som kjent bra for det. Men da hadde hun mye pels sammenlignet med hva hun har nå. Jaja, pelsen kommer forhåpentligvis tilbake, og i mellomtiden får hun være brukshund - de kan som kjent ikke være pene! :-D Det er dratt av en pose med pels, og i morgen skal hun få et bad så vi får av enda mer. Det er ikke noe å samle på, like greit å få det av, så kanskje hun kommer opp i pels til utstillingssesongen virkelig starter. Det er lov til å håpe. Ellers har vi altså plan B: Brukshunden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar