12. mai 2009

LP-fugler i magen

Det ble lydighetstrening i dag. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta det rolig, men X'en har ikke haltet siden Kristiansand og var så keen på å jobbe, så vi gjorde det til en skikkelig treningsøkt, med full belønning, sprut og moro.
Anette og Norma ble også med, det er hyggeligere å trene sammen med noen, så kan en skravle i pausene, hjelpe hverandre å se, og ellers være støtte i treningen.

X'en og jeg var faktisk innom alle øvelsene i klasse 1, med unntak av hinderet, for det sto igjen i boden.

Tannvisning gikk supert - full kontakt med meg hele tiden med kjøttboller i øynene, Anette var egentlig mest i veien der hun kom for å klå, X'en ville jo ha kjøttbolle! Hun satt og satt - herlig! Nå må jeg bare ta meg i nakken og finne andre som kan ta tannvisning på oss, slik at dyret får generalisert at hun skal bli sittende uansett hvem som kommer bort. Hun er troendes til å anse en ny person - som dommeren - som en potensiell bestevenn, en hun må hilse skikkelig på.

Fellesdekk, om det kan kalles det med bare to, gikk bra - bortsett fra at hun trengte dobbeltkommando for å legge seg ned. Det har vi ikke trengt på år og dag, så jeg må få sjekket om det var et øyeblikks døvhet, eller om hun har glemt den kommandoen. Jeg kom litt ut av tiden, men hun lå i hvert fall i tre minutter. Jeg belønnet at hun lå nede da jeg kom tilbake og inntil, må få sjekket en dag om hun reiser seg før sitt opp-kommandoen om hun ikke får belønning. Med andre ord, sjekke om hjernevaskingen har fungert enda.

Lineføring/fri ved fot: Her trente jeg mye på holdter, for å få de rettere. Når jeg går bra, går hun bra, så jeg må rett og slett få inn gode gåvaner. Det var mye bra, hun setter seg rettere oftere enn før, så vi er forhåpentligvis på riktig vei. Det var heller ikke noe problem å samarbeide, selv om Anette og Norma trente/lekte i nærheten. Det er alltids ting å pirke på, men det tror jeg andre skal få studere og fortelle meg, for jeg prøver nå å ikke se så mye på henne for dermed å presse henne ut av posisjon... Det føles i hvert fall riktig det vi gjør, men vi bør kommanderes for å bli vant til det.

Stå under marsj, der glemte jeg meg bort og ga ståkommando framfor håndtegn som jeg egentlig bestemte meg for for en tid tilbake. Og hunden stoppet! Hvorfor det? Hun har aldri stoppet så momentant før, hva pokker har skjedd? Det er fjorten dager siden sist vi så på øvelsen (kremt...), har hun lært den av seg selv i mellomtiden? Joda, det er dobbeltkommando ved at jeg stopper litt opp, men jeg føler dette var mindre framtredende enn før. Jeg ble rett og slett satt ut av at dyret stoppet. Jeg tenkte meg om - skulle jeg nå avslutte øvelsen fordi hun gjorde en veldig god gjennomgang, eller skulle jeg prøve igjen for å se om det var flaks? Jeg forsøkte to ganger til, og hun stoppet fint, Anette så også at hun stoppet kjapt. Jøss... Strategien nå er å legge håndtegnet på hylla, og se om jeg kan få minimert stoppen min. Jeg brukte kun stemme og et lite stopp på det ene beinet, så vidt jeg vet, så det bør være mulig å få fjernet, før brukte jeg stemme, stopp, håndtegn og vridning av kroppen. Masse belønning og lek for vel utført øvelse. En god stund senere forsøkte jeg en gang for moro skyld hvor jeg sa "stå" uten å sakke tempoet mitt, men da ble hun usikker og fortsatte å gå, dog saktere og saktere.

Dekk fra holdt gjorde vi bare en gang - det er jo en øvelse vi har kunnet i lang tid. Som på fellesdekken belønnet jeg henne for å fortsatt ligge nede etter at jeg kom inntil, men to sekunder etter belønningen kommanderte jeg i sitt. Hun reagerte fint og satte seg presist - i dag er jeg veldig fornøyd med hunden min! Hun la seg også på første kommando, i motsetning til på fellesdekken, så jeg tror hun rett og slett hadde fokus på annet enn meg da det ble dobbeltkommando.

Innkalling - også denne tok vi bare en gang. Hun reagerer kjapt på kommando, løper i hundreogsnørrogførti, og satte seg inn rimelig rett, dog ikke helt inntil meg. Men jeg var fornøyd nok, med tanke på tempoet og at hun må ha litt bremselengde, jeg tror ikke jeg kan forlange så mye bedre av henne, lille store hunden min. Hun utførte øvelsen som jeg per i dag ønsker, så da unnlot jeg å repetere for å risikere å ødelegge den gode innsatsen.

X'en var skikkelig på hugget i dag, kjeftet hvis hun ikke ble trent, ga av seg selv og var morsom å jobbe med. Det hjelper nok å ha litt treningsfri av og til, det er en stund siden sist bevisste, planlagte, markante treningsøkt, det har blitt mest spontan belønning mens vi går tur og hun gjør noe riktig på eget initiativ.

Planen nå er å dra på en av OODKs treninger for å få fremmede til å ta tannvisning, for nå nærmer debuten seg og det er på tide å sette inn ekstragiret. Jeg gleder meg skikkelig til å debutere, til å få testet hvordan treningen vår har fungert og hva vi kan!

Tusen takk for en fin trening med inkludert grilling, Anette, det var gøy å se framgangen til Norma fra sist vi trente!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar