6. juni 2010

1345

Nok en helg er snart over, akkurat nå sitter jeg i skyggen med kaldt vann og peanøtter - skyggen for å lindre en ganske solbrent hud, og peanøttene for å stagge en sulten mage. Så mens komfyren gjør jobben, kan en jo få blogget!

Før helga satt jeg med DogArra for å mekke startnummer og katalog til lydighetsstevnet til Oslo og omegn dressurklubb som er til lørdag. Jeg har vært noe borti programmet før da jeg jobbet i NKK, men dette var første gang jeg skulle gjøre det som har med utsending til utstillerne å gjøre. Men det gikk i grunnen lett som en plett, det er veldig behagelig som arrangør når deltagerne melder på elektronisk og alt kan gjøres med noen tastetrykk.
Når OODKs stevne lørdag er over, er det tid for Osloavdelingens treff på søndag, med matchshow og uoffisielt LP-stevne. Der skriver jeg katalogen manuelt, men vi trykker ikke like mange opplysninger om hver ekvipasje på et slikt uformelt arrangement, og jeg har vært flink til å skrive katalogen etter hvert som påmeldingene kommer inn, så den er også snart ferdig. Fristen for å melde seg på er i dag, så hiv deg rundt om du har glemt å melde på! Matchshow er uhøytidelig moro, cup for de firbeinte og en fin mulighet til å få mer ringerfaring. På lydighetsstevnet er det rom for å belønne mellom hver øvelse, for de som ønsker det, og å kunne gi hunden en veldig positiv konkurranseerfaring - og selv også få mer trygghet på hva en kan gjøre på et stevne. Dette blir bra!
Deltagerpremiene lager jeg, og jeg tror jeg er i rute ;)

I går var det for mange NKK Drammen, mens jeg var spurt om å være ringsekretær hos Klubben for Bolognese og Coton de Tulear. Da jeg ble spurt, hadde jeg jo et lite håp om å ha valper på fire-fem uker her, så jeg takket ja og lot NKK Drammen seile sin egen sjø. Greit å tjene litt penger på utstilling av og til også, jeg synes dessuten det er trivelig å være ringsekretær, og det får en ikke vært om en skal stille overalt...
Min venninne Miriam var skriver, og hun delte opp reiseveien ved å overnatte hos meg fra fredag - veldig koselig å se deg igjen, skravling og grilling hele fredagskvelden var bare så bra!

41 hunder var påmeldt, så det ble en rolig og slækk dag, med en trivelig dommer. Hun satte opp egen kåringsklasse, hvor hun ønsket å premiere beste mannlige handler over 20 år med en flaske snaps, for å motivere flere menn til å stille hund. Og hun fikk faktisk ni påmeldinger, da vet en hva som må til i det rasemiljøet :D
Jeg dro forresten hjem med fruktkurven deres, så nå skal jeg kose meg de neste dagene med masse forskjellig frukt, etterpå blir det fruktsalat med vaniljesaus, mmm...
Tittelen på innlegget hører forresten hjemme i denne utstillingen - det er antall skritt jeg tok i løpet av utstillingsdagen, i følge en skritteller jeg impulsivt dyttet på meg. Jeg er rimelig sikker på at jeg på en vanlig utstilling som ringsekretær går betydelig mer enn som så, med dobbelt så mange påmeldte, i går var bare kosedag med god tid, masse premier og søte utstillere.

I dag har også vært en fin dag, med Østfoldspesialen. Ny utstillingsplass av året, og det var ikke et dumt sted å være! Kunstgressbanen var behagelig å løpe på, god plass utenfor ringen, gode parkeringsmuligheter, kiosk og toaletter rett ved ringen - kanskje litt åpent og lite skygge, men en får ikke alt. Faktisk utrolig at en får ha hundearrangement på en slik bane! Og ti meter fra ringen var det en skogkant, så en kunne sette hundene i skygge der, for eksempel.
Jeg fikk stille Gross (N.Uch. Augustus) i championklasse, en stor klasse med åtte påmeldte, dommer var fornøyd med en fin klasse, og belønnet alle med CK (og han brukte skalaen ellers, og slo ned på det han ikke likte, så en CK fra ham betydde noe).

Jeg vippet mye fram og tilbake på om jeg skulle melde på X'en, pelsen er ikke bra, og hun ble påmeldt i eksteriør siden jeg likevel skulle gå uoffisiell LP med henne - som ble avlyst på grunn av for få påmeldte. Nå skulle jeg jo dra for å stille Gross, selv om jeg tror jeg hadde dratt uansett, Østfoldspesialen må en få med seg. Men skulle jeg stille X'en? Jeg hadde egentlig lyst til å få en kritikk på henne fra denne dommeren...
Det ble til at jeg sto opp et par timer tidligere i dag, badet og føhnet, testet noen groomingtips med saksa jeg fikk av Hilde på Frya (vanligvis ville jeg ikke testet klipping jeg ikke har gjort før bare et par timer før dyret skal i ringen, altså!), og fant ut at hun så anstendig nok ut til å få være med ringside, i det minste. Det er ikke alltid så lett å vite hvor godt eller dårlig pelset dyret er, når en ikke har noen å sammenligne med.
Det ble til at jeg tok noen runder med X'en inni ringen også, og i dag hadde vi en kjempefin dag! Hun løp herlig, sto flott, og jeg følte vi virkelig fikk vist oss fra en god side. Dommer kommenterte hvor godt det var å se en tispe med den størrelsen (X'en var sist i åpen klasse, så han hadde dømt noen tisper den dagen), flott hund som løper som et tog (jeg velger å tolke det positivt, hehehe), men dessverre ikke i utstillingskondisjon hva gjelder pelsen, og derfor blått. Men det er helt greit, jeg er knallfornøyd med kritikken, pelsen vokser ut igjen, og da skal vi finne ut hvor dommermannen skal dømme berner neste gang :D

For øvrig må vi få gratulere X'ens halvsøster Sidney (Bitteliten Sidney av Hiselfoss) som ble BIR med cert, deres felles mor Lina (Ch. Enslige Evelina av Hiselfoss) som ble 2 BTK, X'ens halvbror Bentley (Ch. Yo-Yo Bentley av Hiselfoss) som ble 2 BHK, deres felles far Ola (Ola Odelsgutt av Hiselfoss) som ble 4 BHK, og X'ens halvbror Vebjørn (Vebjørn Viking av Hiselfoss) som ble 3 BHK. BIM ble Ch. Odysseus.
Og i Drammen i går ble pappa Ola BIR og mamma Lina BIM og plassert i BIS veteran - kjempehelg for familien! Nå skal X'en ha utstillingspause for å røyte helt ned og komme opp igjen, så får vi heller komme sterkere tilbake senere. Om hun parres på neste løpetid, er det faktisk ikke sikkert hun skal stilles mer i år...

1 kommentar:

  1. Tusen takk for flott handling og en koselig dag ved ringen:-)

    SvarSlett