3. juni 2010

Nå smiler vi igjen

Nå blir dere snart bortskjemt, kjære lesere, med to blogger på en dag. Men, jeg har vært så taus så lenge, og jeg vet jo hvor mye dere har savnet meg, så dere har fortjent dette :D
Også hadde forrige blogg blitt så innmari lang om jeg skulle tømt hele hjertet på en gang...

Tirsdag var det lydighetstrening i Osloavdelingen, og i og med at bare Vibeke og jeg møtte opp, ble det intenst, med Monica som "dommer". Vi kjørte to og to øvelser annen hver gang, så det var ikke mye hvile hundene fikk, det er vel det som er intervalltrening.

Først tannvisning, som gikk bra.
Fellesdekk, hvor jeg etter et drøyt minutt gikk fram og belønnet for at hun lå, bare sånn i tilfelle hun hadde fikse ideer etter Frya. Da vi skulle avslutte, spratt både Dina og X'en opp i sitt før kommando, så vi kommanderte de ned igjen, gikk fra en stund, og fikk avsluttet på riktig måte. Flinke jenter som skjønte hintet!

Jeg kan ikke huske noen store biggies fra lineføring og fri ved foten, så det gikk sikkert ganske anstendig. Hun datt litt ut her og der, det var mye spennende på asfaltplassen - vi fant til og med et kondom, faktisk... Men når jeg har riktig tempo, og hun følger med, går vi ganske så anstendig! Jeg trenger å trene på å bli kommandert, og jeg trenger å trene på hvordan jeg skal håndtere X'en mellom øvelsene og hvis hun gjør noe uforutsett, så for meg var det super trening.

På neste intervall tok vi en kjapp fri ved foten, dekk fra holdt og innkalling. Jeg ville ha litt FVF først, siden X'en ikke gjør holdt på dekk fra holdt i konkurranse, men jo kan gjøre holdt under FVF. Så jeg håpte å minne henne på at begge deler er marsj med holdt. Men neida, tøtta ble stående. Nytt forsøk på dekk fra holdt, da så jeg at hun begynte å stoppe opp rett før Monica, og løp for å få henne med meg. På tredje forsøket fikk vi til en anstendig dekk fra holdt. Så gjorde vi et fjerde forsøk, hvor jeg helt bevisst gikk rett forbi Monica, gikk veldig fort for å få henne med meg, og hun fulgte på. På femte forsøket tok vi en ordinær dekk fra holdt, og den satt enda bedre. Så hypotesen er at X'en forbinder figurant/dommer med stå under marsj, og derfor står som den flinke hunden hun er. Vi har trent vanvittig mye stå under marsj med figurant for å få hjelp til bråstopp og for å sjekke at hun ikke tar mange steg etterpå - mens dekk fra holdt har vi så å si utelukkende trent alene, hun kan jo den, ikke noe vi trenger å bruke tid for å prente på sammen med andre... Så strategien framover nå blir å bruke ulike figuranter når vi trener dekk fra holdt, stå under marsj - og bare gå forbi, så hun skal lære seg å følge med, selv om det står noen og ser ut som "stå under marsj"...

Første innkalling la hun seg ned da jeg gikk, så vi kjørte et par repetisjoner hvor jeg gikk fra og tilbake for å belønne sitten.
Andre innkalling gikk i dass fordi jeg liksom skulle gjøre treningen morsommere og trigge henne til å løpe enda fortere, så jeg løp fra henne når hun satt. Det var jo skikkelig morsomt det, syntes X'en, og kom løpende etter.
Tredje innkalling ble avbrutt av en turgåer med hund, hvor hunden bjeffet ustoppelig på X'en og Dina. X'en hadde løpt til meg, men ble avbrutt i det hun skulle gå rundt meg inn i utgangsstilling, og ble stående foran meg og glo på bråkedyret. Ikke noe å si på det.
Men, på fjerde forsøket, når turgåer og hund endelig hadde kommet seg bort fra stedet, fikk vi til en perfekt innkalling!

Pause i skyggen mens Dina og Vibeke gjorde sitt, og X'en fikk herje som hun ville med pinnespising og plantesniffing.

I neste treningsrunde tok vi en innkalling som gikk akkurat som den skulle, før vi gøyv løs på stå under marsj.
Første gang stoppet hun seigt, men andre gang fikk vi til en bedre stå.
Vi fikk også løst ei floke under stå under marsj, i hvert fall framsatt en hypotese. X'en setter seg veldig skjeivt når den skal avsluttes - type over 90 grader skeivt, titter på meg og er storfornøyd. Men når jeg går tilbake til henne, steller jeg meg ved hennes bakbein. Vi gjorde et forsøk hvor jeg plasserte meg ved hennes skuldre, og da satte hun seg mye rettere. Så det skal jeg teste flere ganger :)

Jeg var veldig fornøyd med treningen - selv om det var varmt ga X'en av seg selv, det var en intens time med mye pirking, men hun holdt humør og tempo oppe. Selvfølgelig ble det også mye belønning, en jobber jo ikke gratis, men jeg er stolt over hvor arbeidsvillig hun er! Kremdyret!

Onsdag hadde vi fått meldt oss på et uoffisielt stevne, hos Antrozoologisenteret. Her er det lov til å belønne mellom øvelsene (eller underveis om en vil også, men da får en null), og det er en fin måte å lage en positiv konkurransesituasjon, få mer erfaring og kanskje teste ut ting som ikke blir realistisk på trening.
Jeg vet ikke hvem som dømte, annet enn at hun het Eva og var oppdretter av golden retriever, men det var i hvert fall en veldig trivelig dommer å gå for! Hun understreket at vi kunne bruke den tiden vi trengte, og ga meg virkelig ro og trygghet i ringen. Herlig!
Det var 13 ekvipasjer påmeldt, og vi var første i andre fellesdekk. Egentlig kan jeg ikke fordra å være først ut, for jeg blir så usikker på hva jeg skal gjøre mellom felles og individuelle øvelser. Det stresser meg, jeg fikler og kløner, og bare tuller, aner ikke hva jeg skal gjøre med X'en. Men i går bestemte jeg meg for at det spiller da ingen rolle, jeg pleier ikke å varme henne opp så mye om jeg er tredjemann ut i ringen heller, så det er vel bare å gå ut, løse opp, belønne, få ny kontakt, rygge litt for å ha det gøy, få henne i utgangsstilling og gå et par skritt, fortelle henne at hun er vakrest og best, og gjøre sitt beste i ringen.

Tannvisning - 10 poeng, ikke noe å utsette.
Fellesdekk - det ble en del prating fra dommer både før og etter tannvisning, for å informere om hva vi kunne, forklare øvelser, også videre - så X'en skled ned i dekk et par ganger. Jeg korrigerte henne opp, og når hun endelig fikk dekkommando måtte den repeteres før hun reagerte. 9 poeng.
Lineføring - det var tungt å gå i gresset, en litt buklete gressmatte. Jeg har en feilstilling i føttene, som legen så fint kalte det, og det gjør at det er tungt å gå på bittelitt ujevnt underlag (det er faktisk lettere å gå i for eksempel skogen, og selvfølgelig på helt slette grusbaner), jeg snubler lett, og får fort vondt i føttene. Det er ingen unnskyldning, det er state of fact, og jeg må trene mer på å gå på gress. For nå gjør det at jeg ikke klarer å gå ordentlig, får ikke riktig tempo og rytme, og det påvirker selvfølgelig X'en. Det går greit å løpe, som i utstilling og hurtig marsj, men vanlig marsj og sakte marsj er ubehagelig. Hun datt litt ut, skippet noen holdt'er, og vi fikk 7 poeng.
Fri ved foten hadde samme problem - jeg verket faktisk i føttene, men gikk så godt jeg kunne. På et tidspunkt hang X'en litt for langt etter, kom opp på min høyre side - men jeg klarte å løse det uten for mye surr, og vi fortsatte ganske greit resten. 6.5 poeng.
Dekk fra holdt nullet vi på - hun stoppet, men vi hadde jo ikke fått trent noe mer på det siden treningen kvelden før. Jeg forklarte dommer min hypotese, vi gjorde et nytt forsøk hvor jeg gikk rett forbi i ganske høyt tempo - og X'en hang med i fin fri ved foten. På tredje forsøket gjorde jeg holdt, og vi fikk gjort øvelsen til en tier, mener jeg dommer sa. Så vi får fortsette å trene på at figurant IKKE er automatisk stå under marsj :D
Innkalling - i det dommer sier "kommander og gå ifra" reiser X'en seg nesten, så jeg kommanderer strengt sitt, og går i fra - tenker ikke, bare adlyder ordre... X'en setter seg, så hun sitter 90 grader skeivt, sitter og titter mot venstre når jeg snur meg i andre enden. Men hun kan komme fulle farta til meg selv om hun sitter feil, har sitt sedvanlige herlige tempo og reaksjon - og skeive sitt. Vi får 8.5 poeng, trekk for skeiv sitt ved start og slutt.
Stå under marsj - jeg husker å si at vi har håndtegn, men jeg glemmer å stelle meg ved hennes skulder, så etter en flott innmarsj og kjapp respons på kommando, setter hun seg skjevt. Et poeng trekk, 9 utdelt. Men det er jeg veldig fornøyd med, dette har vært en knoteøvelse for oss!
Fritt hopp over hinder - 8.5 poeng. Jeg husker ikke hva vi fikk trekk for, men jeg antar det er skeiv sitt, alt annet er jo bra der.
I helhet fikk vi 8.

Av de 13 var det en som ikke møtte og en som bare tok et par av øvelsene for å trene med en ung hund - og vi endte på 11.-plass. Det sier litt om nivået på de som gikk - det var mye jevnt og trygt å se. Kanskje ikke så mange med wow-faktor, men jevne, stabile hunder og mange som lå på 160-170 poeng. Men at vi ble sist spiller ingen rolle, for jeg var bare så fornøyd med at vi hadde så moro i ringen! Det var så mye som stemte, om en ser bort fra at jeg ikke klarte å gå på det underlaget, hunden blomstret i ringen og viste så mye glede, og vi fikk også skryt av dommer for å ha en lykkelig, om enn litt ukonsentrert (og det er jo fordi jeg ikke er meg), hund. Og jeg døde ikke underveis, jeg kjente ikke på noen ekle nerver, og jeg mestret det jeg skulle gjøre i ringen, synes jeg. Selvfølgelig fikk X'en masse belønning mellom hver øvelse, men hun viste masse bra og ga meg tilbake troen på oss som LP-ekvipasje, jeg var litt langt nede etter Frya selv om jeg innså etterpå at jeg var for syk til å gå skikkelig.
Vi endte på 146 poeng, så det er et rimelig greit byks fra Fryas 83 poeng :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar