14. juni 2010

Vel blåst!

Så var Osloavdelingens store dag overstått, og ut fra tilbakemeldingene så langt ble det et bra arrangement - phuh! Matchshow for berner sennenhund og uoffisielt lydighetsstevne for alle raser, hvor målet er å skape en trivelig atmosfære med trygge omgivelser slik at nybegynnere og uerfarne tør å forsøke noe de kanskje ikke føler seg så sikre på eller til og med aldri har gjort før, det være seg utstilling eller lydighet. Rikholdige premiebord og langvarig loddtrekning er også noe vi ønsker å ha som kjennetegn.
Avdelingen begynte i fjor, fulgte opp i år, har allerede planlagt neste år - så det er vel snakk om en tradisjon snart?

Skullerudsletta er et trivelig sted å være - ei stor gressmatte hvor vi har god plass til å boltre oss, stor (gratis) parkeringsplass, rimelig sentralt i Oslo, og med mulighet for å trekke inn i skyggen som skogkanten gir ved behov.

Monica, Anita, Madeleine og jeg møttes klokka ni for å rigge ferdig ringer, sette opp telt, få fram premier og ellers gjøre klart til det hele begynte. Det kom noen truende regndråper før deltagerne begynte å komme, men ellers ble det faktisk pent bernervær hele dagen - litt overskyet og passe temperatur for disse sorte pelsene. På slutten av loddtrekningen kom det til og med sol, som skinte så varmt at en skulle tro den ville ta igjen for flere dager! Og da Monica, Jon og jeg skulle pakke sammen og rydde etter dagen, brøt regnværet løs... Jaja, en skal ikke klage!

I år hadde vi (jeg) også laget katalog, det kan jo være greit å vite hvilken hund som er i ringen, når en ikke kjenner kallenavnet. Vi hadde også laget et skjema for å notere cup-oppsettet, følge med på plasseringer og hvem som gikk videre :) Da katalogen gikk i trykken hadde vi 22 påmeldte, i tillegg kom det to påmeldinger på stedet, så vi ble 24. Et fint tall, da går parene opp i opp og vi kunne få en finale på tre ekvipasjer.
I lydighet hadde vi 16 påmeldte da katalogen gikk i trykk, to til kom etterpå, og vi endte med 18 - det er vi veldig, veldig godt fornøyd med! Flott at så mange ønsker å delta uoffisielt, og vi tar det som et tegn på at slike muligheter til konkurransetrening ønskes velkomment i Osloområdet, og det skal mye til for at vi ikke opprettholder det neste år. Ekstra morsomt er det at av de 18 var ti påmeldte bernerekvipasjer - flott å se så mange bruke berneren sin og tørre forsøke seg! Utfordringen til neste år får bli en bedre klassefordeling - i år ble det 17 i klasse 1 og 1 i klasse 2. :)

Alle fikk deltagerpremier - i matchshowet fikk de et kilo vom, hjemmelaget bernerlys (mekket av undertegnede, om noen vil vite hvem de skal klage til...) og fôrbøtte. De som røk ut i første runde fikk litt til, de som røk ut i neste runde fikk enda litt til, også videre - vinneren sto igjen med veldig mye, akkurat som vi ønsket. Alle skal få, men en skal få mer om en gjør det bedre/best.
I lydighet var det et kilo vom, bernerlys og treningsdagbok til alle, og også der flere premier jo høyere plassering en fikk.
Og enda hadde vi nok premier til å ha loddtrekning i godt over en time, tror vel alle som kjøpte lodd fikk noe også :D
Så da må en jo rette en takk til alle som har sponset oss med premier, og en takk til avdelingens medlemmer og andre privatpersoner som har støttet oss med gaver. En stor takk også til alle som har hjulpet til med praktisk arbeid! Og selvfølgelig en takk til de som faktisk melder seg på og ønsker å bruke en dag på et slikt treff, enten de er nybegynnere eller høyst drevne og erfarne. Takk for en trivelig dag!

Vinner av matchshowet ble Toril Brynestad og Gross (N.Uch. Augustus) - de ble nummer to i fjor, så det var jo et "naturlig opprykk"! Nummer to ble Kjersti Rosvoll/Kirsti Thorvaldsen og Lille My (Lille My Quintanadatter), og nummer tre ble Gro Hungerholt og Embla (N.Uch. Tiviniro's Be Reminded).
Dommeren vi hadde invitert var Mette M. Tufte. Hun er i ferd med å utdanne seg som bernerdommer, så nå fikk hun tjuvstartet litt på dommergjerningen sin. Hun er allerede utdannet for en rekke andre raser i gruppe 1 og 2.

X'en røk ut i første runde, hvor vi møtte nettopp Gross - så da ble vel vi også nummer to??? :D Slik er cup, null rettferdighet, full tilfeldighet, og bare moro.
Hun var jo også så dårlig pelset, at hadde det ikke vært for å støtte avdelingen, hadde jeg ikke meldt henne på. Men hun var faktisk ganske blank i pelsen, og er ikke helt på grosserstadiet enda. Hun fikk et bad på lørdagskvelden, med føhn og grooming, jeg er litt for seriøs til å gå inn i en ring med hund som har gjørme i pelsen...

Vinner av lydigheten (vi slo sammen klasse 1 og 2) ble Eli Hall og mellompuddelen Tessi (Olymbinar's Happy Girl), og nummer to ble Anette Petersen og engelsk springer spaniel Orry (Fantins Oroveso). Begge fikk godt over 180 poeng! Jeg synes jo det var ekstra artig med Anette og Orry, som er våre venner og treningspartnere. Orry gjorde comeback i klasse 1 etter tre år uten konkurranse, og viste at også gamle gubber (han er åtte år) kan. Tredjeplass og beste berner ble Vibeke Ihla og Dina (Cafridas Kinetic Kawa Kadina). Alle disse gikk i klasse 1.

Jeg synes det var så moro å se på LP'en i går, for det var så mange herlige ekvipasjer. Selv om presisjon og konsentrasjon og treningsmengde var noe variabel, var det likevel masse godt humør, innsatsvilje og oppriktige forsøk. Herlig å se!
Dommer var Line Torp, som X'en og jeg har gått flere kurs for, så jeg følte meg trygg på at hun ville gi folk en trivelig opplevelse i ringen.

X'en og jeg fikk 138.5 poeng, med en null. Det var lov til å belønne mellom øvelsene (i øvelsene også, men da ville en få null), og jeg valgte å benytte meg mye av det. Dels fordi jeg regnet med at X'en var sliten etter lørdagens stevne, og dels for å gi henne en overraskelse - jøss, det kan regne frolic innenfor ringbåndet mens dommeren ser på!
På tannvisning fikk vi ti.
På fellesdekk fikk vi ni. Vi har ikke trent på hennes tjuvstart-oppsitt siden dagen før :)
På lineføring fikk vi åtte. Litt skjeve holdter, om jeg husker riktig, samt at jeg måtte snakke litt høyt til henne da hun under springmarsj lekte kenguru. Men det var likevel en fantastisk deilig følelse å gå med henne i går - hun var helt med, det var konstant en fin slakk i lina, og jeg fikk en sånn følelse av at "nå er det sånn det skal være". X'en oste glede og innsatsvilje, derfor ble hun litt het på springmarsjen, hehehe.
På lineføringen fikk vi 7.5. Trekket kom nok primært på avslutningen, hvor vi skal gjøre helt om og holdt. Jeg gjorde helt om, mens X'en stoppet og ble stående og titte på publikum. Jeg måtte rope henne til meg, og selv da satte hun seg ikke. Det var sikkert litt mer underveis også, men jeg husker egentlig ikke så mye - jeg husker bare at det var NYDELIG å gå! Av og til når vi går FVF har jeg en følelse av fritt fall uten fallskjerm; at jeg tar sats og ikke har kontroll, bare håper at hun går som hun skal og er med. Men i går følte jeg at hun danset ved min side og fulgte min minste bevegelse, vendingene føltes så riktige - hun var der når vi gikk til høyre, jeg fikk gitt riktig tegn så jeg ikke snublet i henne når vi gikk til venstre. Jeg NØT å gå med henne!
På dekk fra holdt fikk vi 8 - trekk også her for at hun setter seg opp før kommando. Men ellers er øvelsen akkurat som den skal, veldig deilig at hjernevasken har gitt de resultatene jeg ønsket for den øvelsen!
På innkalling fikk vi 8 - trekk for start og slutt. I det jeg skal gå blir hun med meg, så jeg må få henne i ny sitt. Jeg tror hun faktisk var litt for ivrig og heit, at vi hadde hatt så mye moro med å gå at hun ville være med mer. For jeg gjorde de rutinene jeg vanligvis gjør for at hun skal bli sittende. Jaja, shit happens av og til :) Hun kommer med kjapp reaksjon og fulle farta-tempo, men avslutter jo skjevt som vanlig :D
På stå under marsj nuller vi. Etter å ha gått så mye bra gjennom hele konkurransen var hun dessverre uoppmerksom da jeg ga håndtegnet, jeg måtte gi det to ganger og hun flyttet seg altfor langt - og da ble nullen et faktum. Men jeg er ikke skuffet eller irritert, og det er bra! Ulempen ved håndtegn er jo at de ikke hører det, men MÅ se det. Men så lenge hun reagerer så mye bedre på håndtegn enn kommando, vil jeg fortsette å bruke det.
På fritt hopp over hinder fikk vi 7.5 poeng - trekk for tjuvstart og en litt rotete avslutning - hun havner jo så langt foran meg, og jeg trooor at hun ble stående, ikke satte seg.
I helhetsinntrykk fikk vi 8.5 poeng - og det synes jeg faktisk var veldig fortjent, jeg synes hun var kjempeflink, fulgte godt med, jobbet bra, viste glede og iver og var en flink bruksberner i ringen den dagen.
Selvfølgelig hjalp det at jeg belønnet mellom hver øvelse med godbit - men som Anette påpekte, kanskje det hjalp meg vel så mye? For jeg gikk veldig avslappet i går, jeg kjente at jeg smilte mer og mer for hver meter vi gikk, jeg følte meg så trygg i ringen - enda jeg trodde jeg skulle bli nervøs for å gå for Line, jeg vil jo så gjerne vise henne at hun har klart å lære oss littegrann... Men jeg koste meg i ringen :D
Det hjalp sikkert også at jeg hadde mer enn nok å gjøre hele dagen med arrangering, så jeg rakk ikke å tenke på konkurransen eller bli nervøs. Kanskje jeg bare skal starte på stevner jeg selv arrangerer framover???

Jeg fikk ikke tatt noen bilder i løpet av dagen (men blir glad om andre har vært ute med linsa), men her er et bilde som Mona Kjøsnes Bakken tok av X'en helga før på Østfoldspesialen. Hun så cirka lik ut i går, bare enda dårligere pelset!

2 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye med utrolig fin gjennomføring! LF og fri ved fot var fantastisk bra, det var moro å se :D
    Takk for en fin dag, dere skal være godt fornøyde med dette arrangementet :)

    SvarSlett
  2. Gratulerer med flott gjennomført show og lydighets resultat! Er gøy når man føler at "detta er god dagen":) Er kjempe imponert av hva dere får til i lydighetsringen. Jeg og Diezel får fortsette treningen slik at vi kanskje kan delta neste år;)

    Tusen takk for hyggelig kommentar på agility debuten vår:) Vi gikk bronsemerke løp i går, så kommer oppsummering av hvordan det gikk også snart. Må vel ærlig innrømme at av og til kan det være en utfordring å huske banen ja:P Men både jeg og Kiara er vel blitt mer eller mindre hekta, så blir nok flere baner å prøve seg på etterhvert;)

    SvarSlett