23. januar 2011

Vi er i gang

I dag har X'en og jeg hatt en bra lydighetstrening. Vi møtte Anette og Marie med respektive hunder på Bygdøy. Øverst på agendaen var rundering, det er evigheter siden X'en har vært med på det.
I første forsøk holdt Anette henne igjen, mens jeg løp rett fram og deretter skar til høyre for å gjemme meg mellom noen trær. Dessverre var det litt for åpent og glissent der vi holdt på, X'en hadde god oversikt over området og løp rett bort til der jeg satt.
I andre forsøk fikk X'en se at jeg løp avgårde, men så sørget Marie og Anette for å snu henne og blokkere utsikten. Hun løp selvfølgelig rett bort til der jeg satt forrige gangen, men så skrudde hun på nesa og fant meg.
Hun fikk to nye forsøk, hvor Anette og Marie gjemte seg hver sin gang. Selv om hun ble snudd bort begge gangene, fant hun figurantene sine rimelig kjapt, og fulgte sporene deres.
Runderingsleken vår er bare en lek, men jeg kan jo likevel pønske ut måter å gjøre det mer avansert på. Jeg ser for eksempel for meg en treningsøkt hvor hun får et slag med synspåvirkning som nå, og deretter et slag hvor hun blir satt i bilen før figuranten løper ut - for å se hvor villig hun er til å gjøre et søk når hun ikke har blitt trigget av en person som løper fra henne. Om dette er noe som fungerer bra, kan en jo også gjemme ut to figuranter til henne, slik at når hun blir levert tilbake til startlinja av den første figuranten, kan jeg sende henne ut på nytt søk med en gang.
Vi får se, dette er bare moro, det bygger selvstendighet, det er en grei måte å få ut litt energi i beina, hun får brukt hodet sitt, for ikke å snakke om nesa - særlig nå som vi ikke går spor.

Jeg fikk også være figurant for Norma, Ellie og Balrog, på det nivået og med de metodene de brukte - artig!

Deretter var det lydighetstrening, hvor vi trente samtidig på samme sted. Det er så mye av vår trening som skjer på egenhånd, så vi trenger å trene med slike forstyrrelser også. Vi var på parkeringsplassen ved Huk, på den o store utfartsdagen, smekkfullt av biler, turgåere med hunder, barnevogner og all verdens rarieteter.

Vi kom oss gjennom flere øvelser i løpet av en ganske kort og intens økt. Litt lineføring og vendinger, avstandskommandering hvor jeg ga meg etter en perfekt repetisjon, en kjapp dekk fra holdt med litt pirking på å bli liggende selv om jeg kommer inntil, en stå under marsj som jeg var veldig fornøyd med. Også forsøkte jeg meg på en enkeltdekk hvor jeg står med ryggen til, akkurat som det skal være på ferdselsprøven. Jeg har ikke fått kjøpt meg noe lommespeil jeg kan bruke for å se hva hun gjør, men jeg fikk gløttet bakover og hadde kontroll på at hun lå. Når jeg har forsøkt dette før har hun kommet bort til meg og lurt på hva jeg står og ser på, søta :) Nå sto jeg riktignok inntil en bil, så hun opplevde sikkert kontroll over hva jeg så på, mens når jeg står midt på en åpen plass og glor med ryggen til skjønner hun ikke hva jeg ser etter. Men vi skal nå få til dette også. Jeg ble rimelig imponert over henne, det kom en bil og kjørte mellom oss uten at hun leet på seg. Jeg vil tro hun lå i et halvt minutt, og da valgte jeg å belønne og avslutte, før hun rakk å feile.
Det jeg er usikker på, er hvor langt jeg skal strekke treningen - under ferdselsprøven skal hun ligge i cirka ti minutter, trener andre på at hunden skal ligge så lenge? For fellesdekk i klasse 1 har det "alltid" vært anbefalt å trene i lengre økter enn to minutter for at det skal føles lettere for hunden under konkurranse. Samtidig som en også skal trene i korte økter for å holde motivasjonen og spenningen oppe. Hva gjør dere som trener til ferdselsprøve, presser dere tiden til 11 og 12 minutter for å være sikker på at hunden klarer det? Eller lar dere det stå til på prøven? Det er jo innmari kjedelig å trene på...
Ja, jeg vet, i prinsippet skal hunden bli liggende når den har fått en dekkommando, den har jo ikke fått beskjed om noe annet. Men nå er nå en gang hunden min ikke vant til å måtte ligge på kommando så lenge, så jeg er litt usikker på strategi. Håpe at hun skjønner alvoret på konkurransen, eller risikere å stryke fordi jeg ikke har tålmodighet til å pushe tidsgrensen på trening?

Til slutt trente vi FVF med figuranter, hvor vi gikk i åttetall rundt Anette og Marie. Jeg fikk de også til å gå på stedet for å skape mer forstyrrelse, og X'en fulgte med. På ferdselsprøven skal vi snirkle oss rundt fire figuranter som beveger seg, jeg starter med to for å gjøre det gradvis vanskeligere. Det jeg synes er vanskeligst, er at X'en er en stor og lang hund som tar litt plass, så det er vanskelig å få til de krappeste svingene for å gå nærmest mulig figurantene. Og ut fra hva jeg har sett på filmer, er det ikke altfor stort opphold mellom de fire. Men vi jobber med det, og hun har en fin kontakt - men så sørger jeg for at det lønner seg også, med store pølsereservoarer i lomma ;)

Etterpå fikk hundene en fin tur sammen, så de fikk tømme hodet og kroppen for energi, springe fra seg og bruke musklene også.

Tusen takk for en koselig dag, jenter!

1 kommentar:

  1. Takk for idag ja!
    Jeg tror og det kan være lurt å prøve engang uten synspåvirkning. Ikke at jeg har peiling på rundering, men har fått med meg at det er en fordel med lite påvirkning for å øke selvstendigheten til hunden. :) Gøy er det uansett, og utrolig morro å se hvor bra de jobbet og hvor villig de var til å finne tanter!

    Godt at vi fikk tatt litt trening, og supert med litt (mye) forstyrrelser igjen!
    X'n var fntastisk flink både i dekken og kontakten hun hadde rundt figurantene (oss) !

    Ang. dekken så tror jeg at jeg ville kjørt den 10 minutter noen ganger iallefall, så du vet om hun mestrer det. Kanskje det kan funke med avstandsbelønning da? Ikke vet jeg, men syntes at Ellie klarer å ligge bedre om hun vet at det ligger en belønning og venter på henne.(Sa hun med fellesdekkproblemer...)

    Takk for super dag :)

    SvarSlett