30. januar 2011

Hunderommet

Da vi flyttet inn i huset vårt her på Bjørndal, startet vi med en gang oppussingen av det som skulle være hunderommet, slik at det skulle være klart til valpene ble født - i håp om at X'en ville bli drektig og trenge rommet, selvfølgelig.

Selv om X'en gikk tom, ble rommet etter hvert ferdig oppusset, jeg har på et tidligere tidspunkt i bloggen lovet bilder. Og nå kommer de! Det er litt ironisk at jeg fikk rotet meg til å ta bildene først i dag, men det er vel sånn det er når en får kniven på strupen. Huset skal som kjent selges, og vi gjør klart for fotografering. For å vise hunderommet som mer anvendelig og nøytralt (fåtallet av de som går på visning har hundegalskap, har jeg blitt fortalt) skulle vi derfor fjerne en del av hundetingene. Så rommet ser helt annerledes ut nå, men jeg er i hvert fall veldig fornøyd med hvordan det var inntil i dag - både i forhold til oppussing, innredning og detaljer.

Kanskje bor jeg senere et sted hvor jeg kan lage meg et nytt hunderom, jeg er i hvert fall veldig fornøyd med hvordan dette rommet ble...

På veggen har vi festet panelplater, på gulvet la vi et vanntett og stødig gulvbelegg med litt struktur og et fint flismønster. Fine lister i taket, med dekorklosser i hjørnene.

Rommet sett fra døra - gjesteseng/overvåke nyfødte valper-seng. Jeg hadde ikke nok veggplass til å få hengt opp teppet, men det gjorde seg der også. Premieskap, og de gjeveste rosettene. Bokhylle, med diverse pyntegjenstander i bernerformat.
Fra litt annen vinkel.


Bokhylle, bilde av våre tre første bernere - som også danner kennelnavnet vårt, rosetter, diplom, bilde og andre minner fra verdensvinnertittelen, og de gjeveste rosettene etter det.
Resultatene og minnene fra verdensvinneren i 2008 vil alltid ha en sentral plass i mitt hjerte, det er foreløpig ingenting som kan toppe det! Og da fortjener rosettene en hedersplass. Premien var et håndkle, det har fått en mindre seremoniell plassering i utstyrsskapet :D

Ei bokhylle i furu som jeg har hatt siden barndommen, men jeg synes den er så fin - både enkel og stilig utformet, tidløs etter min smak.
Noe av det som står i hylla - bjella er faktisk fra Sveits.
Flere detaljer fra bokhylla. Melkespann som tannpirkebeholder, kjøpt i Sveits den også. Bildet er av Even, dagen etter at han vant gruppa på et stort valpeshow. Søt som ung, søt som gammel.

Premieskapet.
Premieskapet, med alt X'en har vunnet, samt det Even har vunnet i veteran, noe fra hans yngre dager, noe som Majken vant, og faktisk noen barn & hund-premier også.
De fineste premiene.
Detalj fra gardinstanga - billig sak fra IKEA, men fiiin lell.
Detalj fra hjørnene.

Flere detaljer, dette hjørnet var ekstremt vanskelig å få til, og har nok ikke blitt helt pent når en kommer så nærme...

Garderobeskap fullt av diverse hundeutstyr, og min trofaste blåser.

Utstyrsskapet, med diverse diverse. Det var en gang et system der, men jeg finner da alltid det jeg skal ha..
Ved siden av utstyrsskapet henger de andre rosettene - HP, CK og valp.
X'en på trimmebordet. Går jeg inn på hunderommet kommer hun ofte løpende og går gjerne opp på bordet. Det, eller logrer forventningsfullt til utstyrsskapet, hvor det av og til detter ut tørrfisk, griseøre og annen snadder. I det siste har hun tilbragt mye tid på trimmebordet, som dere kan se har vi tatt av henne all pelsen...
X'en i litt annet lys. Det får fram både den litt gammeldagse stilen jeg har forsøkt å få til i rommet - og det får fram den litt vemodige følelsen jeg har inni meg når jeg nå må flytte herfra...





X'en liker å titte ut av vinduet når hun sitter på trimmebordet for å se hva som skjer på gata.




3 kommentarer:

  1. Tusen takk for titten - et flott hunderom og det er kjempesynd at X'en og du må forlate dette! Skikkelig nydelig hodebilde av henne også forresten! Håper dere finner en grei ny bolig som kan bli et nytt "hundehus"... Lykke til!

    Sørlandshilsen fra Hilde

    SvarSlett
  2. Fine Xen! Så söt, snäll blick i henne. Och hon behöver inte ens päls för att vara vacker <3
    Helt underbart hundrum. Sånt vill jag också ha...en dag kanske...

    Kram från oss

    SvarSlett
  3. Kjempeflott hunderom! Synd du ikke får brukt det, men håper du får et minst like flott rom på neste bosted. :)

    SvarSlett