18. januar 2011

Moro med snø

Det er moro med snø, synes X'en. I snøen kan en hoppe, løpe, base, sprette, dykke, grave, svømme og utfolde seg med all sin galskap.
Jeg er i grunnen også ganske glad i snøen - det er så mye lysere og renere, det er koselig med vinter, og om en ser bort fra at en må slåss med skigåere om turområdene blir liksom turene bedre. Jeg behøver ikke å bekymre meg for flått og hoggorm, for eksempel.
Det er ikke så ofte jeg orker å bære med meg kameraet ut i skogen - det er tungt å bære over tid, det er ikke så glad i frost og fukt, og jeg er såpass klønete at jeg ofte tryner på glatte eller aker i snøen for å komme lettere ned bakker ;) Men jeg har nå tatt med meg kameraet på et par turer vi har hatt med andre hunder, det blir lettere morsomme actionmotiv når X'en går tur med andre. Når vi går alene blir det roligere tempo og mindre ablegøyer.
X'en i farta med miniatyr bullterrier Bombur.

En montasje av X'en i kenguløp over jordet.

Sveveberner!
Noen kommer seg ikke like lett fram i snøen som andre, men liker å ha en bernerplog foran seg!

X'en i firsprang med engelsk springer spaniel Norma.
Vinteren kan være vakker!
Tre lydighetshunder på tur, da er litt bildeposering det minste vi kan forlange!
Flere bilder finnes i bokhylla på hjemmesiden.

Også andre har tatt bilder av oss på tur, her er noen ærlig og redelig stjålet fra Siri, som har briarden Willy:

Ellers har vi så vidt begynt å trene litt lydighet igjen - det er ikke så lett å trene på vinteren, for en vil ikke vasse i snø mens en trener og en vil ikke skli på isen på skrapebrøytede plasser. Så det blir opp til meg å være kreativ for å trene på ting som kan gjøres i snøen, samt at vi trener litt inne også.
Men i helga trente vi på noe helt nytt - skuddtrening. Jeg vet jo fra både MH og hverdagen med dyret at hun ikke er skuddredd, men jeg synes likevel det er greit at vi tester ut lydighetsøvelsene som har skudd på trening, og ikke på stevne.
Helgas trening tok vi helt rolig, i og med at det var første gang. Det er en viss forskjell på å ikke være skuddredd og å jobbe med kontakt mens det blir skutt rundt deg.

På den første økta sto vi kanskje 30-40 meter fra skytteren, og jeg hev ut et pølsesøk på bakken til X'en, bare for å gi henne positive assosiasjoner fra første stund. Mens det ble skutt gikk vi gradvis nærmere, jeg hev ut en neve pølsebiter foran meg, X'en søkte/spiste på nytt, og slik tok vi det rolig. X'en lot seg ikke merke av skuddene - som Siri foreslo, er det mulig at hunden er døv :D

På andre økta sto jeg mye nærmere skytteren, fra ti til femten meter. Og denne gangen trente X'en og jeg lydighet mens det ble skutt - men selvfølgelig på enkle ting, med lave krav og masse belønning. Så vi lekte oss med lineføring, samt at jeg på et tidspunkt la henne i dekk uten å gå fra henne. Hun gløttet kjapt på noen av skuddene før hun igjen tok opp kontakten med meg - men hun gløttet også kjapt bort på Willy som jobbet bortenfor oss et par ganger, så jeg tror nok hun bare sjekker omgivelsene. Flinke hunden min!

Vi ga oss der, og det var i hvert fall en god førstetrening for X'en på skudd, og jeg tror jeg kan ta rimelig rask progresjon for henne fra godbitsøk til full øvelse. Med mindre de som kan dette fraråder det, en vil jo ikke påføre dårlige opplevelser på hunden heller, men det så ut til at det brydde X'en midt i den tanfargede rumpa at det ble skutt rundt henne, i hvert fall. Jeg har ikke pistol, og er avhengig av å trene dette sammen med andre, så jeg regner med at vi skal bli trygt guidet gjennom treningen fram til X'en kan ligge på fellesdekk og gå lineføring mens det skytes. Dette er øvelser i ferdselsprøven, som vi jo har som mål å trene mot i år. Det er også skudd i bruksen, men det kommer ikke før i klasse C, trur eg, eller om det er B. Det er i hvert fall ikke i D, men det skader jo ikke om hunden lærer noe vi kanskje trenger på konkurranse om tre-fire år :D

Ellers røytes det, all mass, hun blir mer og mer bruksberner for hver dag, og det er ikke før pelsen ramler av en merker hvor velpelset rasen er. Det er dotter overalt! :D Det blir ingen utstilling på denne hunden med det første, men jeg studerer terminlista for å finne noen LP-stevner vi kan forsøke oss på. Januar blir helt konkurransefri, februar likeså - så får vi se hvor mye det rykker i konkurransefoten i mars ;)

4 kommentarer:

  1. Så spennende å trene med skudd! Var det et spesielt område?
    For jeg regner med at man ikke bare kan spasere til et friareale og skyte løs, uten noen form for tilattelse?

    Og flinke X'en.. hun virker som en skikkelig sjarmerende dame, som sin eier :)

    SvarSlett
  2. Hei Siri!

    Jeg ville ikke hatt skuddtrening hvor som helst, nei. Det er viktig å ta hensyn, så unngå boligområder og andre områder hvor en kan forstyrre eller skremme noen.
    Noen hundeklubber har treningsområde rimelig usentralt til, og kan dermed ha skuddtrening der - men selv da vet jeg at mange klubber annonserer det på forhånd slik at eiere med skuddredde hunder kan komme på trening når skytingen er over.

    Vi var på et ganske isolert og rolig sted. Jeg kan ikke tro det krever tillatelse, det er jo ikke akkurat kuler eller hagl som skytes ;)

    SvarSlett
  3. Gode tips ja, pappa har nemlig en slik en, og om jeg noen gang tenker å starte noe bruks med en hund så er det jo greit å trene på det.
    Men da er nok hytte og slikt greie ting :)

    SvarSlett