11. august 2007

I'm in heaven!

Loerdag 10. august 2007

Det gaar ikke an aa beskrive den foelelsen jeg fikk, da jeg ankom parken hvor foerste utstillingsdag denne jubileumshelgen skulle vaere. Jeg er nok litt nostalgisk (over ting jeg ikke har opplevd - jeg har jo ikke vaert med i hundre aar...), Sveits-nasjonalistisk og gaern. Men du saa riktig og bra det foeles a vaere her, aa faa med seg dette. Det eneste savnet er aa kunne stilt egen hund - saerlig naar jeg leste i katalogen at SAMTLIGE paameldte hunder faar en deltagerpremie som minne om utstillingen. Men det er nok av stands paa utstillingen til aa skaffe et minne eller to, so no worries. Dog har jeg faatt noe shoppingrestriksjoner fra Hans, som er igjen hjemme med oertogfoerti banankasser som inneholder mine pynteting. Saa han ba meg kjoepe FORNUFTIGE ting. Takk og lov for at ikke det begrepet ble definert noe saerlig videre... Har ikke kjoept saa altfor mye i dag, men jeg kan love at jeg har sondert terrenget, og skal grunne i natt paa om jeg har raad... Jeg har ogsaa snakket med andre ikke-sveitsere som har funnet mye rart med berner paa i souvenirbutikker, saa jeg skal nok bli en ekte turist som leker souvenirjunkie.

Saa, i tillegg til shoppingmekka var det jo ogsaa bernere der. Mange bernere. Paa forhaand hadde jeg forventning om aa se hele spekteret av sveitsiske bernere (som paa Geilo - man stiller fordi det er rasespesialen, fordi det er sosialt og hyggelig og man likevel er der, uavhengig av vinnersjanser), og heller topphunder fra andre land. Det var bedoemmelse i syv ringer, saa jeg skal ikke skryte paa meg mye oversikt. Men jeg tror "fordommene" mine stemmer. Og de hundene jeg snur meg mest og oftest etter er ofte fra andre land enn Sveits. Har sett mye pent, men er utslitt etter aa ha loept fra ring til ring i haap om aa faa se de utvalgte hundene jeg fant i katalogen og oensket aa se naermere paa. Det maatte jo gaa galt, saa i morgen vurderer jeg heller aa sitte ved en eller to ringer, ha et aapent sinn, og se paa det som maatte komme inn. Det er mange kjente kennelnavn og enkelthunder man har hoert om, og har lyst til aa sjekke ut selv - men det er jo viktig aa lete etter "ukjente perler". Vurderer derfor aa sette meg ved ringen med de yngre klassene, for aa se paa de som er up'n coming.
Det ble mange gode norske plasseringer i dag, og selv om jeg kaller meg Sveits-nasjonalistisk er jeg nok litt norsk-nasjonalitisk ogsaa. Jeg fikk gaasehud og hjerteklapp da norske Gossine Gatziana av Hiselfoss vant championklassen, for eksempel. BIS ble den svenske tispa Berntier's Front Page, beste hannhund ble Emerson van't Stokerybos fra Belgia.
I morgen er en ny utstillingsdag. Mer eller mindre de samme hundene, men rokkering av dommerne. Skal bli spennene aa se om det er store endringer i topplassene.
For oevrig ble utstillingen avholdt paa en publikumsvennlig maate. Hver klasse ble kvalitetsbedoemt av respektive dommer(e), som plukket ut fire til en finale. Etter at alle ringene var ferdig, ble plasseringene i hver enkelt klasse foretatt i "store ringen", slik at alle hadde mulighet til aa se vinnerne. Det er forresten et punkt i det sveitsiske utstillingsreglementet som sier at det ikke er lov til aa forlate utstillingen foer 16:00 (unntak for veteraner), saa dermed var jo loesningen ikke til problem for noen. Kanskje hadde gruppefinalene i Norge hatt et stoere og bedre publikum, hvis samme regel ble innfoert. Da skulle vi vel faatt hoere reaksjoner! :-)

Jeg har forresten blitt solbrent... For andre gang i aar (veeeeeldig lite til aa vaere meg), saa grunnlaget for aa ta imot litt sol var ikke det beste. Jeg burde vel visst at jeg maatte bli solbrent i Sveits, selv om det var mye overskyet. Jeg blir jo solbrent paa Geilo i regn, saa meg + fjell = daarlig kombinasjon. Men da finalene begynte, skinte faktisk sola saa jeg merket det. Var bare ikke innstilt paa solkrem-frekvensen. Faar legge den i veska for i morgen.

Jeg hadde noen haap foer jeg dro om aa faa sett alle fire sennenhundene, og maalet er godt paa vei. I dag saa jeg en entlebucher og 3/4 appenzeller. Den var altsaa blandingshund, men jeg kan akseptere det som appenzeller... Da gjenstaar grosseren.

Jeg var utslitt da jeg kom hjem, orket ikke finne et sted aa spise middag en gang. Har hvilt paa rommet med sjokolade og kald brus, studert katalogen og hvilt. Rommet er ikke akkurat koselig, koeyeseng og alt, men det er greit nok. Synes fellesdusj (dog separert paa kjoenn) er noe verre. Skal bli spennende naar jeg fra og med i morgen skal bo paa flersengsrom, siden det ikke var ledig dobbeltrom for hele oppholdet. Faar benytte anledningen til aa faa turisttips.
Ogsaa kanskje snakke tysk. Jeg kan jo litt tysk, men jeg innleder automatisk enhver samtale med engelsk. Jeg liker oppriktig aa praktisere engelsk, men jeg burde proeve aa holde tysken ved like. Om ikke annet enn for aa bestille togbillett og kjoepe mat. Men jeg feiger ut. Har forresten ogsaa oppdaget at det er ganske random om jeg blir tilsnakket paa tysk eller fransk, "merci" og "danke" gaar om hverandre.

Nei, naa skal jeg nok legge meg. Ble liggende med Harry Potter helt til siste side i natt, saa det ble nok en kort natt. Skal ligge unna den andre boka i sekken, saa jeg faar mer enn fem timers soevn...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar