19. juni 2008

Playdate

Jeg arrangerte playdate for X'en tidligere i uka, hvor vi skulle treffe kompisen Mikkel og et nytt bekjentskap; nova scotia duck tolling retrieveren Julius. Linda var ivrig med kameraet, og har sendt meg noen blinkskudd - tusen takk!

Målet for dagen var vel egentlig lydighetstrening. Eierne til de to guttene var ikke helt fornøyd med innsatsen - de har ei bronsemerkeprøve å grue seg til. For X'en og meg, hvor lista ligger på et helt annet nivå, synes jeg det var en grei økt. Vi trener tross alt ikke mer enn fem-ti minutter en håndfull dager i uka, så da kan vi jo ikke plutselig forvente konsentrasjon og innsats i en times tid en tirsdag ettermiddag!

Vi lagde oss en fellesdekk. X'en reiste seg da jeg gikk fra henne, men deretter lå hun i de to minuttene vi krevde. Hun reiste seg igjen da jeg gikk inntil og forbi henne. Jeg kommanderte i ny dekk, gikk fra henne, sto i cirka tretti sekunder, gikk inntil henne, kastet en godbit mellom forbeina hennes mens jeg gikk videre, gikk bak, snudde, og gikk inntil. Kommanderte sitt, og øvelsen ble godkjent av meg - flinke jenta! Det er tross alt lenge siden vi har trent på fellesdekk, så ikke rart at hun glemte seg litt bort, og lurte på hvor jeg skulle.

Ellers trente jeg på innkalling, som skal avsluttes i utgangsstilling. Jeg synes jeg ser at hun bevisst skjener mot min høyre side, for å komme bak og rundt, så jeg tror hun skjønner noe av det. Men det er for tidlig å fjerne godbitene. Jeg prøver også å skifte kommando på innkalling, da jeg fant ut at jeg vil at "kom" skal være forberedt generelle "kom hit", "nærm deg der jeg går", "hold deg i nærheten" og den type innkallinger, mens "på plass" er kom inntil meg på min venstre side. Så akkurat nå roper jeg X'en kom på plass, så skal den "kom'en" fades ut etter hvert. Var tanken.

Jeg prøvde også å trene på lineføring, som har gått så bra før, men her var det for mange ukjente faktorer og forstyrrelser som stjal konsentrasjonen, så det kuttet jeg raskt ut etter å ha jobbet intenst for å få en vellykket halvmeter. Hun må bli stødigere på den øvelsen når vi er alene før jeg legger på andre forstyrrelser/omgivelser.

Jeg kan ikke huske at vi trente på noe annet, og jeg var veldig fornøyd med hennes innkallinger - kom kjapt og øyeblikkelig hver gang! Flinkeste hunden, det!

Det ble vel én del trening og fem deler lek, men vi kan jo kalle det kondisjonstrening?






Fellessitt?




Rabiesdyra.

Og pinnedyret:







Portrett:



Forsøk på å stille opp på ei slette uten en jevn flekk:


Mikkel skal debutere i junior til helga, så det ble også litt utstillingstrening. Testikkelkontroll, tannsjekk, generell klåing og å løpe pent. Lykke til!


Vi traff også på en tervuerengutt på ti uker og en chihuahua på to og et halvt år. Det er så fascinerende og gripende å se hvordan X'en oppfører seg mot to så små hunder. Hun legger seg ned, har roligere og mindre bevegelser, demper, logrer rolig, og viser på alle måter at hun både kan og vil leke på en måte som de kan være med på. Det var også interessant å se at hun gjorde forskjell på de to, at den voksne chihuahuaen tross alt "tålte" litt mer enn en liten gutt som fremdeles skulle bli introdusert for verden.


X'en avsluttet en artig ettermiddag med et bad i noe som luktet så grusomt at det var rett i dusjen da vi kom hjem. Men godt å løpe i, og riste rundt seg, mente dyret. Urgh!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar