15. januar 2010

Jula 2009

Det ble en underlig jul - jeg ble grasat forsinket med forberedelsene, fikk aldri pyntet, fikk bare bakt et par slag, en liten del av meg føler at det ikke har vært jul enda. En del rutiner og tradisjoner manglet, tiden strakk simpelthen ikke til. I år skal jeg begynne tidligere, og kose meg, framfor å stresse på slutten.
Men, 24. desember kommer uansett hvor mye en har gjort, og da er det bare å senke skuldrene og slappe av. Når jula først kom, var den i hvert fall tradisjonsrik og vellykket.

Lille julaften forlot vi Oslo, fikk unna de siste julegavene, og dro til pappa for å pynte juletreet og ellers legge siste hånd på Skogheim. Vi måtte ommøblere litt for å få til en TV-krok for hele familien, men til slutt kunne pappa, Tonje søster, Joakim nevø, Hans samboer og jeg få sett Grevinnen og hovmesteren. Tradisjonell lille julaftenmiddag ble det også! Grøt ble kokt og satt på peisen til julenissen, han er sikkert sulten av alt arbeidet som gjøres på natta. Joakim skrev brev til ham.
Tidlig opp neste morgen for å kose seg med TV-programmene - jeg må ha Snekker Andersen, Reisen til Julestjernen, Tre nøtter til Askepott og Disneykavalkade. Tenke seg, her er det familiehøytid på terskelen, og en mer mest opptatt av å være TV-slave!!! Jaja, vi fem nøt en lang og deilig tradisjonsfrokost mens vi koste oss med tittekassa. Masse deilig pålegg, nystekte rundstykker, kakao med pisket krem, mmm...
Innimellom, når de mer kjedelige tegnefilmene og barnefilmene sendes, er det tid for å inspisere peisen - har nissen vært her i år også? Og jaggu har han det! Sekken er full av gaver og strømpene spekket med godteri. Og på peisen ligger brev fra julenissen til Joakim.
Mens pinnekjøttet står til damping og sprer juleduften rundt i huset, kler Hans og jeg på oss og går en fin tur med X'en og Even. Vi går oppover Lenaåsen, knapt et fotspor å se, og hundene boltrer seg i 30 cm urørt snø.



Julekvelden tilbringes hos svigerfar og kone, samt Hans' søster, mann og tre barn. De spiser ribbe, jeg feirer jul og har med pinnekjøtt. Noen tradisjoner er for hellige til å tøyses med! Og det er da andre rundt bordet som også smaker på pinnekjøttet.
En må ha vært snill i 2009, for det ble mange fine gaver! Gavekort og penger, kommer helt klart til nytte når vi i 2010 skal flytte igjen. Klær, hundebøker, kjøkkenutstyr som trengte å byttes ut, og mye annet bra. En favoritt er selvfølgelig dette skiltet:



Resten av jula gikk med til slækking, fine turer i skogen med hundene, bålkos, besøke familie, roe ned og lade opp batteriene. Mandag og tirsdag jobbet jeg, men med hjemmekontor - så jeg satt i pysjen i sofaen hos pappa, med laptop'en i fanget og julekaker rett ved min side. Dessuten var det kortere arbeidsdager da. En kan leve med det...





Tirsdag ble det også en tur til veterinæren, Even hadde fått et sår rett ved det ene øyet, som vokste fort, væsket og var ekkelt - det var bare en tynn øyekant som skilte såret fra selve øyet.
Etter veterinærbesøket måtte jeg tilbake til Oslo for å forberede X'ens pels til romjulsutstillingen, men da jeg kom tilbake til pappa over nyttår så jeg stor forbedring på såret. Det er mindre og tørrere, helt tydelig at antibiotikaen har fungert kjapt og godt på øyet.

Romjulsutstillingen ja, det ble ingen höjdare for oss - flat rød, men det er godt å se at hunden har mer pels enn da hun ble stilt i Finland. Det kommer tilbake, smått om senn... Brått tar det mer enn tyve minutter å føhne henne helt tørt - deilig, tross alt! Dommer ønsket henne mer feminin, og det så jeg han hadde kommentert på andre også, så da hadde han en type han gikk etter, og det var ikke oss denne gangen. Dommeren var ukjent, men google avslørte at han var oppdretter av napolitansk mastiff - så jeg hadde ved påmelding et lite håp om at han likte de med lite pels og tunge hoder :D :D :D *fnise*

Nyttårsaften ble tilbragt nøyaktig slik jeg ønsket - X'en og jeg var alene i leiligheten, koste oss med masse god mat, julekaker, snop og julebrus. Jeg fikk lest en bok, jeg jobbet med hjemmesiden min, jeg chattet med andre hundefolk som var hjemme med skuddredde hunder, og jeg sløvet i sofaen. Jula blir litt intens sosialt, noen ganger er det godt å være alene og i fred. Hans var invitert på fest, ellers skulle han fått lov til å være der, han også... Så usosial behøver jeg ikke være!
Ved midnatt gikk jeg ut på terrassen for å se fyrverkeriet. Prøvde også å ta noen bilder, men orket ikke fikle med innstillingene, ble så kald på hendene. Så jeg bare sto og skuet. X'en ble med ut, skikkelig ikke affisert av bråket og lysene. Hun satt bare og tagg godbiter, tilbød utgangsstilling, eller la seg ned i snøen bak meg. Deilig å ha en skuddfast hund, det er trist å lese om redde hunder.

I løpet av helga var det tilbake til Østfold for å hilse på de vennene en har igjen i barndommens gater. Nyttårssalget fikk jeg også benyttet meg av - to bukser for 304 kroner kan en jo spandere på seg. Hehe, her bor en i Oslo, men må til Særp for å få handlet nye klær! :D Søndagen fikk mobilen et illebefinnende, og etter det har jeg vært uten - det er rart, det! Menyknappen på touch screen'en hang seg opp, og etter å ha sendt ut en bråte meldinger på egen hånd, låste den seg helt. Jeg kunne kun ta imot samtaler - den knappen fungerte, alt annet var utilgjengelig fordi jeg ikke fikk opp tastelåsen. Men nå er mobilen sendt inn på reklamasjon, så får en se hva som skjer. Jeg er av den formening at en mobil skal leve noen år, den ble kjøpt i mars 2007, og burde ikke være oppbrukt nå.

Og det var vel jula 2009, flere bilder kan sees her.

1 kommentar:

  1. Tassar inn i din blogg, japp det stemmer bra jeg har kelpie og berner sennen :) To helt underbara raser som jeg elsker, så totalt ulike men syns hundane utfyller hverendre riktigt bra.

    SvarSlett