3. februar 2010

Glad slave

Vi har blitt huseiere!

Det er en veldig deilig følelse. Nå kan jeg la finn.no være i fred, og vi kan fokusere på VÅRT hjem, vårt nye hjem.
Jeg må få beklage at jeg nok har hatt en litt unnvikende holdning til sannheten. Jeg har påstått at vi ikke har funnet noe enda, og ikke villet si at vi har lagt inn bud. Men jeg var så redd for å jinxe dette, ville ikke begynne å glede meg før alt var i boks, var ikke interessert i å dele en eventuell skuffelse med alle, en vet jo ikke hvor mange budrunder en må gjennom før det er i boks, så jeg har holdt dette skjult for de aller, aller fleste, bare et par jeg har sprukket overfor eller trengt hjelp fra for å kunne ta avgjørelsen.

Vi var på første visning søndag 10. januar, og likte veldig godt det vi så. Men vi var på flere visninger den helga, så vi begynte å gå litt i surr om hva som var hvor. Så for å dobbeltsjekke, fikk vi en ny visning onsdag 13. januar.
Neste dag legger vi inn et bud. Vi var de eneste som var på visning, så vi hadde håp om at selger skulle akseptere budet. Men det gjorde de ikke. Derimot mente megler at det ikke var snakk om mange 10.000'er vi måtte øke med for å få handelen i havn. Vi hadde en annen visning den torsdagen, og også et par visninger i helga, så vi ba om å få avvente til vi hadde sett på disse, siden de tross alt var betydelig billigere enn denne. Så megler skulle ringe på nytt mandag. Hele meg hadde bare lyst til å øke budet og få denne handelen i havn, men samtidig følte vi oss rimelig trygge på at vi hadde litt overtaket, siden ingen andre hadde lagt inn bud. Vi visste at selger hadde kjøpt nytt. De ville sikkert veldig gjerne selge... Hvorfor skulle vi da by høyere?
Vi drar på visningene, og ingen av dem tiltaler oss. Det er så mye som ikke er helt riktig for å være interessant, samtidig som det er vanskelig å motivere seg for å være interessert i noe nytt, vise engasjement i et nytt prospekt når en helst vil ha den andre...
Mandag ringer megler og spør om foreslått overtagelsestidspunkt i budet er spikret i stein. Hans og jeg har faktisk diskutert dette scenarioet, om vi kan flytte på overtagelsesdatoen. For oss innebærer det en ekstra måned hvor vi må betale husleie på to boliger, men vi er enig om at det er verdt det. Så, dermed får vi en avtale med megler og selger - vi får boligen til opprinnelig bud, og med overtagelse allerede 1. mars.
Så skal vi godkjennes av styret og forkjøpsretten må avklares. Nye boliger annonseres en gang i uka, og vi rakk ikke å være med på utlysningen den uka. Så først tirsdag 26. januar åpnes det for forkjøpsrett på rekkehuset "vårt". Det er en lang uke å vente... Styret godkjenner oss, så den er i havn - men det er jo også bare en proforma sak.
Søndag 31. tar Hans og jeg en optimistisk sjanse, og sier opp leiligheten vår. Tre måneders oppsigelsestid, før 1. mai må vi ha noe annet å flytte til... Men, i går kom endelig telefonen fra megler - fristen var gått ut, og ingen hadde ønsket å benytte forkjøpsretten! YES!

Vi har altså funnet oss et enderekkehus cirka 200 meter fra der vi bor nå - og det til tross for at vi ikke hadde noen konkrete ønsker om hvor i Oslo vi skulle bo, vi har vært på visning i mange ulike bydeler, og vært mest opptatt av hvordan boligen ligger enn hvor den ligger. Men det er jo greit å fortsette å bo i et område en kjenner.

Vi har fått oss et hus vi tror vil bli et bra hjem for oss - det er på drøye hundre kvadrat, med for Oslo å regne en stor hage, røflig anslått til førti-femti kvadrat.
Det er tre soverom - et til meg og Hans, et som blir kontor, og et som blir hunderom. Her kan valpekassa stå de første ukene, her kan trimmebordet stå fast oppslått, her kan jeg ta pelsstell så ikke stua oversvømmes av svevende pels, her kan jeg få hengt opp alle rosettene, her kan jeg samle alt jeg har av bøker, medlemsblad og papir relatert til hund. Her kan jeg stæsje alt av hundeutstyr. Og får vi besøk, skal vi vel få klemt inn en gjesteseng :D Tvers over dette rommet er det et bad, så da kan en få føhnet hund uten å dra våt hund gjennom hele bopælen. I første etasje er det et nyoppusset bad til meg og Hans :D I stua er det peis. Vi har masse lagringsplass. Det er stort kjøkken. Flott hage med treplatting. Vannkran og slange på fronten av huset så en kan spyle skitne hunder rene, men også mulighet til å slippe de skitne hundene rett ut i hagen på baksiden av huset uten å ta de gjennom huset. Og det er kort vei til marka. Hva mer kan en be om, som førstegangskjøper?

Det gjenstår riktignok å få godkjent søknaden om hund av styret, men det er sagt å være en proforma sak. Hvis ikke har vi et jævlig stort problem... Men jeg tør å tro at dette går i boks, at det siste lille nåløyet fikser seg. Jeg syntes 2010 startet noe dølt, med fire rimelig dårlige utstillingsresultat. Men nå håper jeg lykken har snudd - på under en uke har vi avgjort hannhund til X'en og fått et sted å flytte til. 2010 ser ut til å bli et realt bra år! Det er i grunnen ikke så nøye med X'ens utstillingsresultat for resten av året heller, om vi får et sunt og fint valpekull utover sommeren. Da blir vel hun permittert ut året, også kanskje vi skal fly på valpeshow utover høsten. Sukk, dagdrømme...

Men først skal vi pusse opp. Det omtalte hunderommet har vegg til vegg gulvteppe, og det er skikkelig ikke aktuelt! Så der skal vi finne på noe lurt. Det er også strukturert tapet, og erfaringsmessig setter all skit fra hundene seg fast inni småhullene, og en må stå og skrubbe tapeten flere ganger i året - det gjør vi der vi bor nå, med samme tapet, særlig der jeg har stått med blåseren og i gangen hvor hun rister av seg det verste. Så det skal gjøres noe med veggene på hunderommet. Jeg tenker panel halvveis opp på veggen, med en fin list, litt bonderomantikkstil... Jeg vil også bytte gulv i stua, glatt laminat er ikke min beste venn i et hundeperspektiv. Så får vi se hva annet vi vil gjøre. Rekkehuset er fra 1990, men det er mye nytt av gulv og veggoverflater, så det er lite som må gjøres fordi det er slitt - det er heller snakk om nedpussing for å gjøre det mer hundevennlig eller endring for å møte vår stil. Jeg gleder meg, første gang vi bor et sted som kan gjøres noe med, som er vårt og vi bestemmer, så jeg har jo LYST til å male vegger og gjøre ting. Men vi får ta det litt pø om pø, alt etter hvordan lommeboka har det, siden det er lite som MÅ gjøres. Det må vel handles litt møbler også, siden vi nå flytter til noe større. Gressklipper må vi også ha. På sikt, hehehe, det er vel mer snøskuffe som trengs nå.


Inngangsparti, med treplatting og gjerde. På veggen til høyre for plattingen vokser det klatreroser, så nå må noen få seg grønne fingre :) Bak fotografen er bod og et skjul til å lagre sykler eller andre ting en vil ha lett tilgjengelig.


Entreen vår, døyra til høyre er til nyoppusset bad.


Soverom som vi skal bruke til kontor, tenker vi. Garderobeskapene skal en vel alltids klare å få fylt med noe :) En liten balkong på utsiden, med utgang fra vårt soverom.


Soverommet vårt. Vegg til vegg gulvteppe, litt usikker på hva vi gjør med det. Nå har ikke vi dyra på soverommet, så sånn sett kan det jo forbli der.

Soverommet vi ser for oss som hunderom er ikke avbildet, men det er pittelitt mindre enn de to andre rommene. Alle tre soverom er i andre etasje.


Badet oppe, tvers overfor hunderommet, så nå må X'en lære seg badekar. Vi beholder det enn så lenge, for badekar er stor bonus! Ikke så nyoppusset, litt slitt, så det kan pusses opp på sikt. Ikke noe som MÅ gjøres, utover det estetiske hensynet slik vi ser det. Og jeg har da tanker og ideer til enkle og billige måter å gjøre dette badet penere ;)

I andre etasje er det også en bod.


Nyoppusset bad nede, med fancy dusj, så nesten avansert ut... :D




Kjøkken. Etter min smak litt for hvitt og sterilt og storkjøkkenfølelse, men det skal vi få freshet opp med enkle grep.




Stor stue med peis bak spisestua.


Hagen, med stor treplatting, utgang fra stua.


Rekkehuset sett fra forsiden. Stor hekk og port inn til oss, og passe stor bod. Til høyre for boden er en port som går til vår hage, hvor en smal tarm av hagen går langs husets kortside, og ender i den store hagen. Praktisk!


Hagen.

6 kommentarer:

  1. Gratulerer med nytt hjem!!! Kjempeflott!! Gjesterom sa du.................. :)))

    tante

    SvarSlett
  2. Dette her var jo skikkelig stilig og ser lovende ut som hundehus! Gratulerer så masse!
    Badekar til hundebading er veldig kjekt!

    Lykke til med både det ene og det andre prosjektet! Vi venter spent på neste kapittel...c",)

    Sørlandshilsen fra Hilde

    SvarSlett
  3. Så perfekt.Skulle nesten tro det var laget for hundehold jo:-)
    Gratulerer!!

    SvarSlett
  4. Gratulerer! Gleder meg til å få noe leskende på verandaen før Dina og jeg tusler hjem etter en tur!
    Vibeke

    SvarSlett
  5. Gratulerer så mye med huskjøp.
    Så kjempe fint ut :D

    SvarSlett
  6. Gratulerer med huskjøp! Det så jo kjempeflott ut, håper det lever opp til alle forventninger :-)

    SvarSlett