13. september 2010

Den første helgen i september...

...sørget for litt kamelsvelging, vil jeg tro :) September defineres som høstmåned, og mange klager over at høsten er så kald og våt og trist og kjip - det har ikke vært noe i nærheten av det der jeg har vært, i hvert fall...

Fredag hadde jeg tatt ut en avspaseringsdag for å få ladet noen batterier som trenger litt påfyll, sov passe lenge, sullet med ting og tang hjemme, og stakk til skogs med X'en. Vi var ute i to deilige timer, hvor X'en løp og hoppet og plasket og badet, og som vanlig forsøkte å bli mest mulig skitten. Jeg startet med genser, men etter hvert ble det nesten litt for varmt, og jeg var glad for å ha kortermet under.
Vel hjemme fikk X'en et realt bad og dobbel shampoonering, før Toril kom og hentet oss - med destinasjon Kristiansand.

På det bliiiide Sørland skulle avdeling Agder arrangere sin spesial for tredje og siste gang, og selvfølgelig måtte vi igjen være med på den koselige utstillingen! Det var vel også et håp om å komme hjem med noe pent - drømmen om håndmalte premier med bernermotiv gjør det veldig lett å sende inn påmeldingen!
Og når en skal til den delen av landet, er det selvfølgelig obligatorisk med et besøk i dyrehagen. Bekjente i Tvedestrand hadde invitert på middag, og der kunne vi få hilse på både hunder, kyllinger, høner, kaniner, geiter - og lamaer! Tusen takk for gjestfriheten!



















I Kristiansand ble vi møtt av våt asfalt og vått gress, og en begynte jo å lure på om stakkars avdeling Agder IGJEN skulle få dårlig vær på spesialen sin.
Natta forløp uten dramatikk, som vanlig på hyttetur fikk X'en sove i senga, og her var det jo god plass - en seng til hver! Hun koste seg åpenbart, og det ble en fin morgenstund sammen, det er litt kos å ha dem i senga, selv om det ikke er noe som skjer hjemme.

I fall det skulle være veldig vått i gresset, fant jeg ut dette var dagen for å teste noen nye sokker jeg kjøpte til Sølenkurset i sommer (men postgangen var så treg at de ikke kom fram i tide) - vanntette sokker, reklamen lovte at de skulle holde deg helt tørr. De kjentes litt rare på føttene med en gang, men det ble jeg fort vant til. Nå var det ikke så veldig vått i gresset, men jeg ble i hvert fall litt våt på skoene - men merket ikke noe til det på føttene. Det er mye rart en kan få kjøpt :D Bør vel teste de i skikkelig vær før jeg kan sette noen konklusjon.

Ved ringen fant vi deilig høstsol, altså varmt uten å bli så klam og tyngende som sommersola i mine øyne kan være. Det ble en vakker utstillingsdag - varmt nok for de tobeinte, kjølig nok for de firbeinte.

Dagens dommer var Maija Heinilä, kennel Milkcreek.

Beste hannhund ble Ola, og som nummer to kom Toril og Gross (Augustus) - da var i hvert fall hun fornøyd med at jeg fikk "lurt" henne med til Kristiansand! Tredje beste hannhund med cert ble Don Arax Desperado av Hiselfoss, og fjerdeplassen ble besatt av gode, gamle Kendogutten! Ikke verst av en veteran!
Litt morsomt er det jo at på Agders første spesial i 2008 stilte Even, Kendo og Hennessy i veteran - og Even vant. I fjor stilte de samme tre, og Hennessy vant. Og i år var det altså Kendos tur til å vinne, med Hennessy som nummer to. I fjor drømte jeg vilt om å få stille Even for Maija, han er tross alt fra hennes linjer og det hadde vært gøy å vise gubbelille for henne. Jeg sier drømte vilt, for en kan jo ikke håpe på at en så gammel berner skal leve et år etter. Men jaggu lever han, og selv om han ikke er i utstillingsform er han i god form!



"Som vanlig" var det mange i åpen klasse - "bare" 15 påmeldte... Vi fikk vår røde, det er jo første nåløyet. Pelsen begynner å komme på plass nå, selv om jeg vet at det mangler en del jevnt over ser hun likevel ganske velpelset ut. Men pelsen er jo bare et av maaaange moment som skal bedømmes.
En god del tisper hadde fått rødt i klassen, vi løp noen runder, før dommer plukket ut en semifinale - hvor vi hang med. Mer løping, flere ble takket fra, og til slutt sto vi igjen fire ekvipasjer. Og det ble den grønne plassen til X'en - veldig fornøyd med det, i en stor klasse, og flotte tisper foran oss. CK ble det også, så da fikk jeg jo oppfylt ønsket om håndmalt premie fra Hildes kyndige hånd!


X'en har litt moro i ringen :D





Beste tispe ble Lina fra veteran, og jaggu var også nummer to fra veteran - Embla Noblige av Sennenlio! Tre og fire var fra champion; Prinsesse Xybell og Berner Ranchen's Amusing Alexandria. Certet gikk til vinner av åpen klasse, Ronja.

Til slutt ble pappa Ola BIR; og det har han blitt på samtlige tre av Agderspesialene. Lina ble åpenbart BIM, så samme BIR og BIM som i fjor.



Avslutningsvis vant jeg en tørrfôrsekk i loddtrekningen, så da må en jo være fornøyd med Kristiansandsfangsten :) Trafikken hjemover fløt fint, så ikke ble det altfor sent før en var hjemme heller. Tusen takk til avdeling Agder for en trivelig spesial!

Etter rasebedømmelsen hadde jeg fått avtalt en fotoshoot med Inger Vinje, for å få noen nye oppstillingsbilder av X'en, hun har jo fylt år!
Jeg synes hun er vakker, jeg:



Søndag fristet det veldig med en god tur for å få bevegd seg og strukket på kroppen etter en del timer i bil på kort tid. Ferden gikk til Bygdøy, hos Anette, Norma og Orry. Vi fikk utforsket noen av Bygdøys rare, små stier, møtte nesten ingen mennesker, og hundene koste seg masse sammen!
Etterpå måtte de bruke hodene sine, og fikk hver sin lydighetsøkt. X'en gikk en nydelig fri ved foten, synes jeg selv, jeg fikk den godfølelsen av når alt stemmer og hunden er der du vil ha henne. Vi brukte også Anette som figurant på budføring, og det er jo sååå kult å få løpe til favorittanten! Frekke dyret forsøkte seg til og med på tjuvstart, hun visste hva hun skulle, hun! Jeg brukte tipset fra sist trening og trigget henne litt mer, og det er klart det ga effekt. Så det er bare å fortsette å pushe avstanden, vi var vel oppi tyve meter nå, og skal jo helst ha det til femti meter... Til slutt tok vi en kjapp gjennomgang av dekk fra holdt (super, bortsett fra at hun spratt opp da jeg kom inntil), innkalling (hun må ha glemt seg bort, for hun satte seg jo rett inntil meg!) og stå under marsj (skikkelig ikke bra, med dårlig stopp, og attpåtil satte hun seg da jeg kom inntil). Det er greit å ha litt å trene på, så kjedelig om alt var perfekt... :D

2 kommentarer:

  1. Koselig med go'ord om utstillingen vår! Artig bilde av en flygende X'en - er litt svak for den røsslige frøkna!

    Hilde

    SvarSlett
  2. Der var raringene mine jo! Men ingen bilder av bamsefar?
    X'en ER fin hun. Synes dere må ha bedre tid neste gang så jeg kan få hilse på vidunderet!

    Hilde (ikke den samme som over :P ).

    SvarSlett