3. februar 2011

Gode nyheter!

Wow, det siste døgnet har vært en skikkelig opptur, og gudene vet at jeg trengte det nå. Store byrder er borte fra mine skuldre, og jeg har fått flere positive ting å se framover mot.

Den første nyheten kom i går kveld, og er at jeg skal få være frivillig under verdensmesterskapet i hundekjøring. Det gleder jeg meg til! Jeg vet ikke hva slags oppgaver jeg får, men jeg håper å få sett ivrige og dyktige ekvipasjer i aksjon. VM starter faktisk i dag, på Røros. Så er det en del av konkurransen som foregår i Hamar i mars. Og 24.-27. mars er den siste delen av VM i Oslo, hvor jeg skal bidra. Jeg mente at dette var noe jeg burde få med meg, og litt på impuls meldte jeg meg som frivillig. Det tror jeg skal bli en artig opplevelse!

I morges hadde jeg også fått en mail med nok en gledelig nyhet - vi har fått plass på Stovner hundeklubbs kurs i brukslydighet. Så skal vi kanskje endelig lære oss forangående i line, komme videre på budføringstreningen og ellers få jobbet med de ulike lydighetsøvelsene. Vi får se om vi rekker å gå sporstevne før parring, det kommer jo helt an på hvor lenge snøen ligger. Men vi skal i hvert fall jobbe med lydighetsbiten i vinter, så vi kan gjøre en bedre figur når vi før eller senere kommer oss på stevne igjen. Kurset går så vidt jeg vet over åtte uker, med start om fjorten dager, så en rekker å lære en god del om en legger inn noen økter med egentrening mellom kurskveldene. Jeg gleder meg til dette også, jeg!

Men den største nyheten, [insert fanfarelyd], er at X'en og jeg har skaffet oss et nytt sted å bo!
I dag var jeg og skrev under på kontrakten, så nå er alt i orden, jeg tør å gå offentlig med det og gjøre det offisielt - X'en og jeg skal flytte inn i et rekkehus på Mogreina!

Kontraktunderskrivingen i dag kuliminerer en lengre prosess. I romjula fikk jeg vite at det var en del ledige rekkehus i et borettslag rett ved Sessvollmoen militærleir. Boligene var tidligere bebodd av Forsvaret, men en kombinasjon av nedskjæringer i Forsvaret og høy slitasje på boligene gjorde at de ble solgt. En investor kjøpte opp, har utbedret en del utvendig og utendørs, og deretter solgt. Til sammen 48 enheter ble lagt ut for salg for over et år siden.
Jeg tenkte mye fram og tilbake, veide fordeler og ulemper opp mot hverandre, før jeg tok kontakt med megler. Da hadde de fem usolgte enheter, og jeg dro på åpen visning 15. januar. Jeg likte det jeg så, og falt særlig for den ene boligen. Ny tur i tenkeboksen, og jeg brukte påfølgende uke til å sjekke en del, fikk låne nøklene og tok nye visninger hvor jeg også fikk med meg elektriker, takstmann og familie for å hjelpe meg å vurdere boligen.
Fredag 21. januar skulle jeg levere tilbake nøklene, før 1600, hadde jeg fått beskjed om. Så da jeg kom til megler 1530 var jeg overklar for å legge inn et bud. Men dessverre hadde folket allerede tatt helg, og jeg fikk ikke tak i noen. Jeg tenkte at det neppe skjedde noe i løpet av helga uansett, dro hjem, kom tilbake på mandag for å levere nøklene - og fikk beskjed om at rekkehuset var solgt få timer før:(
Skuffa!

De neste dagene lette jeg etter andre steder å bo - jeg fant ikke noe i min prisklasse jeg ville kjøpe, og var ikke altfor begeistret for alt som var til leie. Da jeg la ut egen annonse om bolig ønsket leid, dukket det opp flere aktuelle kandidater (tusen takk til alle som har kommet med tips og forslag til meg!), men jeg klarte aldri å slutte å tenke på rekkehusene ved Sessvollmoen. Torsdag kveld bestemte jeg meg - jeg måtte sjekke ut de enhetene som enda ikke var solgt og se hvor dårlig forfatning de egentlig var i, før jeg kunne slippe drømmen om eget rekkehus og hage.
Så fredag morgen dro jeg igjen til megler på Jessheim. Tre var usolgt, to av dem ville kreve mye egenkapital for å pusse opp ubrukelige kjøkken og bad. Men den tredje var i god stand, og jeg dro for å ta en titt. Etter mye gransking, med både lommelykt og hodelykt for å se bedre, tok jeg en hurtig avgjørelse, og skyndte meg å legge inn et bud før det skulle være nye visninger i helga. Og jeg fikk huset! Så, kanskje litt overilt, men jeg tittet i hvert fall etter alle de tingene som takstmann og elektriker påpekte i det andre huset, jeg vet det er et oppussingsobjekt, jeg er forberedt på at jeg må legge penger i det over tid - men det har så mange kvaliteter jeg setter enormt stor pris på, så jeg kunne simpelthen ikke la det gå fra meg.
Uka som har gått siden jeg la inn og fikk tilslag på budet har vært lang - jeg har vært redd for at noe skulle skje som ville forpurre dette, selv om det ikke var forkjøpsrett og jeg hadde fått finansiering i orden i banken. Men jeg har likevel ikke turt å snakke så høyt om det, redd for å jinxe ting. Men nå er kontrakt signert, og jeg er så lettet og så fornøyd og så glad for at vi har et sted å flytte til, og at det blir et sted hvor jeg er så sikker på at jeg etter hvert vil stortrives! Og det er viktig når alt annet rundt meg går på tverke, jeg trenger å kunne slappe av og trives i heimen.
Overtagelsen er satt til 1. april - men om salget av huset i Bjørndal skulle gå raskt og kjøper ønsker tidlig overtagelse, er det null problem for meg å få overta huset tidligere. Det står jo tomt uansett.

Jeg var ikke nok om meg til å få tatt noen bilder av herligheten, så jeg har ingenting å vise fram - det får komme senere. Det er jo hundehuset mitt, så det er helt klart bloggemateriale!
Men en kjapp beskrivelse av huset kan dere få:
Det er et femti år gammelt rekkehus over to plan pluss kjeller. Det er på 83 kvadrat, om jeg ikke husker helt feil. I kjelleren er det ikke noen innredning, men det er i det minste mye og god lagringsplass, samt vaskerom. I første etasje er det kjøkken og ei romslig stue. Kjøkkenet er malt knallblått og stua er dyp rød, så det skal nok gjøres noe kjapt og enkelt med overflatene der. I andre etasje har jeg bad, to gode soverom og et mindre rom. Et soverom skal jeg ha, og X'en skal selvfølgelig få sitt hunderom - jeg håper å gjenta mye av det vi gjorde her (se forrige blogginnlegg). Og det minste rommet har ikke helt fått sin designerte oppgave enda, om det blir bibliotek eller lager eller kontor eller garderobe eller... Jeg har god plass, kan boltre meg, og gleder meg til å pusse opp og gjøre dette bra. Det ene soverommet er rosa, så kanskje X'en burde få det for å understreke hennes kjønnspreg, også kan det være valperosa utover sommeren? Fra stua er det utgang til egen hage, og den håper jeg å få gjerdet inn ganske kjapt, bare snøen forsvinner.
Det er kort vei til fine turområder, jeg har venner og kjente som bor i nærheten, hvilket jeg synes er viktig når jeg velger å flytte vekk fra Oslo og nettverket jeg har der. Det er en hundeklubb i nærheten som jeg tror jeg vil trives i og som vil dekke mine aktivitetsønsker. Og jeg bor cirka ti minutters kjøring fra Letohallen, og tidvis føler jeg jo at jeg har det som mitt annet hjem :D
Det er mye å gjøre, jeg har mange drømmer og ønsker, og har allerede fylt syv sider i et worddokument med tanker og planer og ideer. Så får vi ta litt om gangen, når en har tid og råd.


Mens her på Bjørndal har vi hatt både takstmann og fotograf på besøk, huset er ryddet og vasket og shinet fra topp til tå, jeg har pakket bort åtte kasser og fire søppelsekker med ting som ikke burde være framme under fotografering. X'en røyter enda, så det føles som om det aldri blir tomt for hår her når en vet det skal taes bilder som skal selge boligen - og jeg tenker også på visningene, når det er hundehår overalt. Men vi får bare støvsuge og støvsuge... Gulvene bør i hvert fall være rene nå, stakkars X'en fikk en omgang med diaré og har hatt noen uhell på stuegulvene natterstid.
Om en uke er det visning, og jeg krysser fingrene for at prosessen går kjapt nå. Det er fremdeles vondt å vite at jeg skal flytte herfra, som jeg trives så godt, jeg har fremdeles vondt - men det er tross alt en lettelse at jeg har et sted å flytte til og at jeg ikke behøver bruke mer energi og ressurser på å lete etter ny bolig. Og jeg prøver å fokusere på det positive og ting jeg kan glede meg til framover.

10 kommentarer:

  1. Så supert! :D skikkelig glad på dine vegne nå stine! Blir gøy å se hvordan det blir, huset til deg og X! :D

    SvarSlett
  2. juu huu gjesterom!!!!!! :))))) Gratulerer kjempemasse til deg og X'en!!! Er så glad på dine vegne, hele slekta hilser :)


    stor klem fra tante

    SvarSlett
  3. Alle oppturer er gode oppturer :) Gratulerer så mye med eget hus!

    SvarSlett
  4. Huset på Bjørndal kommer til å bli solgt raskt! Gjett om jeg vet, for sånn er det bare ;) Det rekkehuset du har kjøpt høres supert ut! Må si jeg misunner deg et funn som du vet at du vil trives med fremover!!

    ..og mens budene tikker inn på huset i Bjørndal kan du sitte og kose deg med å velge farger og tenke møblement i ditt nye fantastiske rekkehus :)

    SvarSlett
  5. Grattis! Passer jo godt med den rosa rosetttavla di på hunderommet da! ;-)

    SvarSlett
  6. Hei :)

    Gratulerer så masse :) Nå går det bare en vei og det er oppover :) Ønsker deg lykke til med visning og salg og etterhvert flytting!

    Hilsen Linda m/3 firbeinte på slep

    SvarSlett
  7. Underbar blogg!!! Så glad för din och Xens skull! Nu är det medgång Stine...medgång och vind i seglen framöver =)
    Kram!!

    SvarSlett
  8. Dette var koselig å lese Stine :-))
    Gratulerer masse :-))
    Det er ett fint sted du flytter til, selv vokste jeg opp på Gardermoen, og har fredes mye både i Mogreina, Sessvoll, Trandum og områdene rundt.
    Du og X'en kommer til å stortrives og det er ikke langt
    til Oslo :-)
    Klem fra Bjørg og boff boff fra Caesar

    SvarSlett
  9. Gratulerer Stine:) Nå ble jeg utrolig glad på dine vegne! Det blir nok et kjempe flott hjem når du får satt ditt preg på det:) Gleder meg til å følge deg videre på nye eventyr på nytt sted. Detta blir nok kjempe bra skal du se:)

    Så må du gjerne ta turen hit å skravle litt hund når det passer deg sånn:)

    Klemmer

    PS: Koselig å høre at gaven falt i smak:)

    SvarSlett
  10. Gratulerer så mye med nytt hus :o)

    SvarSlett