26. mai 2011

Tomt

Jeg ble visst helt tom denne uka, tom for energi, pågangsmot, arbeidslyst og initiativ. Jeg fikk gjort masse på mandag, også ble det bråtomt. Og når kroppen har satt på bremsene, er det bare å lytte og innrette seg deretter. Så da har det blitt noen innholdsløse dager her, med lav prestasjonslist. Det er greit det også, av og til.

Bare for å gjøre noe helt annet, har jeg vasket det meste av kjøkkeninnredningen her. Når jeg har slike dager som jeg har hatt nå, holder det i grunnen å vaske et skap, før en har en lengre pause. Men en får vel ikke vasket så mye mer enn ett skap i slengen heller.
Det var deilig å kunne åpne noen kasser og få ut innholdet - en føler seg litt mer på plass, en er litt mer hjemme, for ikke å snakke om at det er realt praktisk å få ut kopper og glass. Det er langt unna ferdig, men det er en start.

Ellers har jeg puslet med småprosjekt - når en pusser opp og holder på med ting som tar dager og uker, er det av og til veldig deilig å gå på prosjekt en er garantert å ha fått fullført i løpet av fem minutter, et kvarter, en time. Det er godt å bli ferdig med noe også, ikke bare gjøre noe. Så jeg har for eksempel prøvd ut fire forskjellige farger til valperommet, og nå tatt en avgjørelse på hvilken farge vi går for. Alle som har vært innom den siste tiden har også fått velge farge, og alle går for den samme fargen - så enten er de tre andre så latterlig stygge at det bare er én farge en kan leve med, eller så er det faktisk en ganske ok farge. Det skal bli spennende å se hvordan den blir på alle veggene, men det blir jo uansett brytninger med bilder, bokhylle, skap, rosetter og annet.
Gjestesenga er skrudd sammen, så nå kan jeg ta imot besøk standsmessig (med mindre de krever sofa, det har jeg foreløpig ikke tenkt til å skru sammen før taket er ferdig).

Nei, en kan ikke bare pusse opp, en må leve litt også. Så framover skal jeg bli flinkere til det, ikke bare fylle dagene med maling og sparkel, men ta meg tid til å lese i en god bok, gå på kino, besøke en venn, få besøk av en venn som ikke må pusse opp med meg - rett og slett slappe mer av, stresse mindre, og være mer tilstede i hverdagen. Jeg har vært så stressa og fokusert på oppussingen, og nå har jeg råkjørt meg helt tom. Alt må ikke bli helt ferdig først - det er ikke mulig. Jeg ventet med å møblere soverommet, fordi jeg skulle male det først. Jeg ventet med å henge opp klær, fordi jeg skulle male skapene først. Drit heller, nå er senga på plass og klesskapet fylt opp. Nå sover jeg godt, i hvert fall bedre, på nettene og finner klær med en gang jeg står opp. Det er verdi i sånt og. Jeg ventet med å pakke ut servise og bestikk til kjøkkenet var malt, men når skal jeg rekke å male alt sammen? Nei, en får ta litt om gangen, og heller komme seg på plass med ting og tang så det kan være litt hjem og litt levelig også. Så får jeg heller tømme kjøkkenskapene den dagen jeg bestemmer meg for å bytte ut innredningen. Det skal vel gå det, også.

Det skulle ikke mer til før jeg følte meg mer hjemme her - fått på plass kjøleskapsmagneter, har mine ting rundt meg, det blir mer personlig og ikke bare et oppholdssted.

X'en er også særdeles tilfreds med at gjestesenga er på plass, og måtte prøve den med en gang hun oppdaget den:
Valperommet har rosa vegger, og det orker jeg bare ikke, så til uka blir det malt. Det er ikke sååå fryktelig lenge til valpene kommer, så dette rommet skal jeg få helt i stand - men det er jeg også supermotivert for!
Jeg skal male veggene, jeg skal bruke våtromssilikon mellom lister og belegg for å gjøre det mer tissesikkert, og jeg skal forsøke å få noen til å hjelpe meg å sy gardiner av et stoff jeg har kjøpt. Så er det alt det andre en må gjøre av forberedelser, men det kan dere leser mer om i valpedagboka i morgen - da skal magen måles igjen også.

1 kommentar: