22. mai 2011

Vaskehjelp

For å ta det viktigste først - hjemmesiden er oppdatert med valpeplaner og valpedagbok - nå som X'en er bekreftet drektig, vil jeg gjøre det meste av oppdateringer i valpedagboken, i hvert fall det viktigste. Det vil nok skinne gjennom i bloggen at jeg har drektig hund også - men jeg prøver å samle alt i en dagbok, så det er lettere for valpekjøpere og andre å følge utviklingen. Så husk å sjekke hjemmesiden!

Ellers går det mye i oppussing her, selvfølgelig, en blir ikke ferdig på en-to-tre med det. Ting tar faktisk mye lengre tid enn forventet, og jeg har brukt hele uka på å rive stendverket i stuetaket. Jeg har ikke energi, balanse eller styrke til å holde på en hel arbeidsdag, så etter tre-fire timer med jobbing er jeg egentlig ganske sliten, jeg. Jeg kunne i og for seg klart en ny økt utover kvelden, men det bråker ganske mye når jeg holder på, så for nabofredens skyld lar jeg være. Heldigvis er jeg ferdig med bråkearbeid for en stund, så i dag har jeg fått utnyttet hele dagen.
Riktignok har jeg igjen en meter med stend som jeg ikke får ned, men jeg har en teori om at jeg trenger en sag, så den får vente til jeg har shoppet det i morgen. Jeg begynner å få en rikholdig samling av diverse verktøy, snart bør jeg kanskje bytte ut Rema 1000-posen med en verktøykasse???

I dag begynte jeg med sparklingsarbeidet, og det er gøy å gjøre noe annet en stund nå - både for kroppens arbeidsstilling og for hjernens avveksling.
På endeveggen i stua skal jeg ha tapet, og det er tynne riller mellom platene som er der nå, så de må tettes for å gi en mest mulig jevn overflate til tapeten - samt diverse spikerhull og andre skader på veggen. Det er seks slike riller (mellom de til sammen syv platene), og to av dem har jeg sparklet. På en tredje kjørte jeg akrylmasse. Når det er tørt i morgen, kan jeg sammenligne og se hva som ga best resultat og minst merarbeid. Jeg har en følelse av at akrylmassen vinner, men hva vet jeg om oppussing? Jeg bruker prøve og feile (minst mulig)-metoden! :D

Så har jeg også begynt i taket. For at det skal virke mer overkommelig, har jeg bestemt meg for å fokusere på en og en gipsplate, framfor å ta hele taket i en svusj. Det er viktig med delmål...
Først vasket jeg taket, for å få bort støv og annen shit. Dernest gikk jeg amok med pistol og akrylmasse, for å tette noen stygge groper jeg klarte å lage under min voldsutøvelse for å få ned stendverket... Brått føk både brekkjern og hammer gjennom gipsplaten... Men, det blir bra med litt gugge i hølet, tenker jeg! Jeg blir nok aldri noen plastisk kirurg, men jeg har likevel tro på at jeg har fått fikset taket så det overflatemessig kan se helt greit ut. I og med at akrylmasse ikke kan pusses, har jeg vært forsiktig med å ta for mye, jeg tar heller en ekstra gang med sparkel over for å få en glattest mulig finish. Også må jeg kjøpe meg en ekstra bred sånn dings som en smører gørra utover med (hah! Jeg SA jeg ikke kan noe om oppussing), for den jeg har nå er like bred som gropene, og da blir det vanskeligere å få det jevnt.

Mens jeg venter på at akrylmassen skal få tørke i natt, har jeg begynt å sparkle spikerhull, skader og skjøter mellom gipsplatene. Jeg kom vel cirka halvveis på første gipsplate, så gikk jeg tom for sparkel! Krise, her har jeg arbeidslyst og pågangsmot, også har jeg ikke utstyret i orden. Jaja, får håpe jeg har samme energien i morgen også.
Så får vi se hvor mange runder med pussepapir og sparkel som må til. Fagmannen jeg handlet hos anbefalte at jeg sparklet, pusset, sparklet, pusset, malte et teststrøk for å se hvordan det ble, eventuelt sparklet og pusset mer, og deretter siste malingstrøk. Så jada, det skal ta tid... Men billigere enn å spikre opp nytt tak. Så får vi se hvor langt tålmodigheten rekker...

Siden jeg fremdeles hadde energi og arbeidslyst, tenkte jeg å få tatt andre strøk på vaskeromsgulvet i kjelleren. Det har tatt henimot ei uke for det første strøket å tørke, men etter at jeg åpnet et par vinduer har tørken gått kjappere. Jeg vil gjerne ha det rommet ferdig snart, for jeg får ikke satt på plass vaskemaskina før gulvet er ferdig malt.
Stor var derfor skuffelsen da jeg åpnet spannet, og så at malingen var ødelagt :( Jeg har misforstått instruksene jeg fikk i butikken, og i morgen må jeg få kjøpt et nytt spann til cirka 700 kroner... For ja, jeg bruker jo ikke ordinær maling i et våtrom. Det er så surt at jeg har ødelagt så dyr maling, jeg er litt irritert på meg selv og litt skuffet over at jeg klarte å misforstå instruksen. Jeg pleier å være god på å skjønne ting... Jaja, en lærer vel av dette også.

Ellers er det ikke så lenge til overtagelse av huset i Oslo, så det går også med tid til å vaske seg ut der, og få hentet de siste tingene en ikke fikk med på forrige runde med flytting. I går var det en lang dag med vasking, og derfor ble X'en med. Jeg hadde med vaskebøtte herfra, og bar den selvfølgelig vanlig i hånda fra bilen til huset. Men X'en tok et grep i bøtte og insisterte på å bære den, hun, så da fikk hun nesten få lov til det - søta! Så slik gikk hun de sytti-åtti metrene fra bilen til inngangsdøra:







Jeg hjalp henne å få et bedre tak i bøtta som kanskje kunne gi henne litt bedre sikt ;)

Nei, framfor å mugge over tom sparkel og ødelagt maling, er det vel bedre å bruke kreftene på noe konstruktivt. Det kommer fort nok en dag hvor jeg ikke orker en dritt, sover 14 timer og ikke får gjort noe som helst. Den kan være her i morgen for alt jeg vet, så en får gjøre noe mens en orker. Jeg tenker jeg skal angripe badet, jeg har endelig fått kjøpt dusjstang - så kan en kanskje dusje uten å få vann overalt.
Men før jeg kan skru opp dusjstanga (ting kan jo ikke være helt A4 og rett fram, kan det vel?) må jeg skru ned baderomsskapet. Badet er ikke så stort, og ikke helt lurt bygget. Over toalettet er det et vindu, og vinduet sniker seg innover mot vasken som er ved siden av toalettet. Dermed må skapet med speil som henger over vasken henge delvis over badekaret. Jeg kan jo ikke feste dusjstanga på skapet, så da får jeg skru det ned og få opp mitt morsomme dusjforheng med grønne hoppende frosker :D Også får jeg lete etter et smalt skap til å henge midt over vasken, uten at det kommer i veien for verken vindu eller dusjstang. Jeg har lett litt uten å finne, skulle tro sånt fantes, men enn så lenge har jeg ikke hatt hellet med meg. I verste fall holder det med et enkelt speil som har en hylle under, jeg må ikke nødvendigvis ha skap på badet. Men en hylle til tannbørsten og et speil til morratrynet hadde vært kjekt. Jeg tar gjerne imot tips om hvor en kan lete!

2 kommentarer:

  1. Herlige bilder av bøttebæreren - så ikke veldig intelligent ut på de to første, men så ble det bra!
    Lykke til videre med arbeidet til dere begge!

    Sørlandshilsen fra Hilde

    SvarSlett
  2. Vakre vakre bøttebærer-xen! =)

    SvarSlett