30. mai 2011

En ordinær tur

Det er ikke alltid så lett å vite hva en skal skrive i bloggen, for enten skjer det ikke noe en føler er bloggmateriale - eller så skjer det ting en ikke synes er bloggmateriale. Det begrenser seg hvor mange ganger jeg kan blogge om at jeg sparkler eller maler, og hvor artig er det å blogge om en vanlig skogstur?
Men så vil jeg jo holde bloggen litt levende også, så i dag tok jeg med meg kameraet i skogen og tenkte jeg kunne dokumentere litt fra en helt ordinær, begivenhetsløs tur med X'en:

Her starter turen vår. Vi trenger bare å gå ut av feltet og over veien, så er vi inne i dette herlige turterrenget - vi er heldige!
Vi kan gå lenge på fine skogsveier som dette, og kose oss i stillheten - eller som i dag; lytte til forsvarets øvelse på skytebanene et stykke unna. En kan ikke være skuddredd om en bor ved Sessvollmoen!
Med en neve godbiter i lomma og kamera rundt halsen må det nødvendigvis bli noen poseringsbilder av vakreste X'en.
Vi var velsignet med vakkert vær i dag, og jeg er nesten litt stolt av meg selv som tør å gå tur i så pent vær - men det sies at det ikke er hoggorm i det områder vi frekventerer.
X'en legger inn en liten spurt for å ta meg igjen, etter å ha blitt stående og snuse på et eller annet spennende.
Men den varte ikke så mange meter, den spurten - jeg merker på henne at hun bærer tyngre, orker mindre og ikke har samme spruten. Det blir mest lunting, med noe trav av og til. Men hun vil gjerne være med på tur, og det er bra.
Etter et stykke deler veien seg i to, og gir ulike turmuligheter. I dag valgte vi å gå til høyre.
Det ser ut til å være mye bittekonvall i denne skogen, og jeg synes det er så vakker blomst! Om noen uker kan jeg sikkert plukke fine buketter.

Jeg er så glad i dette turområdet, fine og oversiktlige stier, ro og fred, skog rundt oss, og skjær idyll.
Ikke alt i skogen er like grønt. Men det er morsomt å titte rundt seg og oppdage nye ting der en har gått ørten ganger før.
Ei grønn bjørk blant alle bartrærne. Jeg sa det var en helt ordinær og kjedelig tur! 
Jeg skulle ønske jeg forsto militærsjargong og visste hva disse skiltene betyr. En skulle jo tro at de markerer retningen for tre ulike løyper...
...men snur en seg 180 grader, peker pilene helt andre veier. Forvirret, vi...
Blant trærne henger poster med treningsøvelser, men vi er rampete og går rett forbi uten å adlyde forsvarets skilting!
X'en trengte en pust i bakken.
Men hun kan posere vakkert også.

Tatt på fersken i å drikke sølevann.
En ny treningspost.
Med ikke helt nypreparerte treningsforhold.
X'en fikk akutt respekt for forsvaret, og valgte å utføre denne treningsposten.
Så møtte vi på vilt i skogen...
Skogstjerne er også en vakker blomst, kanskje det blir buketter med slike i sommer også?
Akkurat denne skogsbiten er så trolsk og eventyraktig med de spredte trærne, myke bunnen og lange skyggene. Og det roper "sporterreng" til meg!
Jeg ble bedt om å ta bilder av drektig mage, men jeg synes ikke det vises så godt enda på oppstillingsbilder, det er ikke noe særlig til bul rundt midten sett ovenfra heller, men når hun legger seg ned får hun mer mage. Hun er jo bare 5.5 uke på vei, så magen kommer om et par uker tenker jeg.
På rygg er hun derimot veldig drektig, men det kommer jo ikke fram på bilde, og må egentlig kjennes heller enn å sees. 
Tenåringsgran - vokst i stammen, men ikke ellers. Høystilt og langstrakt, mangler enda bredde og dybde :D
Vel hjemme hadde ei diger furu blitt kappet ned, så blir det sikkert mer sol og lys for de som bodde i den rekka.
Dagen for øvrig har vært begivenhetsløs og ordinær. Innbruddsalarm ble ferdig installert i dag, jeg har reklamert på en genser som ikke holdt mål og fikk dermed kjøpt meg en bunke rene truser i påvente av å få i gang vaskemaskina... Jeg har grunnet to vegger som skal males i morgen. Og nå har jeg blogget.

2 kommentarer:

  1. For min del kan du gjerne poste bilder av X'n i flott natur hver dag ! Ser ut som hun koste seg veldig :)

    Hun maa jo rase fra seg! Snart blir hun jo mamma og allting!

    SvarSlett
  2. Hei. Fine bilder fra en fin tur ser det ut som. Alltid gøy med sånne "hverdagsbilder" også. X'n ser bare så herlig ut :-)

    SvarSlett