12. september 2004

Det første steget

Ja, så var det første steget unnagjort for min blogg - weblogg, nettdagbok, kall det hva du vil. Men her vil i hvert fall mange av mine tanker og gjerninger komme fram!

Jeg var på redaksjonsseminar for Fett om lørdag - og er ganske gira for tiden! Fett er et nytt feministisk tidsskrift (derav navnet) i Norge - jeg tror jeg tør påstå at det er det første tidsskriftet som er laget med et feministisk utgangspunkt og med en bred leserskare som mål. Fett skal for eksempel distribueres på Narvesen, og ikke bare sendes til spesielt interesserte (abbonenter). Jeg håper flest mulig kommer til å kjøpe og lese dette bladet. Vi lever i en verden som fremdeles trenger feminismen, men det er ikke alle som innser det. Håpet er at flere skal få opp øynene for hva som skjer i verden etter å ha lest Fett. Vi kommer til å skrive rene feministiske artikler, og vi kommer til å ha heller "vanlige" artikler - men med feministisk swung eller utgangspunkt. Jeg har lært utrolig mye av å sitte i denne redaksjonen, og jeg er stolt over å få lov til å være med på å utarbeide en slik historisk begivenhet! Første utgivelse er 23. september, så løp til Narvesen for å kjøpe! Det bør også legges til at alle vi som jobber med Fett gjør det utifra idealisme - ingen lønn eller lukrative frynsegoder her, nei. Dugnadsarbeid og selvoppofrelse for å få alt til ligger bak, og drivkraften er selvfølgelig at vi er feminister med sterke meninger og tro på at et tidsskrift kan være med på å gjøre forandring!

Det jeg ikke har gjort i helga er å lese... Jeg har ikke fått forberedt meg til forelesningene i morgen... Jeg er så på hælene, og hater det. Men jeg har ikke helt klart å komme inn i en god lesemodus enda - en måned ut i semesteret. Det er mye å lese, og mye er vanskelig. Det skal ikke bare leses, det skal jo også forstås - og huskes. Jeg vet ikke om min studieteknikk er ideell, men når jeg leser så streker jeg under det jeg synes er viktig(st) med farge, og om jeg med en gang ser noen røde tråder eller andre linjer skriver jeg de ned i margen. Parallellt med dette tar jeg notater jeg setter i en ringperm. Dermed har jeg kanskje bare fem tettskrevne sider å lese for å repetere ei hel bok, men samtidig er det lett å finne fram til det gode sitatet jeg trenger i oppgava mi, fordi det er farget med for eksempel grønt. Jeg regner med å jobbe med 20 sider i timen, om jeg er effektiv og mottagelig. Og med mellom 300 og 500 sider å lese hver uke, sier det seg selv at jeg bruker tid på å lese. Å studere er en heltidsjobb, bortsett fra at det er jævlig dårlig betalt! Fleksibel arbeidstid med gode muligheter for hjemmekontor, men dog. Ingen frynsegoder, ingen lønnsøkning i det siste... :-( Dermed er man avhengig av å jobbe ved siden av. Særlig om man som jeg vil ønsker å bruke minst mulig av studielånet. Det er bedre å jobbe litt ved siden av studiene enn å bale med studielån de neste 20 årene.
Jaja, det er ei undervisningsfri uke snart, så jeg får prøve å lese ekstra mye da, så jeg kommer a jour.

Nå skal jeg se Spin City, lage matpakke for i morgen (kyllingsalat!), og så SOVE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar