13. september 2004

Mental shut down

Noen dager blir bare informasjonsflommen altfor massiv... Min harddiskplass er begrenset, og jeg vil trenge tid på å fordøye denne dagen.

Det staret med seks (!) timer forelesning. Jeg har åtte i uken, og det meste må jo klumpe seg på ukebegynnelsen...
Først hadde jeg mannsforskning. Tema for dagen var maskulinitet og modernitet - som tidsfestes til cirka 1750 til 1820, pluss pluss minus. Spørsmålet var hvordan maskuliniteten konstrueres i den moderne tid, og svarene var jo ikke akkurat entydige. De ulike forfatterne tok utgangspunkt i for eksempel psykoanalyse, spliden mellom marxisme og radikalfeminisme, samtale- og terapigrunner for menn, ideen om patriarkatet, makt, og essensialisme. Veldig, veldig interessant. Det er for meg helt naturlig å ta emnet mannsforskning. For eksempel får jeg her en nærmere forklaring på hva nettopp patriarkatet er, som mange kvinneforskere kritiserer. Det har blitt understreket i hver tekst og i hver forelesning at vi ikke kan snakke om én maskulinitet, men flere maskuliniteter. For meg var det en av de største selvfølgene jeg tok med meg inn i dette emnet, men det som er spennende er jo å se hvordan mannsforskere forklarer hvordan disse ulike maskulinitetene har oppstått, hvordan de kan utvikles og hva de tror blir framtidens mann. Og veldig få mannsforskere er imot likestilling, så mange sier noe om hvordan de tror likeverd, og fjerning av over-/underordning, kan oppnås. Kvinneforskere må helt klart bli flinkere til å lytte til mannsforskere. Kanskje til og med samarbeide på veien mot likeverd?

De tre neste timene var queer teori, med tema queer teori og akademia. Det er passende, for vi befinner jo oss innenfor akademias rammer! For mange er queer teori det samme som homoforskning eller homoaktivisme. For meg - og mange andre - er queer teori mye mer. Queer teori er for meg en holdning og metode, som kan brukes i alt fra forskning til hverdagslivet. Queer er ute etter å bryte ned normativitet og dekonstruere tattforgitthet'er og andre sannheter for å se hva som befinner seg bak. Er normene sunne, eller bare inngrodde uvaner? Queer teori brukes for eksempel, i tillegg til homoforskning, om transvestitter, transseksuelle og andre genderbenders. Er det bare to kjønn? Er det bare to seksualiteter? Er det heterofile samlivet det mest vanlige og rette for et samfunn? Queer bryter ned kategoriene for å se hva de inneholder, og gi større frihet for de som føler seg låst og determinert av kategoriene. Myten om kjernefamilien står for eksempel sterkt, men kan den det med dagens skilsmissestatistikk?

På kvelden var det foredrag av Øystein Sørensen om kontrafaktisk historieskriving (han var på Først og Sist om fredag) på studenthuset, samt spørsmål fra salen. Veldig interessant! Det er jo dette vi innenfor akademia holder på med - tolker og tipper hva som kunne ha skjedd, utifra det vi vet skjedde og andre omstendigheter rundt. Noen kjønnsforskere prøver jo for eksempel å finne ut NÅR kvinnen først ble undertrykket av og underlegen mannen, og hvilke OMSTENDIGHETER som lå bak dette. Da er det kanskje mulig å snu utviklingen mot likestilling? Det er i hvert fall en feministisk metode.

Mye å fordøye i dag, men resten av uka blir i hvert fall mentalt lettere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar