17. september 2004

Lesesal, troika og studentengasjement

Hver fredag er vi så heldig å få ha lesesal på seminarrommet til Senter for Kvinne- og Kjønnsforskning (SKK). Når jeg sier "vi" så er det altså studenter på kjønn, feminisme og likestilling (KFL). Jeg er et svorent B-menneske, og sliter med å være på plass på lesesalen til klokka ni. Men jeg prøver å være der så tidlig som mulig, og pleier å få lest veldig mye når jeg er der. Det er så rolig og fint, i motsetning til de vanlige lesesalene på universitetet. Deilig at det er relativt få personer, for da blir det mindre bråk og uro. Det er gode luftemuligheter. Og det er en positiv sosial ting, for jeg kjenner jo alle som leser der, så det er så greit å ta lunsjpause og andre pauser med noen. Så får man skravlet litt, og hverdagen blir mer enn bare pensum og eksamenspes. Og er det noe man lurer på i pensum så er jo sjansen for at sidemann har lest det samme stor, i motsetning til på andre lesesaler.
I dag leste jeg pensum i Mannsforskning, for jeg forbereder meg på å skrive eksamensutkast som skal leveres i begynnelsen i oktober. Men så leste jeg i 7. sansen min, og fant ut at jeg også skal levere eksamensutkast i queer og i hundeemnet i samme uke som mann. Så jeg må vri lesefokuset i neste uke. Også må jeg begynne å skrive snart...
SKK ligger ved Ullevål, så det er så greit å handle lunsj på Ica. De har noen fantastiske baguetter de smører på til deg der og da, så du kan få velge fyll. Og i dag var det noen som hadde smakstest på Troika! De skal kanskje lansere en ny type, så jeg måtte smake på begge to og uttale meg om preferanser. Som takk for hjelpen fikk jeg selvfølgelig de to troikasjokoladene, men også en pose med små-troika'er! Og jeg som skal redusere godteinntaket... :-(
Etter lesesalen (som er åpen til fire) var det møte i studentutvalget. Det er et veldig godt utvalg som sitter der i år - mennesker som vil få til noe, og ikke bare øldrikking. Vi hadde møte i nesten to timer, men fikk også vedtatt og diskutert mange saker. Hadde vel ti punkter på sakslisten - men dette var også vårt første møte, så det var jo en del å begynne med sånn i begynnelsen. Jeg er nestleder og webmaster (http://folk.uio.no/stineboe/KFL.html) i utvalget. Var leder forrige studieår, men det ble for mye arbeid - fordi jeg tar på meg for mye. Gjør ting selv for å være sikker på at det blir gjort. Har nesten alltid vært leder når jeg har engasjert meg i noe, så jeg må prøve å bli ledet også. Dessuten blir neste semester veldig tøft, siden det avslutter bachelorgraden min, så jeg vil være fri fra noe lederansvar og ha muligheten til å kunne fordype meg i eksamen og gjøre mitt beste for å komme inn på master.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar