16. september 2004

Provoserende pensum

Dagen i dag var i studienes navn. Lese, kollokvie, lese. Jeg har i hvert fall fått erfare at det er vanskelig for meg å oppleve kritikk av noe av det jeg anser som viktigst i livet mitt. Jeg leser Dominance and affection: The making of pets av Yi-Fu Tuan. Han mener at mennesket dominerer kjæledyrene sine - men understreker at dominans for ham ikke nødvendigvis er så negativt ladet som vi vanligvis tenker det. Vi har et dobbeltsidig forhold til dyrene våre: Dominance og affection. Men han bruker veldig mange ekstreme eksempler på hvordan vi misbruker kjæledyrenes tillit til oss og for å vise hvor slemme menneskene har vært mot dyrene. Han viser til for eksempel ekstremoppdrett, hvor man holder hunder inni små bur til de er over et år gamle, for at de ikke skal kunne vokse seg store, og heller ikke få så mye muskler til å kunne bevege seg, og dermed bli rundt menneskene. Han snakker også om tilfeller hvor mennesker har knekt neseroten på dyr for å få kortere snuter. Han bruker også andre eksempler hvor mennesker prøver å misforme dyr for å gjøre dem penere, mindre, lettere å dominere eller bare mer spesielle og lettere å selge - og statussymbol. Han provoserer meg, fordi jeg jo selvfølgelig mener at det ikke er et slikt forhold verken jeg eller de jeg kjenner har til hundene sine. Og jeg mener at han er veldig selektiv i sin empiribruk, og derfor lite pålitelig. Han trekker fram eksempler fra hele verden og hele historien for å underbygge sin påstand. Og verden har tross alt forandret seg veldig mye. Han skriver om ting som skjedde i en tid da det ikke fantes for eksempel dyrevern og rettigheter. Det er vanskelig å skulle forholde seg ordentlig til denne fyren, for han gjør meg så sint over det jeg mener er dårlig forskningsetikk. Greit nok at han ønsker å provosere for å få oss til å tenke - men han må kunne være saklig for det. Man kan godt diskutere dyrevern og oppdretteretikk i dagens samfunn - men da kan du ikke bruke eksempler fra keiseremperiet Kina og lignende. Dessuten tror jeg vi i Norden har et helt annet syn på hund og hundehold enn andre steder av verden har. Det er for eksempel mange land utenfor Norden som tillater kupering.
Uff, greit nok at mannen provoserer meg og får meg til å tenke over mine valg for framtiden. Men jeg er tvunget til å skrive om ham på eksamen, og må da prøve å ikke virke for sint på ham...

Jeg fikk i hvert fall ut litt sinne ved å trene. Godt å bevege seg, svette og bli skikkelig sliten etter å ha sittet med bøker en hel dag. Hvis bare den forræderiske vekta kunne gå litt nedover, slik at jeg følte jeg fikk litt igjen for all treningen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar