3. februar 2008

Nok en helg med valpeshow - bare kos og hygge!

(Langt innlegg og mange bilder - sånt skjer)

Ny måned og nye sjanser i utstillingsringen. Dobbeltustilling i Ekeberghallen et "steinkast" unna, og selvfølgelig var vi påmeldt.

Lørdag starter kollektivtrafikken såpass tidlig at jeg kunne basere meg på det for å komme til hallen. Jeg gjør klar meg og dyret, spenner på meg snippsekken og begir meg ut. Veien ser hvit og snøfin ut, men jeg skjønner jo fort hvor dette bæret når X'en sklir ut i en Bambispagat med en gang vi er ute av oppkjørselen. Det ligger speilblank is over det hele, med et melisdryss av snø over. Det er omtrent polert - trolig fordi det ble brøytet kvelden før mens det slapset, så har de millimetrene som får ligge igjen blitt til is (hvorfor skal det brøytes slik? Enten får de ta alt, eller så får de la det ligge igjen så mye at det er trygt å gå!). Jeg gikk meeeget forsiktig. Med sekk på ryggen, veske og stol over den ene skuldra, og valpen lykkelig virrende rundt omkring gikk det saaakte. Dette var ikke tiden for å trene lineføring og pen gange, jeg hadde mer enn nok med meg selv. Jeg er en mester på å vrikke knær og ankler på slik is, og kjente at de var 750 laaange meter ned til busstoppen. Det er vel egentlig ikke nødvendig å skrive at den ti minutter lange turen i dag tok 35 minutter - og jeg mistet bussen... Innen jeg var nede var jeg så sint på den offentlige etat som måtte være ansvarlig, at jeg kokte. Stakkars Lena fikk melding på meldign fra meg med eder og galle, oppgulp og forbannelser. Det ble vel egentlig ikke bedre av at det kjørte forbi en brøytebil som brøytet speilblank is, uten å ha salt i bakrommet... Og jeg hadde spent meg så mye på veien at jeg nesten hadde krampe i leggene! Stakkars, stakkars meg - og dette gjorde jeg for å komme meg på utstilling...
Heldigvis hadde jeg beregnet god tid (voksne innkalt til 10 og valper til 11, så jeg kunne overleve å miste de voksne), men det ordnet seg. Så noe bra må jeg jo ha gjort en gang for skjebnens gudinne...
Det var overraskende få voksne påmeldt, så de gikk jo fort unna. Så var det over til valperingen, med seks påmeldte. X'en vant sin klasse og ble beste tispe, og kunne etter møtet med den beste hannvalpen føye enda en grønn-hvit-rosett til samlingen sin.
Koselig var det at Linda og Mikkel kom for å heie på oss! Linda er en dyktig fotograf, og fikk knipset en del blinkskudd i løpet av dagen. Her er noen:





X'en har hørt at valpeshow skal være uhøytidelig og moro, og er veldig opptatt av moro-biten...

I og utenfor ringen var det fem halvsøsken, så vi måtte jo få til et familiebilde:


Og når disse fem og et par andre valper var samlet, måtte de jo få lov til å leke litt også. Det var vel høydepunktet for X'en, som ikke synes rosetter er noe stas med mindre de kan være biteleker, og driter langt i pokaler og glass...





Etterpå var vi en gjeng som benket oss med frokost/lunsj og skravling, for å vente på gruppefinalene. Stian hadde klart å få BIR på både voksen (Ugh Ugh Hugo av Hiselfoss) og valp (Yo-Yo Bentley av Hiselfoss), så cheerleaderpompomene og -sparkene var klare! :-) Valpene fikk leke litt mer, og vi tobeinte fikk jaggu shoppet litt også. Det er så mye som er kjekt å ha, med firbeint i hus!





X'en i fri utfoldelse med diverse halvbrødre, bilder tatt av meg.

Det ble ikke noen plasseringer i gruppa, men vi gratulerer Siane med BIS 4 veteran!
Dessuten traff vi på gamle kollegaer! I gruppe 1 valp vant korthårscollien Jennie, som X'en lekte med hver dag på NKK. Og gruppe 2 ble vunnet av bullen Jodie, som også ble BIS 4, og hadde nabokontoret til X'en og meg. Gratulerer til dere begge to!

Vel hjemme igjen sov X'en omtrent til vi skulle stå opp for å dra på nytt valpeshow. Søndag morgen er intet bra tidspunkt for å kjøre kollektivt, så vi tok taxi til utstillingen! Jeg bestilte kvelden før, med beskjed om at jeg hadde med stor hund, og fem minutter før booket ankomst ringer sjåføren for å si at han er på vei. Han sier vi kan vente innendørs pga snøværet, så ringer han når han er framme. Han spør om hunden er veldig stor. Neida, sier jeg (man vil jo ikke skremme noen), som en liten golden retriever. OK, om jeg da kan bære henne ut til bilen? Nei, jeg klarer nok ikke å bære 30 kilo ut til bilen. OK, men da må jeg finne noen søppelsekker han kan legge baki bilen, ellers må bilen til rensing rett etter turen! Wow... Bilen kommer, sjåføren danderer søppelsekkene, jeg får inn valpen, og før jeg sitter i setet har jo hun begynt å karre i plastikken. Lager et rede, og når det ikke er tillatt begynner hun makuleringsjobben. Jaja, hvor mye skade hun kan få gjort i en bil etter halvannet minutts gange i snøen, liggende på ei gummimatte (med litt søppelsekkplast)... Det er kvelende varmt i bilen, X'en peser litt, jeg svetter, og spør om det er mulig å skru ned varmen. Men det er ikke sjåføren interessert i. Vel framme snurper sjåføren plasten sammen og gir til meg for å kaste. Mye mulig jeg er gnien og kravstor, men "takk" for turen, og ikke noe tips til deg, nei!

Anyway, tilbake til valpeshowet!
Ny dommer, mange nye konkurrenter, nye muligheter. Og X'en går hen og vinner klassen sin - ganske så gøy når det var tre i klassen! Da gjør det ikke så mye at Tumle - igjen - sørger for at vi må nøye oss med den grønn-hvite-rosetten. Den står så fint til de fire andre... :-)

Det er like vanskelig hver gang X'en og Tumle møtes i BIR og BIM, og bilde skal taes etterpå. Tenk å få stå så nærme, men ikke leke? Både jeg og Lena må jobbe med valpene våre da, i håp om at bildet skal ligne ok...

Mikkel og Linda tok en tur også i dag. Siden Linda er foto- og hundegal, var hun ikke vanskelig å be for å få tatt noen ordentlige bilder av X'en. De kommer snart på hjemmesiden, men hun tok også det over. Og disse av X'en og Mikkel:



Ventetiden før gruppefinalene ble døyvet med mer lek og moro - det er jo for hundene vi er der, så da må de da få sitt også:










Tilbake i hallen begynte arrangørene å gjøre klart til store ringen. Det var mye fine premier, og Lena og jeg kommenterte hva vi helst kunne tenkt oss. Lena falt veldig for noen høye glassvaser, så det var nok det som gjorde at hun og Tumle ga alt, og ble plassert som nummer to i gruppa!


Og til sist kunne vi se at Siane igjen plasserte seg som nummer fire i Best in Show veteran - gratulerer så mye!

Kort oppsummert: En super helg, med masse trivelige folk, X'en oppfører seg som alltid som en drøm gjennom dagene, to fine BIM-plasseringer som jeg er veldig fornøyd med, flere bilder til albumet, og en utmerket start på en ny måned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar