19. oktober 2008

IQ er en vond ost

Jeg har hørt mye bra om Nina Ottossons aktivitetsleker, og her en dag havnet det en i handlekurven da noe annet hundeutstyr skulle innskaffes. Nå var dagen kommet for å teste den - gi X'en litt hjernevirksomhet en søndag kveld. Jeg hadde valgt Dog Brick, som er et brett med fire rader og to flyttbare brikker på hver rad. I hver ende av radene er det en fordypning til å legge godbiter i. Poenget er altså at hunden skal flytte disse brikkene for å få tak i godbitene.
Jeg la noen av X'ens favorittgodbiter i alle fordypningene, og plasserte brikkene over. Brettet på gulvet, jeg viste X'en at det var godbiter i hullene, og lot den ene brikken være kun halvveis over hullet.

Og joda, hun fant jo den godbiten, ikke noe problem. Hun snuste litt, men viste liten interesse for brettet. Jeg åpnet enda en brikke halvveis, hun snuste halvt engasjert, og skulle ta godbiten. Men den klarte å kile seg fast inni sporet som brikkene skyves i, så hun måtte ha hjelp for å få den ut.
Jeg hjalp henne videre, ved å åpne brikkene halvveis. Men nei, lite spennende, og ikke den iveren jeg hadde forventet. Ikke noe forsøk på å finne flere godbiter når én er spist, ikke noe tegn på at hun skjønte noe poeng med brettet. Muligens hadde ikke godbitene sterk nok lukt? Eller kanskje nesa ble brukt opp i går?
Godbitene bør være større neste gang, for ikke å kile seg fast i sporet. Det virket som om hullet var litt for lite for X'ens snute, så større godbiter gjør det jo også enklere å få tak i de.
For vi må prøve igjen, jeg kan altså ikke bruke så mye penger på en leke som ikke brukes? Eller skal jeg tilby henne pappesken den kom i med en gang - for den vet jeg hun ville hatt moro med!







3 kommentarer:

  1. Jeg husker for mange år siden Øisteins "maleriske" beskrivelse av en glupsk berner som fikk stifte bekjentskap med en slik leke... Det var jo før de avanserte lekenes tid, så det var en slik go'bit ball... Morsom historie!
    Morsomt var også siste bilde i "serien" din - Xen som i alle fall har funnet ut at hun kan bruke IQ leken til hodepute...

    Hilsen Hilde

    SvarSlett
  2. Hehe, den artikkelen husker jeg også - og vi har en slik kule, den er jo morsom! Men der kommer godbitene lett ut. Denne her var vanskelig, altså!

    SvarSlett
  3. Hei.

    Var innom å tittet litt. Fine store kosebamser du har :-)
    Utrolig herlige. Ønsket meg slik hund når jeg yngre.

    Hilsen Camilla

    SvarSlett