30. oktober 2008

Helgegjesten Rampegutten

(Fatter ikke hvor disse dagene blir av, ting som lenge har vært om lang tid er plutselig rett rundt hjørnet, og jeg er rett og slett ikke a jour med meg selv!)

Even var altså med på utstilling i helga, og av praktiske årsaker bodde han hos meg hele helga - og det gikk jo strålende!
De kjenner hverandre ganske godt etter hvert, men det ville jo ikke vært noe å si på om det ble litt rart for begge to at Even plutselig skulle være her. Men han er jo så herlig og god, slår seg til ro, og er den gjesten han tross alt er for X'en.
Jeg måtte fortelle X'en at jeg både hadde flere matskåler og rikelig med vom til begge, men når det var bragt på det rene var det greit at også Even fikk kveldsmat på fredagen. Som om hun hadde noe å si i den saken...

Even er en gammel gutt på over ti år, mens X'en er en sprek fole på 14 måneder, så de hadde jo litt ulike energinivå. Hadde Even kommet hit for godt hadde jeg gjort ting annerledes, men siden det bare var for ei helg hadde jeg ganske like rutiner for begge to, så fikk X'en tåle å dele oppmerksomheten litt. Felles kveldstur på fredag, lørdag felles morgentur - men så fikk X'en løpe av seg noen raptuser etter at jeg hadde satt Even i bilen, hun har jo mer innabords.

Jeg var litt bekymret for at X'en kanskje skulle bli for mye for Even, var forberedt på å måtte skjerme ham litt. Men de er jo rolige inne begge to, og ute justerte de seg etter hverandre. Lørdag kveld var jeg på fest, og det så i hvert fall ut som om de begge hadde sovet/slappet av mens jeg var borte, i hverandres selskap.

En har jo rutiner og husregler en ikke lenger tenker på, men Even fikk minnet oss på noen av dem. For i løpet av helga var det gamlingen som bød på fantestreker, ikke unghunden!

X'en får ikke lov til å sove i senga, kun når vi er i campinghytter på utstillingsturné. Hun får heller ikke sove eller være på soverommet, det er trangt nok der. Men fordi rommet er så lite, har vi dørene (jupp, rommet er så lite at det er to dører i hvert sitt hjørne rett inn til senga!) oppe for å få litt oksygensveksling - gjennom hele døgnet. Til å begynne med stengte vi av med grinder, men etter hvert har vi minimert objektene, og inntil før helga sto dørene åpne uten at hun gikk inn.
Men Even... Even kunne jo ikke reglene hjemme hos oss, og jeg må si jeg ble litt usikker på hva slags regler som regjerer hos pappa i Varteig, der Even til vanlig holder til.
Lørdag morgen var berner innkalt til tolv, så jeg hadde god tid på morgenen. Når jeg kommer ut av dusjen og skal inn på soverommet for å kle på meg, oppdager jeg at Evensen ligger i senga vår! Han titter blidt på meg og logrer, han er jo sjarmerende da...
Jeg lemper ham ut, han hopper happy ned. Men mens jeg spiser frokost kommer han seg på plass i senga igjen... Det er jo min skyld når jeg lar døra stå åpen... Og han er så søt, så søt, klør på ryggen og turner i senga, så jeg må jo nesten få tatt noen bilder. Og jaggu kommer ikke også X'en for å se hva som skjer. Jeg geleider Even ut igjen, og når jeg kommer tilbake til soverommet har X'en fulgt inspirasjonen Even ga... Ikke bare ligger hun i senga, hun har putekrig hun! Og hun er jo egentlig litt søt hun også... Så, noen kjappe knips med kameraet, før hun også lempes ned. Og det tok et par dager før hun "kom på" at seng og soverom var forbudt område.

Så, bildeserie av rampegutten som lærte elsklingshunden min fantestreker!



Kongen på tronen



Morgengym



Hva gjør du?







Morro!









Monkey see, monkey do











1 kommentar:

  1. Ting de ikke skal lære, det lærer de fort! Jeg lo godt av den bildeserien.
    Ha en fin helg!
    Hilsen Britt

    SvarSlett