5. juli 2010

Speedy GonX'en

For at det skal bli sommer, må en selvfølgelig ha sommeravslutning - våren må settes strek for før en kan ta sommer. I OODK inntas sommeren med sprint og grilling. På grunn av verdensvinneren ble årets avslutning noe utsatt, men likevel var det godt oppmøte da vi på torsdag stilte på startstreken.

Det er seks klasser, etter størrelse som i agility, veteran, valp og en egen border collie-klasse. X'en stilte - ikke overraskende - i klassen for de store. Vi ønsker oss en egen klasse for de ekstra store... :D

Banen var i år på 60 meter - ifølge bloggen min var den på 70 meter i fjor, skulle det bety at klubbens kollektive kondisjon var forfalt på et år???
Egentlig er det rimelig håpløst å blogge om sprinten, for jeg aner jo ikke noe om hva X'en gjør - jeg vet bare at jeg løper fra henne, at hun kommer beinende etter, og blir ille glad for å se meg igjen. Sluttiden vår ble 6.40. Det er jo en tullete tid, tenk dere - nesten ti meter per sekund! Det betyr at hun er nesten like rask som Florence Griffith-Joyner og Marion Jones - og raskere enn Merlene Ottey. Bare til opplysning for de som mener at bernere er så tunge og treige, altså... Vitenskapelig fakta basert på deres hundremeterrekorder oppgitt på Wikipedia, delt på hundre og ganget med seksti.

I fjor løp X'en 70 meter på 7.86 - i år løp hun 60 meter på 6.40. Med fjorårets tempo hadde hun løpt 60 meter på 6.74 sekunder (jeg gidder ikke ta høyde for aksellerasjon og vindmotstand og slikt) - vi snakker om en ganske pen forbedring her, altså! :D

Kanskje vi skulle funnet et kurs i lure coursing? Bare så synd at MH'en viste at hun har nada jaktlyst på "haren", det er vel en forutsetning i LC...

Det var i hvert fall en trivelig ettermiddag hos OODK, jeg må få trent oftere der til høsten, klubben er jo spekket med trivelige mennesker. Det har bare blitt litt for mye annet i våres til at jeg har orket/klart/kunnet prioritere treningene deres. Men etter ferien, da skal alt bli så meget bedre, skal det ikke? Rene nyttårsforsettsjansen her.


X'en i aksjon.

Flere bilder finner du her, fotograf Helge Bærland.

Og for the record: X'en ble ikke sist i klassen sin i år heller!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar