7. juni 2011

Abstinensberoligende

Jeg ble visst litt slått ut av helga, jeg, og har ikke orket å blogge før nå. For etter en lang dag som ringsekretær på lørdag, dro jeg selvfølgelig tilbake til Drammen på søndag for å være publikum og heie på vakre bernere! Det er noe helt annet å være på utstilling uten hund, for en får sett mer og på en helt annen måte. Så jeg fikk virkelig studert de som var påmeldt.
Jeg var også så heldig at for en gangs skyld var alle sennenhundrasene plassert i samme ring, så da fikk en sett de og. En appenzeller og tre grossere møtte, og jeg synes jo det er interessant å følge med på bernerens fettere, jeg.

Dommer for dagen var Diane T. Anderson, og for de som har vært i gamet noen år, er det egentlig et veldig kjent dommernavn. Men jeg kan ikke huske sist hun dømte i Norge, så sånn sett var det nok for mange et nytt bekjentskap. Jeg gledet meg til å se henne dømme, hvordan en som dømte rasen for 20-30 år siden ville prioritere og vurdere dagens bernerstamme.
Jeg hadde også med meg kamera, og har lagt en del bilder ut på facebook - jeg har dessverre munndiaré når jeg er blant hundefolk, så det hendte jeg glemte å knipse hunder jeg burde ha tatt bilde av. Men det er nå i hvert fall et utvalg av de som stilte. Ikke alle er på facebook, og jeg liker ikke at alt skal skje der, så jeg skal nok få lagt bildene ut på hjemmesiden i et album også.
Midtveis i rasebedømmelsen ble det akutt behov for handlerhjelp i naboringen, og jeg tilbød meg å hjelpe - alternativet var visst at hunden ikke møtte, så da tok jeg en tur innom dvergschnauzerringen. Jeg stilte ei søt juniortispe som heter Tita - helt herlig, så frimodig og tillitsfull. Hun ble med meg, fremmede menneske, uten å stusse, vi koste og pratet litt for å bli kjent mens championhannene ble bedømt, og hun gikk så fint og flott med meg i ringen. Hun må ha vært godt utstillingstrent, for hun sto som en drøm både på bord og bakke, og trengte ikke mye handlerhjelp fra meg. Men veldig gøy å prøve noe helt nytt!
Jeg låner noen bilder av Mona fra facebook, det var egentlig hun som skulle stilt hunden, men det kræsjet med bernerhannene.


Jeg har faktisk ikke stilt hund siden Stora Stockholm i desember i fjor, så jeg begynner jo å bli litt skjelven i abstinensene mine. Så det var godt å få ta fram nummerklypa og finlenka, og entre ringtauet! Det har i det hele tatt vært et konkurransefattig halvår, med kun to LP-stevner og et bruksstevne. Men det er tøft å kombinere karriere og familie, så det blir mye permisjon for X'en i år, så kommer hun sterkere tilbake neste år.
Men hun var selvfølgelig påmeldt i helga, jeg tok ikke sjansen på at hun skulle gå tom og ikke få stilt. Så påmelding ble sendt inn, på samme måte som at jeg meldte på til NKK Kristiansand i fall hun ikke var blitt parret enda. Men det var HELT greit å starte søndagen med å si fra til ringsekretær at katalognummer 1808 var ikke møtt - verdens beste årsak til ikke møtt :D

Etter at rasen var bedømt, ble det en runde i stands for å handle inn litt utstyr jeg trenger til valpene. Jeg mangler enda noe, men det finner jeg på en matbutikk eller apotek, tenker jeg. Ja, og byggeforretning for å snekre valpekasse.

I helga har jeg forresten fått satt i gang vaskemaskina, du kan tro det var deilig å få vasket klær igjen! Det var rett og slett moro å sette på maskina. I går måtte jeg ut og kjøpe enda et tørkestativ, slik at jeg kan få vasket lit hyppigere. Jeg har begynt å rengjøre alt av håndklær, tepper, laken og slikt som skal brukes til fødsel og valpekasse. Ved siste opptelling hadde jeg faktisk intet mindre enn 75 håndklær - og jeg har ikke kjøpt et eneste selv, det er donert av venner og familie som har byttet ut baderomstekstilene sine eller av andre grunner hatt å avse. Så jeg tror jeg har nok på den fronten, hehehe.
Aviser har jeg foreløpig tre fulle banankasser med, og det meste fikk jeg fra Britt i helga, som dessverre ikke trengte avisene selv i sommer. Men jeg er veldig takknemlig for at hun tenkte på meg!

Fintfolk spiser middag sent, heter det, så nå skal denne adelsjenta få i seg noe mat...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar