23. juni 2011

Valperommet er klart!

Ja, det skulle vel egentlig bare mangle om ikke valperommet var klart, med termin for X'en i disse dager. Klart til å ta imot valper har det vært en stund - men nå har jeg fått på plass så å si alt jeg ønsker av pynteting og andre detaljer, så nå kan jeg presentere rommet. Riktignok må jeg holde en liten vegg hemmelig enn så lenge, men det vil bli avslørt og forklart hvorfor senere.

Så, valperommet er altså et av de to største soverommene i huset, i annen etasje. Utgangspunktet var et rosa rom. Alt var rosa - veggene, listene, karmene - selv murveggen ser ut til å være i en rosatone. Og jeg nekter å ha rosa rom, jeg finnes ikke rosa. Så da ble det å finne en fin farge å male over, som både ville være kjønnsnøytral (jeg er alt annet enn kjønnsfargekonservativ, orker ikke lyseblått til gutt og rosa til jente-automatikken) og praktisk i forhold til at valperommet også skal være gjesterom. Jeg kunne jo malt det sort, hvitt og tan bare for å ta hunderommet helt ut, ikke sant? Men jeg valgte å være voksen og fornuftig. Hvitt er sabla upraktisk for et hunderom, gult slo jeg også fra meg som for lyst - og siden jeg skal ha lilla på mitt eget soverom valgte jeg å gå for noe grønt her - så får en testet ulike farger og se hvordan det fungerer. På flugger.no bestilte jeg fire forskjellige grønnfarger, og foretok en kritisk vurdering. Den ene grønnfargen var steike stilig, men ville blitt altfor mørk å ha på fire hele vegger. Den andre grønnfargen var sånn tyggegummibarbieturkis - men så ikke slik ut på den lille fargeprøven på skjermen. Den tredje ble litt for mintgressneon for min smak. Men den fjerde sa bare "hello!" og ba om å få bli brukt. Jeg hadde et omfattende testpanel innom for å vurdere de fire opp mot hverandre, og med unntak av én person (som selv hevdet å være fargeblind og uten de nødvendige evner til å ta slike avgjørelser) stemte samtlige på "min" farge uten å vite min mening. Så da satser vi på at fargen er bra. Bra nok.

Toril hjalp meg med det første strøket, det har jeg blogget om tidligere. Deretter var det to strøk på alt av lister med eggeskallhvitt. (Jeg vet ikke hva grønnfargen heter, ellers kunne jeg fortalt det altså, men den var navnløs hos Flügger). Vinduskarmen var brun, og det hadde jeg ikke noe lyst til å beholde, så det ble et strøk grunning og tre strøk med maling for å få den ordentlig hvit uten brunt skinn. Dørkarmen var lyserosa, så der holdt det med to strøk.
Jeg har lyst til å male pipemuren, som også virker å ha en rosatone, men jeg rakk ikke det nå. Jeg tenker den kan få bli lysegrå. Også ser jeg at taket trenger et malingstrøk eller to, når jeg tok listene. Brått var ikke taket like hvitt lenger...

På sikt kunne jeg tenke meg å bytte ut gulvbelegget, men da kun av estetiske årsaker, det fungerer helt greit sånn det er nå. Det kunne bare vært penere.
Jeg har kjøpt ny dør til rommet - hvit og helt glatt uten noen speil, men jeg har ikke fått av hengslene til den gamle døra enda - de er nemlig malt fast i skruene, glupt nok. Så jeg trenger litt white spirit og litt vold for å få fikset det. Døra skal dog ikke ende opp helt hvit, jeg har nemlig kjøpt en diger wall sticker, som jeg også har blogget om tidligere. Den har ikke dukket opp i posten enda, men den kommer vel. Ingen hast så lenge døra ikke har kommet opp heller.

Jeg skal også ha egne gardiner med bernermotiv på valperommet, men de er i metervare, så jeg skal få syhjelp til de etter hvert, for jeg gidder ikke en gang å prøve selv. Vel har jeg begitt meg ut på mange for meg underlige prosjekt jeg ikke vet om jeg klarer mens jeg har bodd her - men jeg VET at nål og tråd ikke snakker mitt språk. Da er jeg betydelig bedre på drill og stikksag.
Men nå som vi venter valper og jeg bor på valperommet i tiden framover, har jeg hengt opp soveromsgardinene mine enn så lenge.

Så noen bilder:
Gjesteseng, som faktisk er min gamle barneseng. Jupp, jeg ble tidlig voksen, og sov i denne senga fra veldig tidlig. Det er greit å ha noe å vokse i.

Mens vi venter på temperaturfall og veer, er det greit å ha litt tidsfordriv - for eksempel oppdretterbibelen, og når den blir for skremmende et par interiørblader. Gilmore Girls og laptop, cola bak gardinen i vinduskarmen og snop innen rekkevidde, så får en noen timer til å gå.


I vinduet henger en fin dekorasjon jeg vant som premie på en eller annen utstilling, jeg lurer på om det kan ha vært på Frya i 2009? Uansett, den er veldig søt - den henger i gardinstanga, og har et reagensrør til å sette noe oppi. Jeg har valgt å kjøpe en falsk rose.

Rett og slett stilig og vakker, og tar seg fint ut i vinduet mitt.

I pipemuren på motsatt vegg er det et slags hull, eller hva jeg skal kalle det - det er en ventil med åpning inn til nabosoverommet, og det er plass til å sette noe i avlukket, så jeg har satt to lykter vi har vunnet på utstilling der - koselig å tenne telys på kvelden, tenker jeg:

Fra døråpningen ser rommet slik ut nå - valpekassa er på plass, rosettene har kommet på veggen, kamera og stativ er klart, balje med varmt pledd er klar for eventuelle lempe valper til side-behov, og vi er så klar som vi kan få blitt. Trur eg. Håper ikke noe er glemt nå...

  Rosettsamlingen - hver eneste rosett X'en har vunnet i sin karriere, samt de som Even har vunnet som veteran. På sikt tror jeg at de gjeveste rosettene skal henges opp i stua - sammen med de gjeveste premiene. Det vil si rosettene som henger øverst - fra venstre Evens rosett som eldste berner på Frya i fjor, BIS4 veteran, bronsemerke, SShKs deltagerrosett i tricolorfargene fra førtiårsjubileet i 2008 (en deltagerrosett er kanskje ikke gjev i seg selv, men den er veldig stilig og helt unik!), sølvmerket, deltagerrosetten for Crufts 2009, to rosetter for nordisk juniorvinner 2008 (og fire rosetter for juniorverdensvinner 2008, som sitter fast på ei ramme med alt av bilder og diplom derfra, og venter på stua), og X'ens cert.

 Ved fotenden av senga ei bokhylle og et bord med nødvendige ting under fødselen lett tilgjengelig.

Diverse hunderelaterte bøker og bernerfigurer. Bjelle og melkespann fra min Sveitstur i 2007, st. bernhardshunden likeså, derfor har den fått innvilget audiens i flokken. Klokka kostet 49 kroner på Jysk, og er vanvittig stilig - men innen det hadde gått et døgn gikk den en time feil, så jeg vet ikke om den er verdt mer enn 49 kroner heller... Jaja, jeg har klokke på mobilen, og denne er søt på hylla.

På bordet skrivesaker, vekt, myk klut i brødform for å veie valpene, vifte om det blir for varmt, og et bilde av til høyre Laika med sine to døtre Trulte (til venstre) og Darkie (i midten) - og dermed har vi kennelnavnet mitt også, Latruda.

Speaking of which:
"Sement"bokstaver fra Kremmerhuset, hobbyplate og hylleknekter fra Clas Ohlson møysommelig, kjærlig og fandenivoldsk skrudd sammen av Moi. Ja, jeg er litt stolt over hva jeg får til.
Under denne hylla er jeg litt usikker på hva jeg skal ha enda. Jeg kan sette trimmebordet der - men jeg har også fått et forslag om å sette bordet i et ledig rom jeg har i kjelleren. På den måten må jeg ikke dra skitne hunder gjennom hele huset for å blåse de tørre etter skogsturer og våte treningsøkter, samt at jeg jo også har tenkt å kjøpe hundekar til å ha på vaskerommet i kjelleren. Altså bør trimmebordet ned. Jeg er bare så vant til å ha det på hunderommet fra det forrige huset, så jeg må omstille meg litt.
Om det ikke blir trimmebordet, kunne jeg tenkt meg enten å ramme inn og henge opp en tegning av en bernervalp jeg har på cirka 50 x 70 centimeter - eller så kunne jeg tenkt meg en forstørrelse av LaTruDa-bildet jeg har stående på bordet og en forstørrelse av X'en sammen med F-kullet når det har blitt mer født og fotogent. Samt at jeg har et fint bilde av Even og X'en sammen, det kunne jeg også tenke meg en forstørrelse av. De tre bildene sammen under hylla, jeg tror det kunne blitt fint. Hylla er 1.20, så det er plass til litt store ting under der. 

Så slik ble altså hunderommet, og jeg er veldig fornøyd, det ble akkurat så hundete og så fint som jeg håpte på. Nå skal jeg bare ta temp'en på X'en før vi legger oss, så får ting skje når det skjer. Men greit å følge med littegrann.

Hun sover mye, og synes senga mi er en god plass å være. I dag har det vært varmt for henne, på et tidspunkt var det 40 grader her inne! Så jeg må få kjøpt noen mørke persienner for å holde temperaturen her inne mer levelig om det skal fortsette på den måten.

Noen av bildene har litt mye skygge og dårlig kvalitet, men jeg ble utålmodig og tok bilder i kveld framfor å vente til i morgen. Dermed er heller ikke grønnfargen på veggene korrekt gjengitt på alle bildene. Men dere får heller komme på besøk og se hvor fiiiiint det ble, det ligger i hvert fall mye omtanke og kjærlighet bak rommet her. 

9 kommentarer:

  1. Så fint du har fått det :)

    SvarSlett
  2. Så flink du er=)!!! Dette ble kjempe flott! Lykke, lykke til med valpefødselen=). Jeg følger spent med på oppdateringer!

    Go'klem til deg og X'en=)!

    SvarSlett
  3. Så flott Stine!... Og vi følger spent med! Lykke til!

    Sørlandshilsen fra Hilde

    SvarSlett
  4. Kjempe flott hunde rom. Liker grønnfargen og rosett veggen er jo rålekker :) Likt hylla med figurer også. Gøy å se flere samle.

    Venter spent på valper og håper fødsel og alt går bra.

    SvarSlett
  5. Kjempekoselig hunderom! Veldig stilig med kennelnavnet på hylla!

    SvarSlett
  6. Innmari koselig! Så mange flotte detaljer du har fått med deg! :) Nå venter vi bare på at valpene skal fylle det med liv! :D

    SvarSlett
  7. Så fint som dere har fått det! Mangler bare valpene nå! :)

    SvarSlett
  8. Stina och Bosse23 juni, 2011 19:47

    Så duktig du varit!!! Xen ser så nöjt lugn och fin ut.
    Sååå spännande! Massor av lycka till nu!!!
    Kramar i massor

    SvarSlett
  9. Så fint og koselig hunderommet ble :-)) her har du jammen jobba iherdig :-) Gøy med senga som har vært din og som X'en ser ut til å like veldig godt :-))

    I skrivende stund er X'en blitt mamma og du bestemor :-))
    GRATULERER :-))

    SvarSlett