19. juni 2011

Latrudas Fotballfrelst

Nå nærmer det seg fødsel, og er det en ting jeg har tenkt på siden navnet til X'en ble klart - så er det navnene til hennes avkom. Jeg liker å finne navn, navnenerde, finne meninger og betydninger, jeg kan sette meg ned og lese i en engelsk ordbok, og jeg har en bok med oversikt over engelske idiomer. Jeg vet jeg er underlig, men det henger nok i hop med at jeg var et underlig barn - jeg kunne lese leksikon fra side 1 og utover, det samme med telefonkatalogen. Sånn går det når en har lest ut alle bøkene sine, biblioteket er stengt, avisa er opptatt og en ikke tør se filmen på TV - da leser en det en finner...

Evens navn var det også jeg som bestemte - Even Long Shots Make It. Jeg hørte en sang på radioen hvor de brukt den frasen, og likte den så godt. Et skudd i blinde, et skudd fra hofta, selv slike skudd kan klare det. Men så kom jeg til å tenke på at jeg ikke kan huske å ha hørt den sangen i nyere tid. Hvor ble det av den hit'en? Jeg lytter mye til P4, og de er jo flinke til å sende både dagens og fjorårets hit'er i loop. Men ikke denne - why?
Så da ble det litt googling - jeg fant ingen låt som heter Even Long Shots Make It, men når jeg søkte generelt på lyrics fant jeg låta Don't Come Home Too Soon av Del Amitri. Det sa meg ikke så mye, men youtube fikk bekreftet for meg at det er låte jeg husker fra 1998. Også sto det videre i tittelfeltet Scotland Song For France1998. Hmm... Frankrike 1998, men det husker vi jo, for i 1998 hadde jeg fransk på videregående, og fransklæreren var lidenskapelig opptatt av fotball, så vi brukte flere timer på å pugge franske byer (som også hadde fotballarenaer som skulle brukes under VM), diskutere hvilke land som hadde gullsjanser (det var for det meste elever fra toppidrett i franskklassen), og lære litt fotballfransk (som jeg ikke husker noe av). Så det viser seg altså at jeg ga Even et fotballnavn - det hadde jeg ikke trodd!
Men låta er fin den!
Og med den informasjonen på plass, måtte jeg selvfølgelig gå til Wikipedia og finne ut hvordan det faktisk gikk med Skottland under fotball-VM i 1998. Det viste seg at Skottland var i samme gruppe som Norge, og inntok sisteplassen. Heldigvis gikk det bedre med Evens liv enn Skottlands fotballag... Men det var altså i samme VM som Norge møtte Brasil, og slå de 2-1. Det skjedde 23. juni 1998, og da sto jeg i et gjørmebad i et salig regnvær i Kragerø og så fotballkampen på storskjerm. Ikke fordi jeg var noe mer fotballinteressert da enn i dag, men fordi jeg var på festival og da den kampen gikk var det det eneste som skjedde på scenene, slik jeg husker det. Jeg husker også at det var en vanvittig heftig konsert med et afrikansk band etterpå med rytme og innlevelse brasiliansk sambafotball verdig. Og jeg husker at vi kapitulerte med teltovernattingen vår, og fant oss en ledig plass i en gymsal - og varm dusj.
Så mye mimring en kan få ut av litt googling.

Og jeg måtte selvfølgelig youtube (ja, det er et verb, det er jeg sikker på at det blir om det ikke allerede er det. Vi googler informasjon til tross for at det finnes flere søkemotorer enn google, og om jeg vil finne en musikkvideo eller annen video som en kan forvente at er lagt ut på denne enorme samlingen av filmer - ja, så youtuber jeg) Embis navnelåt også - Embrace Me. Også det en ganske fin låt. Mamma bestemte det navnet, så jeg har ingen klare minner eller assosiasjoner å koble til låta:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar