19. september 2008

Lean on me...

Ja, vi går fremdeles på kurs selv om ikke jeg blogger så mye om det. Vi har fått beskjed om å begynne å skrive treningsdagbok, og siden jeg der er mer detaljert enn det kan være interessant for mine blogglesere å se blir det lite kursblogging - jeg gidder liksom ikke å skrive en detaljert treningsdagbok, også lage en oppsummering i bloggen hver dag. Det får bli en ukesoppsummering, eller noe sånt.

I forrige uke fikk vi altså i oppdrag å trene på en øvelse som skulle framføres for de andre uka etter (altså denne uka), og jeg var så lur at jeg valgte vår dårligste øvelse; fri ved fot. Hvor lurt det var kan jo diskuteres, for fallhøyden blir jo desto høyere. Det fine var at X'en kunne ikke overraske meg når vi hadde vår framførelse, for jeg visste allerede at hun ikke kunne øvelsen. Vi har rett og slett ikke trent nok på det. Nå har hun riktignok gått bedre fri ved fot her hjemme enn på kursplassen (er det ikke det alle sier?), men hun har enda ikke gått øvelsen til bestått hjemme heller. Så det er bare å øve mer.
Men det var veldig lærerikt både at vi feilet totalt på plassen, og å se de andre - for selv om det var mange bra øvelser å se, var det forbedringspotensiale hos samtlige. Hele kurskvelden ble en diskusjonsgruppe, hvor vi kommenterte hverandre, satte poeng og fikk tips fra instruktør Line. Pirking og repetisjoner for å gjøre ting best mulig. Også fikk vi testet at ja, vi får nerver når vi skal vise noe for andre, og ja - nerver påvirker hunden.

Verden går ikke under for meg om vi ikke klarer merket, men det hadde jo vært gøy om vi kunne gjøre det bra på noen øvelser, at vi kunne få noen øvelser på plass. For dyret trenger nok tid. For eksempel er hun ung, og har blomstret som tenåring. Så noen dager kan eller vil hun ingenting, vi må gå laaangt tilbake, bruke masse belønning og godbiter, trene to minutter og gi oss. Andre dager er hun et tent lys som skjønner alt og vil jobbe lenge for ros og blikkontakt. Hun er vel rett og slett slik hun skal være i den alderen? Noen dager er hun til salgs, veldig billig, og andre dager er hun verdens beste. Stort sett er hun begge deler i løpet av en dag... Men hun er aller mest verdens beste!

Så får en seg jo også noen overraskelser, dette er jo første dyret jeg prøver å trene mot annet enn utstilling. De siste dagene har vi pirket mye på utgangsstilling, da hun har en tendens til å slenge rumpa ned både her og der, og aller mest der. Sette seg skjevt på ene skinka, sette seg for langt bak, sette seg for langt ut til siden - de vanlige problemene en har når noe ikke er trent skikkelig inn. Jeg har liksom vært fornøyd med at hun setter seg, mens nå må vi få litt mer presisjon i det.
Fra flere hold har jeg fått rådet om å trene inntil et gjerde eller tilsvarende, så hun ikke får plass til å sette seg skjevt. Så vi har de siste dagene tatt noen økter i løpet av dagen ute på vår digre terrasse - 3x2 meter, cirka. Jeg har gått og gått, med henne mellom meg og gjerdet. Gjort holdt, hun satt seg fint, belønnet. Vi har bare stått på stedet hvil, og prentet inn at dette heter på plass, belønnet kontakt. Jeg har tatt noen høyrevendinger ved å bruke kortsidene også, fremdeles med rekkverket på X'ens venstre side. Og det har gått bra. Fine sitt, noen ganger litt langt bak, men hun begynner å skjønne at jeg vil ha henne lenger fram. I dag tenkte jeg å fjerne meg litt fra rekkverket for å se hvordan det da ble. Det var da jeg oppdaget at X'en er en "leaner". Jeg satte henne i sitt, gikk fra henne, hadde rekkverket en meter fra min venstre side, kalte henne inn, og jenta kommer og setter seg lent inntil gjerdet! Teita... Men søt og da... Det er jo faktisk jeg som har lært henne at "på plass" er inntil gjerdet...
Så, da har jeg i hvert fall gått for fort fram, og skal fokusere på nittigraders vendinger på stedet med pirking, framfor at hun skal få innkallinger og velge selv hvor rumpa skal.

Ellers skjer det lite spennende i livene våre. Jeg var ringsekretær i Stavanger sist helg, og lærte masse om en del raser. Det var dommerelev eller -aspirant på så å si alle raser på lørdagen, og da får jo jeg med meg en del også. For eksempel collie og chow chow har jeg lært mye om. Jeg fikk selvfølgelig også med meg at peneste pappa'n Ola ble to i gruppa, kjempebra! Vi har meldt på til litt utstillinger, det er jo ikke så mange å ta av på denne årstiden, men litt venstresvingsløping skal det vel bli. I kveld er det innflyttingsfest med Hans sine venner (leiligheten er såpass liten at vi har delt vennene våre i to...), og vi begynner å komme ut av banankasser og søppelsekker (med klær, ikke søppel). Nå ser vi etter ei bokhylle i trehvit furu, da vi gjerne vil ha ei hylle som står i stil til øvrig møblement. Så om noen vet om noe - rop ut! Ikea var i hvert fall ikke rette stedet, ei var Skeidar eller Bohus løsningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar