30. oktober 2009

Stole på X'en...

Det er vanskelig å slå fast en syklus på X'en med tanke på at hun bare har hatt to løpetider, men om hun nå skulle finne på å følge samme mønster som hun tegnet ved sin første løpetid - så forventet jeg at hun ville begynne å røyte i månedsskiftet oktober/november. Og joda, tirsdag satt jeg for første gang igjen med en relativt anselig mengde hår i hånda mens jeg klødde på dyret. Vel hjemme fra jobb (vi må jo ha kosestund på jobben også!) var det fram med kammen for å få av det verste.
Onsdag (for de som synes kronologiske dag for dag-detaljer er spennende!) ble det en intens pelsøkt. Hans og jeg tok hvert vårt redskap, la henne på gulvet og satt i hver vår ende. Etter en liten time hadde vi fått av en diger haug, og det kom ikke så mye mer på kam/børste når de ble dratt gjennom pelsen.

Det er forresten ofte spørsmål og diskusjoner om hva som er det beste pelsutstyret. Jeg er veldig godt fornøyd med en helt enkel langtagget, grovtagget kam som kostet en femtilapp på en eller annen stand på utstilling. Den går dypt i pelsen på bernerne, og får med seg mye. For floker har jeg en tilsvarende kam med finere tagging, men for pelsarbeid som dette er grovkammen gull! Jeg vet noen sverger til furminator (det var også en produktomtale av den i sist Berner'n), og joda, jeg har selv sett at den tar mye pels på kort tid. Dessverre skar den også dekkhår da jeg forsøkte den på egen hund, det synes jeg ikke noe om, og derfor kommer den aldri inn i vårt hus. Børster skal ta løs pels, vil jeg ha av frisk pels har jeg saks til slikt... Men jeg skjønner jo at for de som ikke tenker utstillingspels og -kondisjon, er det et glimrende og effektivt verktøy.

Jeg er veldig spent på hvor langt ned hun har tenkt å røyte nå - etter første løpetid gikk hun heeeeelt ned - vi snakker ingen underull, kun noen grå og flassete dekkhår hvor huden lyste gjennom, rottehale, og mobbeoffer for de som var forunt å se henne. Men, første røyting etter første løpetid er gjerne slik, så jeg håper hun kan se litt mer anstendig ut nå. Det er utstilling framover, og "pels" er vel kanskje ikke en gang sett på som "det lille ekstra" som trengs for å hevde seg i åpen klasse, det er vel heller en del av det dommeren forventer å finne i basispakka... Jaja, det er langt fram. Nå vet jeg i hvert fall at hun startet røytingen omtrent på dagen denne gangen, så får det være mitt problem at jeg likevel har meldt henne på. Sist gang tok det tre måneder før hun var i full pels igjen - det er lenge... Moro med røyting...





Ellers jobber vi videre med apporten, og det er helt tydelig at hun har skjønt at det å gripe den fører til godbit, hun tilbyr den atferden mye oftere nå. Dog har jeg klart å få inn et mønster i henne at hun skal gripe den og legge seg ned - ikke akkurat det jeg mente... Det må vi få bort, jeg tenker det er på tide å flytte treningen ut og i langline, så kan vi bruke større plass og ved hjelp av langlina styre at hun kommer mot meg og ikke legger seg. Men det er kjekt å se hva en gjør, så jeg må enten trene det på dagtid (det vil si i helgene), eller håpe at fotballtreningene snart er over så vi kan bruke banen med lyskastere rundt. Jeg er skikkelig ikke fornøyd med at vi stilte klokka, før kunne en alltids få klort ihop en time-halvannen med dagslys etter jobb, nå er det kav umulig. Jeg DRITER i hvor lyst det er på morgenen på vei til jobb, det er etter arbeidstid jeg kan bruke dagslyset til noe. Det blir bedre når snøen kommer, men... En kan vel ikke trene apport i snøen? Eller gå spor? Eller trene felt? Vasse fri ved fot på ubrøytede fotballbaner er heller ikke stas. Jeg elsker vinteren, men jeg vil gjerne ha dagslys til å trene nå som det er bart.
Nei, det var dette nedlagte småbruket på landet tyve minutters kjøring fra jobben med en isolert låve jeg kan innrede som treningsbane, ja... Lete på finn.no, kanskje? Prislapp en million, det får holde!

I går var jeg forresten og hilste på en venninnes ti uker gamle shibavalp - ikke nydelig i det hele tatt! Ble ikke valpesyk, heldigvis... Sukk, noe så vakkert! Vi satt og snakket om valpeshow, og det er jo så gøy å starte med blanke ark med noe helt nytt. X'ens valpetid virker så langt unna... Men det er en sjarm ved alle aldre - det er ikke så verst å ha en vakker toåring heller. Jeg synes dyret har blitt riktig så vakker, for ikke å snakke om helt herlig i hodet og morsom å jobbe med. Så, i den rette myrsnipeånden, får dere her noen skrytemontasjer (den ene har allerede vært forside på hjemmesiden en stund, men jeg må jo få vist fram alle jeg lagde!):






Her har jammen Even sneket seg med også!

2 kommentarer:

  1. Det var så hyggelig at du kom, og Aiko blei så begeistra at hun virkelig ikke klarte å styre seg, hehe. Jeg vil komme og besøke dere snart! Vi er på vei til stimulikurs nå, blir spennende å se hva trollbolla plukker opp.

    PS: Beklager fuglene... ;)

    SvarSlett
  2. Hej Stine!
    Hoppas du fått mitt mail...jag har bytt mailadress nämligen ;)
    Ja la in en bild på min Falcon för en tid sen i bloggen min...det ser ut som om han och Xen kan bilda lite päls-lös-klubb ihop! haha...
    Ha det så gott där borta i grannlandet!
    Kram från mig och Dante

    SvarSlett