7. juni 2009

NKK Drammen og nytt LP-stevne

En rimelig våt og lang utstillingsdag er over, og det er veldig deilig å sitte henslengt i sofaen med snop og brus, glo på TV og redigere bilder fra dagen.

X'en har etter hvert vært på en del utstillinger, og jeg har med all tydelighet mistet oversikten. For jeg meldte på til NKK Drammen, og først etterpå innså jeg at vi jo hadde stilt for dommeren før... Nå var det riktignok borti et år siden, men vi gjorde det ikke akkurat kjempebra da, så jeg hadde ikke så store forhåpninger. Og jeg fikk rett - det ble en blå i dag, med trekk for mye av det samme som han kommenterte i kritikken i fjor. Og det er en jevn dommer vi stilte for i dag, for tispa som fikk certet av ham for et år siden fikk det også i dag!
Men nå har jeg lært, alltid sjekke om vi har stilt for dommeren før, før jeg melder på. Amatør...
Jeg var også en sving inne med Even, men han har blitt så tynn i det siste at dommer valgte å holde tilbake HP'n pga ikke i god nok utstillingskondisjon. Og jeg må si meg enig med det, han kunne godt hatt litt mer på ribbeina, jeg bare lurer på hvordan vi skal få han opp i vekt, han vil simpelthen ikke alltid spise maten sin. Selv vom kan han bare snuse på og gå i fra. Mens neste dag kan han spise med glødende appetitt. Vi har også gitt ham leverpulver og andre smakstilsetninger i maten, men ikke til noen overdreven suksess.

Tilbake til utstillingsringen, så ble X'ens pappa BIR, og i gruppa fikk han en finfin tredjeplass. X'ens mamma slo til med BIM - og selvfølgelig beste veteran. X'en tok del i Olas avlsklasse, og i store ringen ble vi BIS3. Kennel Hiselfoss ble også BIS4 oppdretter, så det har i grunnen vært en fin dag i dag - i dag også :-) Jeg har også sett flere av X'ens halvsøsken, og jeg liker det jeg ser.

Men, det har ikke bare vært venstresvinger i dag, vi har også gått lydighet - det startet vi morgenen med, var så heldig å ha fått tidlig startnummer så jeg ble ferdig i relativt god tid til Even skulle inn i veteran.

Vi var på første fellesdekk, og den ble litt knotete i dag fordi noen skulle bytte nummer og rekkefølge og jeg vet ikke helt hva som skjedde, men det tok i hvert fall tid før vi kom i gang. Deretter fikk ekvipasjen før oss mange, mange sjanser på tannvisningen. Så det tok tid før det var X'ens tur, og hun begynte å kjede seg litt der vi sto rett opp og ned. Hun la seg ned flere ganger og var ganske uengasjert, men jeg er likevel fornøyd med at hun valgte det som løsning framfor å innby til lek eller på andre måter forsøke å få utløp for energi.
Og jeg er enda mer fornøyd med at vi fikk en tier på tannvisningen - hun sitter uten antydning til å skulle hilse mer på dommer enn hun kan, og jeg bør vel snart kunne senke skuldrene og tro at hunden kan øvelsen? Det er ikke det at en avbrutt sitt vil gi så stort poengtrekk, men det er unødvendig så lenge vi kan klare å gjøre øvelsen til en tier.

En øvelse jeg lenge har hevdet er vår kremøvelse er fellesdekk, og også i dag ble det "bare" 8 der. Hun hadde en litt seig dekk (kanskje fordi jeg nettopp hadde avbrutt noen av dekkene hun tok mens hun kjedet seg og ventet på vår tannvisning?), og det var mye snusing og sondering mens hun lå, bevegde litt på en labb og var i det hele tatt ikke så rolig som jeg innbiller meg at hun er. Jeg begynner jo nesten å lure på om jeg kan huske så feil hvordan hun ligger på fellesdekk på treninger - eller om det er at jeg har hatt mye mildere krav enn dommeren, og derfor akseptert det som nå gir poengtrekk? Vi får kjøre litt ekstra trening på denne og belønne når hun ligger i ro. Dog satte hun seg opp på første kommando, i motsetning til på Frya, så jeg lar det bero som problem litt til.

Lineføring 7.5 - vi gikk en L, og den første siden var veldig interessant, ting hun måtte snuse på, en veldig forlokkende bakke å undersøke. Hun var rett og slett ikke helt på nett med meg. Den langsiden måtte undersøkes begge veier, mens den andre siden kunne hun gå mye finere. Jeg mener å huske at hun droppet en holdt også.

Fri ved foten 5 - her ble det mye rart. På den første siden av L'en klarte hun både å være litt for langt foran og å henge etter, måtte sniffe rundt, mye spennende på bakken, på akkurat den langsiden, som under lineføringen. På vei tilbake mistet jeg henne med et par meter, så jeg snudde meg og klappet litt i hendene for å få henne til meg, og da kom hun joggende, men vi rotet til avslutningen. Hehe, skal vel være glad for at vi fikk karakter i det hele tatt.









Og igjen går hun nydelig i springmarsj, så jeg må fortsatt forsøke å gå raskere - samt fokusere FVF-treningen på å gjøre det morsommere, at gleden og spenningen og iveren i springmarsjen blir med også i de to andre tempoene.

Her, mellom øvelsene, tok X'en en æresrunde ut av ringen, trolig ble hun så giret av min klapping og roping at hun kokte litt. Rett ved ringbåndet lå det en bæsjepose fra en tidligere ekvipasje som dret i ringen, så X'en sugde tak i posen og løp en luftetur med den... Men hun kom tilbake, og det er nå et framskritt at hun løper ut mellom øvelsene så vi ikke kan få noen null!

Dekk fra holdt 8.5 - hurra! Akkurat nå klarer jeg ikke å huske helt hva vi ble trukket for, men jeg tror det var ønske om kjappere dekk? Ikke så nøye, jeg er veldig fornøyd med karakteren :-)

Stilstudie:

Vi er klar


I ferd med å gå - legg merke til labben!


Vi går


Og dekk

Innkalling 8 - hun sitter fint mens jeg går fra, responderer kjapt på min kommando, godt tempo for størrelsen (jeg blir veldig glad når dommeren tar slike hensyn!), men hun avslutter i stående, setter seg riktignok til slutt ned i det dommeren avslutter øvelsen. Og dette liker jeg ikke, nå har hun to ganger på rad avsluttet øvelsen stående, så det må vi ta tak i. Jeg har vært syk siden Frya, så vi har ikke rukket annet enn en intens hinderøkt denne uka, så jeg har ikke fått korrigert den stående avslutningen hun innførte på Frya.



Stå under marsj 0 - og det er min, min, min skyld, jeg kløna til hele dritten. X'en i utgangsstilling, jeg får et mentalt anfall av noe slag og begynner å gå uten å gi henne kommando, kommer på at hun kanskje må være med og at dette ikke er innkalling, snur meg og sier noe sånt som "men kom da X'en", hvorpå hun løper fram til meg på min høyre side. På høyde med dommeren kræsjer hjernecellene mine - kan jeg kommandere henne i stå fra høyre? Hun er da allerede et stykke foran meg, men i et anfall av optimistisk idioti gir jeg en ståkommando. X'en stopper i og for seg, men det hadde hun sikkert gjort uansett hva jeg sa, jeg går fram, henter henne og tar henne med tilbake til litt før dommeren, går på nytt framover, gir ståkommando på høyde med dommeren, og avslutter øvelsen slik den skal avsluttes. Hvis en må bruke to ståkommandoer er det automatisk null, sier dommer, så mulig jeg kunne rodd øvelsen i land om jeg ikke hadde sagt stå første gangen. Men, når jeg kløner det så jævlig til fortjener vi ikke noe annet enn null heller.

Hopp over hinder 5 - og det er jeg så veldig, veldig godt fornøyd med! Vi har jobbet så mye for å få henne til å hoppe, hun har hatt ulike aversjoner mot hinderet, men på de siste treningene har det gått supert. Det gikk supert før Frya, men hun smatt forbi på konkurransen for det. Det gikk supert på trening på torsdag, så jeg var spent nå. Men hun hoppet med iver og glede! Jeg ga en del hjelpere - økte tempo da vi nærmet oss hinderet, "lokket" henne med luregodbit (altså en hund formet som om det var godbit der), styrte henne over, hoppkommando - jeg husker ikke alt jeg gjorde, jeg var bare opptatt av å få henne over og gjøre øvelsen til en lek. Og da hun hoppet ble jeg så glad at jeg jublet og klappet i hendene! Og slikt blir jo X'en glad av også, så hun hoppet på meg. Men så kom jeg på at øvelsen ikke var helt ferdig, så vi avsluttet utmarsjen til dommer kommanderte holdt, hehehe.
Hunden hoppet godt, så det er jo jeg som tar fra oss en del poeng. Men det driiiiiter jeg i, for X'en hoppet hinder og vi har hatt et supert gjennombrudd i treningen som vi også har klart å få med oss ut i konkurranseringen. X'en er god, hun!

Helhetsinntrykk 5, hehe, det er jo pittelitt rusk å trekke for både her og både der, liksom.

Summa summarum ble dette 117 poeng, så vi slo oss selv med 12.5 poeng fra sist. Vi reduserte to nuller til en i dag, hun viste igjen at hun kan jobbe og samarbeide selv om hun har en æresrunde rett før. Jeg er så fornøyd med henne! Vi har ting å jobbe med, vi har som mål å gjennomføre en konkurranse uten null og dermed sølvmerket, vi har som mål at X'en holder seg innenfor ringbådet til vi er ferdig med alle øvelsene. Men, vi har moro i ringen, og det er det viktigste. En annen utfordring er å jobbe mer med oppvarming - hva trenger hun, hva fungerer godt for henne? Hva kan jeg gjøre, uten at det minner om øvelsene vi skal gjøre i ringen, så hun blir lei før vi starter - som på Frya? I dag fokuserte jeg på generell kontakt, og belønnet det, jeg tok litt springmarsj siden hun synes det er gøy, og av alle ting trente vi på å rygge - for det er kjempegøy, og jeg kan belønne i hytt og pine uten å tenke på at vi ødelegger noen øvelse, det er bare lek.
Jeg som har ventet på løpetid, siden det er over seks måneder siden forrige, er bare så glad for at vi har fått gått disse to stevnene nå (løpetid gir startforbud i klasse 1), og jeg er så motivert for å trene videre og pirke mer for å få enda høyere poengsummer.

3 kommentarer:

  1. Så flotte tall! Og at hun ikke løp ut av ringen! Selvbelønning! Vi tar dere igjen i vinter vi =) Flinke dere til å trene og da!!!

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye med ny rek:) Det var gøy å lese! Lykke til videre med Lp og utstilling:) Nå blir det nok en liten pause for oss fra ringen med forhåpentligvis kommende valper. Men vi kommer sterkere tilbake:) I mellomtiden får jeg følge med på resultatene deres på bloggen din:) Ha en kjempe fin helg:)

    SvarSlett
  3. Hun var ute av ringen, Vibeke, men mellom to øvelser, altså slapp jeg unna null på grunn av det... :-) Bare å trene videre, det er jo snart lavsesong for stevner, men vi sees igjen på en fellesdekk før du aner det :-D

    Takk for gratulasjoner, Silje! Ikke akkurat skyhøye poengsummer, men vi konkurrerer med oss selv, og er glad når vi ser framskritt og har en god gjennomføring.
    Det blir spennende med valper, jeg følger med i bloggen og venter på drektighetstegn! :-D

    SvarSlett