12. mars 2010

Crufts 2010

I går ble en dag for mimring - det føles som om det ikke er lenge siden vi tok turen til Birmingham for å delta på Crufts, men det er altså ett år siden... I går dro Crufts i gang igjen, og berner ble bedømt. Og resultater oppdateres jevnlig gjennom dagen, så jeg var rimelig aktiv på F5-knappen for å se hva som skjedde der. Jeg har ikke hørt om noen norske bernere som skulle i ilden, i hvert fall var det ingen norskeide bernere på resultatlista. Men en norskoppdrettet bernerhanne som bor i Ungarn ble plassert i veteranklassen - Siktor the Showmaker av Milkcreek. Og en annen sterk prestasjon er tispen som fikk reserve-CC, Clashaidy Nidelva Flowing of Balahunz. Hun er etter hva jeg forstår datter av norskfødte Dale Gudbrand's C-Geilo ZaLa. Les navnet hennes en gang til. Trøndere, noe dere kjenner igjen? ;)

Full resultatoversikt finnes her. Mulig jeg har oversett andre fine norskættede resultat, det beklager jeg, jeg bare googlet de to beste i hvert kjønn.

Ellers skrider oppussingen framover, om enn sakte. Ting Tar Tid. Særlig når en ikke alltid vet helt hva en holder på med. Men i går ble vi i hvert fall ferdig med fyll-listene til dør og vindu på valperommet. Så da kan vi kappe til og male de egentlige listene, kanskje vi klarer det i løpet av neste uke? Da er det bare lister oppe og nede på veggene igjen. Ja, og alt dette skal males, samt vinduskarmen som er der fra før av. En har rett og slett ikke tid til å jobbe når en pusser opp, det er ikke så mange timer etter jobb en har til utnyttelse, i hvert fall ikke om en også skal rydde, sortere, kaste og pakke der en enda bor... I går var jeg ansvarlig for den elektriske slipemaskinen, og huhei så tungt! Jeg er venstrehendt, men den dumme boksen er skrudd sammen slik at en må holde inn sikkerhetsknapp og kjøreknapp samtidig, og det er bare mulig med høyrehånda. Urettferdig... I dag er jeg lemster i høyre tommel, og kjenner det litt i høyre side av ryggen etter å ha brukt en side av kroppen som vanligvis bare slenger etter min dominante venstreside... Men, spikerpistol kan brukes med begge hender, og spikerpistol er heftig!

Denne uka har X'en og jeg trent litt lydighet, lenge siden sist, men nå som det dukker opp snøfrie flekker kan en få gjort litt moro igjen. Vi plukket opp dekk under marsj igjen, og det er så gøy å se hvor mye hun husker enda det må være flere måneder siden vi var innom øvelsen sist. Jeg synes det virker som om vi skal få en finere dekk under marsj enn stå under marsj, men det er selvfølgelig lettere å få et par ekstrasteg på en stå enn på en dekk, da må hun jo i så fall krype videre... Og det virker som om dekkbevegelsen allerede nå kommer kjappere enn stopp'en i stå'en. Foreløpig gjør jeg øvelsen i sakte marsj, så det som blir utfordringen er å få inn normalt tempo og like fin reaksjon. Men jeg blir stolt av snuppa, som tar ting så fort.
Innkalling med stå har vi også jobbet med, dritartig øvelse, synes X'en. Og der er hun litt teit, hun begynner jo å tenke selv. Veldig unødvendig, så der må jeg være kreativ og lurere enn henne. Jeg kaller inn, hun kommer i full fart, og stopper fin-fint. Har jeg sagt stå enda? Nei... Det bekrefter jo bare at den hunden gjør alt for godbit, for jeg har brukt "kaste godbit mot hunden mens du sier stå"-metoden, så nå stopper hun gjerne i håp om at det skal komme flyvende godbiter. Jeg vet mange bruker samme metode, men med ball, men X'en synes godbit er cirka sytten ganger bedre enn ball. Så jeg må lure henne litt med å ha mange vanlige innkallinger innimellom, variere hvor langt hun får løpe før jeg sier stå, og kanskje begynne å belønne henne hos henne. Altså kalle inn, gi ståkommando, gå bort til henne og gi henne godbiten, gå tilbake og kalle inn videre. Jeg tror jeg får en finere stå da, og ikke en hund som virrer rundt med hodet for å lete etter svevematen. På den måten vil jeg jo også lettere få bort håndtegnet mitt, trur eg...

Så må en vel si noen valpeord også. Jeg klynger meg fremdeles til håpet, men har studert terminlista, og verden går vel ikke under om hun går tom. Det er mange spennende arrangement jeg kan tenke meg å delta på om hun ikke skal ha barselpermisjon i sommer. Vi skal nok få dagene til å gå for det. Jeg melder på til det vi vil delta på, hvor påmeldingsfristen er før jeg kan si om hun er drektig, så slipper jeg å risikere å sitte hjemme med tom hund når det er artige ting ute i verden. Får jeg ikke valper, skal vi i hvert fall ha annen moro. Men, jeg har også studert terminlista og funnet valpeshow som passer med forventet fødsel 1. mai... Schizofren? Ja, pittelitt...
Jeg tenkte ikke på å måle X'en før parring, kanskje jeg skulle gjort det, så kan jeg måle henne igjen om et par uker? I morgen er to uker siden inseminering... Men jeg tror vi bare har tommestokker for tiden, det er kanskje ikke det mest hendige i denne sammenheng :D

4 kommentarer:

  1. Hei Stine!
    Tror det må være en annen blogg du har lest akkurat det, for jeg målte Ambra først etter 2 uker, og hun har ikke lagt seg ut 6 cm, selv om det hadde vært ønskelig. Men, jeg veide henne før parring, men tror ikke jeg har skrevet det noe sted.
    Vi lever fortsatt i håpet Stine om at noen små kan ha funnet frem hos X'en.

    SvarSlett
  2. Jeg har også studert diverse lister...Så det så:-)

    SvarSlett
  3. Haha..må bare le litt av slipemaskin episoden, veldig bra skrevet;) Merkelig hvor lang tid f.eks listing tar.. Det bruker vi ca et par mnd på etter at selve rommet er ferdig malt:P Venter spent på bilder fra det nye "prinsesse" rommet;) Skal jeg komme med et lite strå som du kan klamre deg til når det kommer til drektighet, så kan jeg si at Kiara ikke la på seg overhodet før det var gått 4 uker (man så vel egentlig ikke at hun skulle ha noe særlig valper før de siste to ukene igrunn). Så ser vi bort i fra faktoren at hun er en entlis og ikke berner:P Men krysser fingrene litt til for valper hos deg (",)

    Lykke til med oppussing og ha en riktig fin helg!

    SvarSlett
  4. Takk for lykkeønskninger! Vi håper så lenge det motsatte ikke er bevist ;)

    Britt, beklager, da har jeg blandet noen blogger. Var så sikker på at jeg leste det hos deg, i og med at du var på ultralyd nå. Hvor har jeg lest det da? Jaja, lykke til videre med Ambras drektighet, håper hun legger seg ut riktig mye :)

    SvarSlett