23. april 2010

Vårforberedelser

Flere morgener har vi våknet opp til frost, rim i gresset og skrapebehov for bilen. Jeg kan med andre ord drøye en stund til før jeg dekorerer hagen med blomster og andre ideer. Men jeg planlegger litt i hodet hvordan vi skal ha det hos oss, den første sommeren med egen hage.

En annen del av vårforberedelsene angår X'en. Derfor har jeg vært hos veterinæren og skaffet flåtthalsbånd.
Jeg kan vel ikke påstå at jeg liker å gi henne den type gift, men jeg er ikke så veldig fan av borrelia heller...

I fjor tror jeg at jeg plukket av henne fem-seks flått - tre av disse fikk hun mens vi var på utstilling annet sted. Altså er det ikke mye flått hun får på seg i våre vanlige turområder. Men jeg vet at om vi hadde gått mer tur på Ekeberg, hadde hun trolig hatt mer flått - for vi var der mye i en periode, og da fikk hun nesten alltid flått. Altså er det mulig med store variasjoner innenfor samme område - det er bare ei lita mil til Ekeberg fra oss.

Så det jeg har begynt å tenke på, er om det er lite flått hos oss - eller om flåtthalsbåndet er veldig effektivt. Hvis det er lite flått, trenger jeg da flåtthalsbåndet? Men så reiser vi jo såpass mye rundt på utstillinger og stevner, og da kan halsbåndet ha effekt. Pappa plukket mer flått på Even i fjor enn jeg gjorde på X'en - og det var første året Even har hatt flåtthalsbånd, vanligvis har vi ikke hatt flått i Varteig. Vi har jo hatt berner der siden 1982, men i 2009 dukker de opp. Så X'en kan jo trenge det når vi er der...

Jeg tenker høyt, og det finnes mange flåttmiddel på markedet.

Noen bruker exspot/frontline, som også er gift, men som sprøytes med en ampull i nakke og halefeste. Den virker i fire uker, og må så fornyes. Jeg mente å ha hørt at frontline/exspot mister sin effekt etter shampoonering, og siden X'en stilles mye ville jo effekten forsvinne med en gang. Men så fikk jeg nylig høre av en annen at hun bader sin hund ofte, og det har likevel effekt. Så kanskje er det noe å vurdere? Men blir ikke det dyrere enn halsbåndet, når en må bruke tre-fire-fem doser på en lang sommer?

Noen bruker naturmidler, for eksempel hvitløksbaserte oljer/tabletter. Men har de nok effekt? Noen med erfaringer?

Noen lager også miksturer som sprayes i hundens pels, men vil det fungere på en så godt pelset rase som berner? Dette må også gjentas hver dag, etter hva jeg har forstått, en litt omstendelig prosedyre og lett å glemme.

I Sverige selger de et halsbånd laget av ravsteiner, som i kontakt med pelsen skaper en slags magnetisme av gnissingen som flåtten ikke liker. Jeg har snakket med flere som har gode erfaringer med disse halsbåndene - men både produsent og langhårshundeiere mener halsbåndet har dårlig effekt på langhårede hunder. Jeg forventer at X'en skal røyte ned i sommer, og kanskje da dette halsbåndet kunne vært et alternativ de to-tre månedene hun har grosserlignende pels? Så slipper vi i hvert fall unna litt gift da? De reklamerer med at misfornøyde kunder kan returnere halsbåndet og få tilbake pengene, så jeg lurer på om vi skal bestille et slikt når X'en slipper pelsen utover.

Noen som har andre tips til antiflåttremedier?

En annen del av vårforberedelsene har hittil vært å fornye kortisonpillene jeg bærer på i fall vi møter hoggormen. Det er anbefalt å kaste piller som er eldre enn et år, utløpsdato og alt det. Men da jeg skulle ha nye hos veterinæren nå, fikk jeg beskjed om at de ikke lenger ønsket å selge disse pillene, fordi hunden uansett skal til veterinær.
I 2006 skrev jeg en artikkel for Hundesport om akkurat det dilemmaet - litt tabloidisert viste forskning at bruk av hoggormtabletter ga økt dødelighet. Ikke på grunn av pillene i seg selv, men fordi mange hunder kviknet så til av tablettene at eier ikke oppsøkte veterinær. Tablettene er ikke motgift eller medisin - de er ment som smertestillende og midlertidig behandling, alle hunder som blir bitt av hoggormen SKAL til veterinær.
Jeg vet dette, mange vet dette, mange vet det ikke. Men for meg har det vært en trygghet å ha den lille metallboksen med fem tabletter på nøkkelknippet, og vite at om vi skulle treffe på faenskapen, kan jeg få gitt X'en smertestillende. Primærtipset til alle veterinærer er å holde hunden rolig og få den til veterinæren ASAP. Men jeg er ikke i stand til å bære femti kilo berner, og da trodde jeg at det var bedre at hun fikk smertestillende for å bli i stand til å gå selv til bilen. Bevegelse sprer giften i kroppen, når blodet pumpes rundt i kroppen. Men om tablettene gir mindre smerter og mer ro i kroppen - vil ikke giften da spres mindre enn om en panisk hund skal bukseres ut av skogen?

Jeg skal høre på flere veterinærkontor hva de anbefaler, det er jo mange av dem i Oslo. Jeg er hysterisk redd for å treffe hoggormen - vi har truffet den også, så jeg vet hvordan jeg reagerer, og jeg kan trygt si at det er mitt store mareritt, og jeg blir irrasjonelt hysterisk. Kanskje det egentlig er JEG som skulle hatt noen tabletter?

3 kommentarer:

  1. Huff, ja det er ikke bare hygge med denne våren. Vi har selv brukt exspot og hatt god effekt av dette, hundene våre har vel i grunn ikke hat noe mer enn en flått eller noe sånt gjennom sesongen *bank i bordet*, men nå er det ikke så mye flått her heller så kan jo ha noe med det å gjøre. Men det er noe med denne giften som du sier så hvis du kommer over noen nye flått produkter med god effekt taes råd i mot med stor takknemlighet. Skal hvertfall sjekke ut noen av tipsene over her:) Hoggorm er min store skrekk også. Skal jaggu meg sjekke med vetrinæren vår ang pillene, for jeg synes det er trygghet å ha de med!

    Ønsker dere en fin helg!

    SvarSlett
  2. Bruker ikke noe selv, her er ikke mye flott, men de fleste jeg kjenner bruker halsbånd. OBS OBS OBS IKKE GI HVITLØK ELLER HVITLØKSTABELETTER TIL HUND, LANGVARIG BRUK KAN FØRE TIL ALVÅRLIG SYKDOM!!!!!!!!!

    klem tante

    SvarSlett
  3. Det med hvitløk er omdiskutert - men jeg vet om flere som har gitt hundene et fedd om dagen hele dens liv, uten problem.

    Det jeg har fått høre, er at det er giftig om en gir for stor dose i forhold til kroppsvekt. Så dine hunder tåler nok betydelig mindre enn det X'en gjør, hun tåler vel i grunn mer enn det dine gjør samlet :) Jeg har også hørt at vanlig løk er betydelig farligere enn hvitløk. Men jeg finner ingen gode kilder på det i farta, bare blogger og andre synsere som det jeg er...

    SvarSlett