20. april 2009

En berner løper ikke så bra

En Berner Sennen hund løper ikke så bra selv om den er stor, men alle raser kan jo lunte etter mens du jogger.


Sitatet er fra veterinær Trude Mostue, fra en artikkel i dagens utgave av VG.

En skal selvfølgelig ta forbehold om at damen kan være feilsitert, og Verdens Gang er vel heller ikke det beste fagtidsskriftet på hund vi har i landet - jeg burde ikke forvente at de kvalitetssikrer rasespesifikke uttalelser. Men jeg er likevel skuffet, overrasket, lei meg og irritert på at slike påstander kan trykkes i et av landets mest leste medier - både i papirversjon og på nett. Og jeg er tilsvarende skuffet, overrasket, lei meg og irritert på at en av landets mest profilerte veterinærer får seg til å si noe slikt om en bestemt rase. Jeg skulle gjerne sett hennes argumentasjon for det.

Jeg orker simpelthen ikke å trekke fram en rekke eksempler på at jeg har en totalt avvikende oppfatning av rasen, i forhold til hva veterinær Trude Mostue presenterer. En luntende rase som ikke løper så bra?

Enhver hund må være trent og ha bygget opp kondisjon for å kunne være med på lange joggeturer. Uansett rase. Og hunder i dårlig kondisjon, som ikke orker en joggetur, finnes i alle raser.
Og det samme gjelder jo også for mennesker. En person som ikke har jogget de siste tre årene må starte gradvis, og bygge seg opp.

Hos oss er i hvert fall jeg den som ikke løper så bra, og kommer luntende bak, mens berneren løper foran i glede over å være på tur, stopper av og til og venter utålmodig på meg, før hun løper, hopper og spretter videre.

11 kommentarer:

  1. Tror det er på tide å invitere den godeste Trude Moestue til Frya eller et kanskje heller et nærliggende treff i Oslo-området. Da kan hun kan få andre impulser enn de traumene hun tydeligvis har i forhold til rasen. Det er ikke lenger siden at hun i samme avis påsto at det var vanskelig å finne en berner med sunne hofter enn at selv jeg husker det. Den gangen la hun seg relativt, men ikke helt flat for statistikkens klare tall som sa noe annet.

    SvarSlett
  2. Jeg kunne ikke vært mer enig! Selv har jeg Leonberger. De har ingen problemer hverken med jogging eller å løpe fritt i skog og mark i timesvis :) Her burde både veterinær og VG skamme seg!!!

    SvarSlett
  3. Signerer dagens blogging =)

    -Christina

    SvarSlett
  4. Vi er helt sikkert mange som er klare til å motbevise Vet. Mostue's utsagn.Jeg bare håper for vetrinærstandens del at hun var feilsitert.Ser stadig på en blogg fra Kennel Nellyvill om lange daglige joggeturer,kanskje Mostue bare har vært meget uheldig med de representantene av vår herlige rase hun har hatt kontakt med. Signerer invitasjonen til J.R.Sekkelsten over her.

    SvarSlett
  5. Jeg kjenner en Flatcoated retriver som hverken løper bra, eller liker å løpe. Hun liker å lunte, og det har hun gjordt i hele sitt liv. Kanskje stille den og Dina forran frøken Mostue, så kan hun se hvem som løper og hvem som lunter =)

    SvarSlett
  6. Tror nok at veterinær Moestue skulle få seg en "liten" overraskelse ved å ta seg en tur i skogen med en god del bernere. Det skulle ikke forundre meg om hun ble liggende litt etter.

    SvarSlett
  7. Trude Mostue har tydelig vis med seg "erfaringene" fra England. Hun må heller se på hvordan hundenes kondisjon i Norge virkelig er før hun nevner Berner'n. Jeg har tilgode å møte en Berner som "daffer" rundt! Men av de engelsk-eide hundene (av mange raser), så har jeg sett tildels feite eksemplarer. Trude burde heller se hva som "belønnes" i utstillingsringene i England kontra Norge. For det er ikke mange overvektige og daffe hunder man ser her til lands (men i England derimot). Og de som jeg kjenner/vet av som har Berner har hunder som slettes ikke "daffer" rundt...
    Synd at en så profilert person kommer med generell negativ holdning til "større raser" og at VG sluker alt hun ytrer seg om (mangler bare at hun kommer med beskjeden om at alle hannhunder burde få bjellene fjærnet uansett hva som feiler hunden...).

    - 2runn

    SvarSlett
  8. Du store... Tror den godeste Mostue skulle fått æren av å hilse på en X'en eller andre eksemplarer. Nå er det vel svært få av oppegående hundemennesker som tar Mostue spesielt seriøst lenger - men likevel tragisk at slike utsagn skal bli trykket.

    SvarSlett
  9. Hvis min Dogo Canario kan være med på joggetur så kan jaggumeg Berneren og!
    Av og til må en bare la sånne uttalelser fly forbi. Det kunne alltids ha vært verre! SOm om at de var bernedrepende farlige kamphunder eller noe. Er nok av raser som har fått det stempelet!

    SvarSlett
  10. Jeg er helt enig med Jan Roar! Leser sjelden VG, men har fått med meg uttalelsene til TM via Berner'n og nå bloggen her. Fortsatt er det vel slik at mange "sluker slike påstander rått", dessverre:-(

    SvarSlett
  11. ...Denne damen er da ganske så blånd i sine uttalelser om hunder og hunders helse da - tabloidveterinær må vel være et dekkende uttrykk...

    Hilde

    SvarSlett