3. april 2009

Produkttipset

Av og til må en prøve noe nytt, og jeg har hørt flere skryte av et produkt de kaller pet hair magnet. Vanligvis er jeg litt sånn "oppskrytt..." til ting som "alle" snakker om, men noen ganger blir jeg overbevist om å prøve. Jeg meldte meg aldri inn i AUF som tenåring, nettopp fordi "alle" rundt meg mente at det måtte jeg gjøre (som om jeg kan bli fortalt hva jeg skal gjøre...), og jeg skal aldri kjøpe FURminator som hauses så opp (men jeg har prøvd en venninne sin, og jeg likte den ikke, så den ER oppskrytt!).
Men pet hair magnet fikk en sjanse, og etter å ha vært eier av en slik i en tre ukers tid må jeg bare si at dette er et veldig godt redskap jeg er veldig glad for å ha i hus.

Slik ser vidunderet ut:


Det brukes altså til å samle sammen og fjerne hundehår fra for eksempel gulvtepper, vegger, sofa, stoler og gardiner - det er i hvert fall områder vi har brukt den på så langt, med fornøyelse.
Noen spør kanskje "hvorfor ikke bare støvsuger", det spurte i hvert fall jeg meg. Men, jeg har tepper jeg synes er veldig tunge å støvsuge. Filleryene ligger ikke i ro, og det store stueteppet må mishandles med vold for å bli hårfritt.
Med pet hair magnet'en må jeg riktignok ned på kne for å "skrape", men det føltes likevel enklere enn å støvsuge, og det tar ikke noe lengre tid. Med filleryene kommer jeg på bakkenivå og kan holde de fast mens jeg fjerner hårene. Og jeg må jobbe med mindre kraft med magnet'en enn med støvsugeren på stueteppet.

Støvsugeren suger det som er løst, magnet'en skraper av ting som sitter bedre fast. Det forsvant i hvert mer da jeg gikk over nystøvsugde gulv med magnet'en... OK, den er kanskje litt røff, jeg ser det blir litt røde partikler i den sorte pelsen fra stueteppet, men det blir i hvert fall mer rent.

Jeg vet noen mener at en isskrape til bil gjør samme effekten, og jeg er uenig. Pet hair magnet'en har trerillet gummilist, så det blir som en barberhøvel med tre versus et blad - en magnet tar mer enn en isskrape, og den myke gummilista er både mer skånsom og mer effektiv enn en stivere plastskrape.


Et helt vanlig gulvteppe, i en familie med hund.


Få minutter senere, etter å ha gått over kun en brøkkdel av teppet. Pet hair magnet - den nestbeste løsningen!
Ja, den beste løsningen er jo om pelsen forble på bikkja...


Og med disse ord, regner jeg med at en fet sponsorsjekk snart detter ned i postkassa! :-D

8 kommentarer:

  1. Jammen hvis man har en (eller tre) bernere som røyter må man jo krype rundt med den "magneten" hele dagen... Jeg har den og synes ikke den funker - bruker den kanskje feil! Effektivt er det imidlertid å bruke "børsten" på støvsugern...
    Stines nye blogg for husholdninger med berner...c",). ha ei riktig god påske med hår både på og ved hund...

    SvarSlett
  2. X'en røyter nå, og vi bruker denne et par ganger i uka - litt hår må en bare leve med. Vanlige gulv støvsuger vi jo, det er raskere. Men våre tepper er i hvert fall særdeles vonde å støvsuge - det spiller nok også en stor rolle. Eller om støvsugeren vår er teit, det kan også være en mulighet. Jeg får vondt i armene av å denge stueteppet med støvsugeren, det gjør jeg ikke med magnet'en.

    Og når X'en har løpt ut fra badet, nydusjet og våt, og gnir seg bortetter veggene av gud-vet-hvilken-grunn, fungerer magnet'en fin for å få av pelsen som har klistret seg i tapetstrukturen. Det klarer ikke støvsugeren...

    En skulle vel ideelt sett hatt slik løvblåser, og rettet alt ut mot terrassen! :-D

    SvarSlett
  3. Jeg sier som enkelte andre.....det enkle er ofte det beste. Hiv ut teppene, har ikke hatt tepper på 10 år minst, da er det enkelt å støvsuge :)

    tante

    SvarSlett
  4. Så lenge vi leier tenker jeg vi gjør det vi kan for å skåne gulvet littegrann, så det ikke blir mer slitasje enn nødvendig. Det ble så dyrt der vi bodde sist...

    Når vi en dag eier noe eget, skal det derimot legges hundevennlige gulv, og ikke denne drittparketten de bare sklir og spoler på.

    Skal bare vinne i Lotto først.

    SvarSlett
  5. Pet magnet er genial:) Men det er mamma som har investert i en sånn.. eg har kun "røytefrie" tepper:p Men hadde eg hatt tepper som tok til seg hår skulle eg ha investert i en sjøl:) Har brukt mamma sin i bilen, og det blei pent:)

    Og furminator er forresten genial og;)

    SvarSlett
  6. Monika: Det røde stueteppet vårt suger til seg alt av hår og shit, det er helt utrolig. Magnet'en får ut så mye rart...
    Det er det første som ryker når jeg har vunnet i Lotto, enn så lenge er det gratis arv og gir gulvvarme...

    Men Furminatoren likte jeg ikke, da jeg så at den tok mer pels enn det som var løst - den skar bort dekkhår, og det har jeg hørt andre klage på også. Vi som løper venstresvinger flere helger i måneden kan jo ikke ha pelsutstyr som ødelegger pelsen!
    Men, jeg skjønner at den er effektiv og får bort mye pels, hvis en ikke trenger pelsen til noe. I have special needs...

    SvarSlett
  7. Kan du gi meg et "bruk av Pet Hair Magnet"-kurs? Jeg prøvde den et par ganger, nå ligger den nederst i en skuff.. Hva har jeg gjort galt tro?

    SvarSlett
  8. Anette, nå har jeg nettopp gått over teppene her, men om du venter et par timer kan jeg sikkert demonstrere på nytt...

    Jeg bruker den som en rake eller skrape - samler sammen det som er. Du må bruke litt styrke, men jeg må bruke mer styrke med støvsugeren (trolig pga både teppets og støvsugerens særegenart).

    SvarSlett