19. april 2009

På skolebenken

Jeg har vært på skolebenken i helga, og hodet bærer preg av det - rimelig kaotisk der, det svirrer av ufordøyd input, ubesvarte spørsmål graver seg fram, og det er ting og tang jeg vil lære mer om og undersøke nærmere. Det er rett og slett litt fullt inni det hodet mitt nå.
Jeg har nemlig vært på del 1 av NKKs oppdretterskole i helga, så nå kan jeg alt om oppdrett, og vil bare produsere gode valper! :-D

Jeg skal ikke gå inn på alt vi har vært gjennom - men det har vært fokus på genetikk, nedarving, recessiv og dominans, seleksjon, etikk i avl, innavl/linjeavl/utavl, konkrete case (altså sykdommer med klar arvegang), DNA-prøver, og slike ting. Men ikke ett eneste forslag til hannhund jeg kan bruke på X'en, skikkelig skuffet der, hva går en på kurs for da??? :-D

Kurset var i Horten, og det slo meg hvor utrolig pent det er langs E18 i Buskerud og Vestfold. Hadde det ikke vært for at jobbmarkedet for både meg og Hans så å si utelukkende er i Oslo, skulle jeg jammen aggitert for å flytte i den retningen. For pendling er uaktuelt, vi bruker lang nok tid på de 15 kilometrene vi har til jobb i dag, om vi ikke skal doble eller triple avstanden.
Det var også sært å kjøre nedover, og se hvor godt snøen enda lå flere steder - kombinert med at det krydde av hestehov og hvitveis andre steder.

X'en var med i dag, og det førte til at jeg fikk plukke av henne årets første flått i en av luftepausene. Ingen tvil om at den var vestfolding, for den var bitteliten, og hadde hun fått den i Oslo (som vi forlot seks timer før jeg plukket av flåtten) hadde den garantert vært større. Skikkelig stas milepæl med årets første... Jeg håper vi kan vente litt til før vi finner noen her i Oslo, men flåtthalsbåndet er for lengst innkjøpt og klart for sikkerhets skyld.

Jeg forsøker å lære så jeg kan bli en god oppdretter, andre kan sakene sine:
I helga har NKK hatt utstilling i Harstad, og der ble X'ens vakra pappa Ola (Ola Odelsgutt av Hiselfoss) ikke bare BIR, og ikke bare gruppevinner, men fantastiske BIS2! Og sønnen - altså X'ens halvbror - Bentley (Yo-Yo Bentley av Hiselfoss) stakk av gårde med storcertet. Store gratulasjoner til Gro og Stian!

2 kommentarer:

  1. Det så så spennende ut det kurset. så tenkte jeg skulle få vært der, men må vente til det er i nærheten, og om helgen passer... =)

    SvarSlett
  2. Knis, du er ikke så herdet som hundefanatiker enda, om du synes en halvannen times svipptur til Horten er LANGT! :-D

    NKK avdeling Oslo/Akershus skal ha kurset høsten 2012, avdeling Østfold høsten 2011, så du må belage deg på å reise om du vil gå på kurset før det. 10.-11. oktober er det i Hedmark. Det gies ikke i 2010 i det hele tatt. I hvert fall slik planen ser ut så langt her.

    Høsten 2010 håper jeg å få gått del 2.

    SvarSlett