24. august 2009

Askepotts sko og hersens svigerforeldre

Jeg er bare pittelitt forsinket med å blogge fra sist utstillingshelg - jeg skylder på dårlig form og at bildene lå på jobbdataen, hersens VPN-klient som ikke skjønner at den kan få kontakt med jobbserveren...

Sist helg var altså utstillingshelg, med to utstillinger jeg veldig gjerne ville få med meg - det skal gode grunner til ikke å prøve seg på en NKK-utstilling som er så nærme, en må jo ha sånn storcert om en skal få sopptittel... Og Østfoldspesialen er så koselig og er en del av min oppvekst og oppdragelse, så den må også med!
Med det som utgangspunkt, signet ikke svigerfar og samboer opp for konkurransen "in-laws of the year" når de valgte DEN helga til å feire dobbelt sekstiårsdag (de har bursdag i mai og desember...), og dessuten gifte seg! Jeg følte meg rimelig dratt, selv om fornuften innså at for å bevare forholdet til Hans (og til svigerfamilien) var det bare én måte å håndtere denne kollisjonen...

Så Even og X'en ble påmeldt, etter å ha gått ned på kne overfor Stian i håp om at han ville handle dyrene for meg. Og Stian er snill, så det var ikke noe problem.
Lørdag morgen var det derfor tid for min raskeste utstilling ever - det tok nøyaktig 34 minutter fra jeg parkerte bilen til jeg dro igjen, og på den tiden fikk jeg levert X'en, hilst på Even som kom med Stian, gitt noen tips om handling av X'en, avlevert ei vinflaske jeg skyldte, bitchet litt overfor kjente om bryllupets tidspunkt, kjøpt ny shampoo, og kjøpt bursdagspresang til X'en. Og bare det å finne ringer og orientere seg på en tettpakket Bjerkebane var jo tidkrevende og utfordrende nok i seg selv...
Og rett etter var jeg ute på E6 mot Sarpsborg og bryllupet. Vielsen var ikke før fire, men det var jo nok av praktiske forberedelser å hjelpe til med. Hans og jeg hadde blant annet fått oppgaven å åpne og registrere alle pakkene - drømmejobb! Så kjedelig å gifte seg, og ikke få åpne gavene selv en gang... Jeg simpelthen ELSKER pakkesanger og gaver i alle former og varianter!
Så er det på tide å skifte, og det er da jeg til min store gru oppdager at jeg har pakket pensko til to høyreføtter... Vielsen starter om 25 minutter, så det er ikke aktuelt å løpe på kjøpesenteret for å handle nye. Heldigvis hadde jeg pakket litt penere "handlersko", så da gikk jeg i bryllup i dem - kjekt for meg å slippe en hel dag med høye hæler, men det bryter vel noen bryllupskotymer det der?
Jaja, jeg ble ikke buet ut, og det var et hyggelig bryllup. Etter hvert tikket det også inn meldinger om hvordan det hadde gått, ingen grande suksesser, men X'en fikk nå en fjerdeplass i klassen og Even fikk HP og klasseseier i veteran med en kritikk som benevnte ham som en staselig gentleman. X'en var dessuten med i sin fars avlsklasse, som også ble BIS4 i store ringen. Tusen takk for all hjelp, Stian og Cathrine!


Even i ringen med farfar Stian på NKK Bjerke.

Bryllup har en tendens til å bli litt sene, men jeg kom meg likevel lett opp dagen etter (motivasjon er fint) og kjørte til Rygge for å få med meg Østfoldspesialen. Der kom jeg jo til ferdig fôrede og luftede hunder, særdeles behagelig! :-D
Kort prosess: Even ble nummer to av to veteraner, konkurrenten var nesten to år yngre, og det er to år hvor det skjer veldig mye... Men Evensen fikk ekstra premie for dagens eldste, så vi kom da hjem med mange premier!
X'en skulle debutere i åpenklasse, på toårsdagen sin, og slo til med en blå. En bra kritikk som slo ned på ting jeg også synes er dårlig nå, så da skal en jo egentlig ikke klage. Selv om det var en lusen bursdagsgave!

Men det var en trivelig dag i Rygge for det, med venner og bekjentskap, fint vær og god stemning ringside. Og vi gleder oss veldig over X'ens familie, som gjorde det noe bedre enn henne: For eksempel pappa Ola ble tredje beste hannhund, halvbror Bentley ble fjerde beste, tante Trulte ble BIR, halvsøster Bodil tok cert, og mamma Lina ble beste veteran og fikk beste tispeklasseplassering. Også fikk jeg lov til å handle Trulte i opdretterklassen som vant og Bodil i avlsklassen som vant, så da fikk jeg vel løpt av meg et bryllupskakestykke???


Even er en eneste stor smiley - happyface! Skoene mine er forresten de jeg måtte ta i bryllupet, ikke for gale, kunne vært joggesko...






Nummer to, vant gjorde N.Uch. Fanaberner'ns Handsome Hennessy.


Æresrunde etter eldste deltager-premien, veldig stas å få applaus når vi løper med gamlingen - han er faktisk snart 11 år!




Med dommer Andrzej Stepinski.

Det ble visst bare bilder av Even i denne bloggen, men det ble tatt toårsbilder av X'en som ligger her.

Tusen takk til Mona Bakken Kjøsnes for bilder begge dager!

Til sist må vi få ønske god bedring til X'ens kompis Norma, bli frisk snart! Du som var så pigg i går!

1 kommentar:

  1. Kost meg med bilder av vakre Even,og ennå en god latter av skor og bryllup i hytt og pine:-)

    SvarSlett