12. august 2009

Halallydighet

Snarturen via Sverige på vei hjem fra kurs i helga ga et mangespekket utbytte, i handlekurven havnet for eksempel en pakke med halalpølser og halalkyllinglever - 20 kroner for halvannet kilo kjøtt! Pølsene var mye smalere enn ordinære pølser - ypperlig godbitstørrelse.

Levra har blitt til godbiter:


Du tiner et kilo halalkyllinglever.


La det koke i en times tid.


Del opp i biter og fordel på stekeplate.


Kvalitetskontroll er viktig i matproduksjon. Sjekk tunga!


Det er viktig å følge med underveis også - la det steke på 100 grader over natta.


Resultatet virker lovende.


Det ferdige produktet.

I dag fikk vi testet ut halalkyllinglever - halallydighet, med andre ord. Vi trente sammen med Veronica og jack russel terrieren Idefix, og med våre gamle venner Anette og Norma. Rett ved der vi trente var det også et goldentreff, med ti-tolv goldens som trente lydighet og utstillingsteknikk. Fine forstyrrelser!

Jeg var innom alle øvelser i klasse 1, utenom tannvisning, og X'en har fungert så bra i dag. Hun har jobbet med intensitet, god kontakt, fin utholdenhet, og ingen feil utenom de jeg måtte sørge for. Det har vært så gøy å se henne, og jeg gleder meg til å teste konkurransenervene! Dessverre er det uoffisielle lydighetsstevnet i helga avlyst på grunn av for få påmeldte, skuffende at ikke flere bernere stiller opp, men det kommer nye sjanser for X'en og meg.

Anette fikk kommandere oss litt, men det ga ikke den samme prestasjonsjaget og jeg fikk ikke de samme faktene jeg får ellers, så neste gang skal Charlotte få kommandere - jeg kjenner ikke henne like godt som Anette, så jeg tror hun skal kunne få fram litt "jeg vil så gjerne vise hva vi kan"-følelse i meg og dertilhørende diller.

Som Line rådet, trente vi holdtene separat fra lineføring og fri ved foten. Jeg går et par skritt, styrer henne inn i en rett sitt, går et par nye skritt, styrer på ny inn i en korrekt sitt, og slik skal vi fortsette en god stund for å hjernevaske en default ass position. Når vi trener LF/FVF fokuserer vi på temposkifter og vendinger - jeg har nok gått for mye rett fram, så jeg må vekke X'en litt. Ta noen hopp til siden, ta en kjapp spurt etter en vending, snu mange ganger, og andre ting som gir overraskelser mens vi går. Anette har hatt gode erfaringer med å gå på skrått med Norma, så det skal vi også forsøke - få X'en til å erfare at vi ikke bare går rett fram, og at når vi vender er det best å følge med.

Ellers - en helt ok dekk fra holdt, en knall stå under marsj, et par dårlige stå under marsj så jeg skal nok fortsette litt til med ekstra påvirkning, noen fine innkallinger i litt lavere tempo enn vanlig. Men det var varmt og svak oppoverbakke, så jeg ser det ikke som et symptom enda, ellers har jeg triks i ermet for å motivere tempo.

Jeg var også innom apport, men da hadde hun nettopp ligget til ladning i bilen og var litt høy, det ga litt for mye i apporten og hun fikk mye tygging, så den la vi bort igjen. Apport kan vi trene når hun er mer rolig, og har kontroll på hva hun gjør.


Norma ballbelønnes.


Fine været...


Idefix trener avstandskommandering.


Klø litt under haka for at hunden skal holde apporten...

Været var særdeles varierende. Da vi kom, lette vi etter skygge til bilen og hadde sikret oss ekstra mye vann. Så skyet det over, det kom tordenbrak, også pøste det ned. Så da la vi hundene i en fellesdekk, og søkte ly under billuka mi! :-D X'en var treg å få ned, må se litt på neddekk utenom, hun er gjerne litt seig der. En ting er tempo i selve dekken, men jeg vil ha reaksjon på kommandoen! Men når hun ligger, ligger hun. Jeg gikk i skjul etter hvert, klasse 2-dekken, og det var ikke noe problem. Mulig hun så meg gjennom den nedsveivede bildøra (jeg så rett på henne gjennom den), men hun ble i hvert fall liggende som før - en god start på en ny øvelse!

Halalkyllinglevergodbiter fungerer veldig bra, dette var en knall treningsøkt, og nå snorker hun ved min side, fremdeles fuktig i pelsen.
Takk for hjelpen, Anette og Charlotte!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar