7. august 2009

Nå er det helg!

Nå er det helg, og X’en og jeg skal av gårde til Kongsvinger for å gå konkurransekurs i LP. Jeg har ”analysert” både min kompetanse, X’ens håndtering av øvelser, hva vi sliter med og hva målene for 2009 og 2010 er, og grublet meg ned til tre øvelser jeg håper vi kan få hjelp med i løpet av helga. Den ene øvelsen har vi aldri sett på, den andre har vi så vidt begynt på, og den tredje har jeg jobbet litt med og trolig gjort mye galt underveis… Jeg føler selv at vi har kontroll på klasse 1 i den forstand at jeg vet hva vi kan gjøre for å bli bedre, så det er faktisk helt andre øvelser jeg håper å få tatt tak i i løpet av helga – men de har en sentral plass i mine planer for X’edyret!
Knis, vart du nysgjerrig no? Jeg har både planer, ambisjoner og årsmål for dyret, men jeg orker ikke å offentliggjøre de på en blogg som hvem som helst kan lese, det blir for mye gnål og velment mas om ”når skal dere ditt” og ”hvordan går det med datt” fra alle kanter. Verden går ikke under om ikke et mål nås, men det er motiverende for treningen å ha noe konkret å jobbe mot. Primærmålet er alltid en velfungerende familiehund, så får VM-deltagelse i bruks og LP bli bonuser! :-D

På grunn av kurset i helga fikk X’en treningsfri i går, så hun skal være mer sulten på å jobbe. Men jeg har så mye inspirasjon i hodet for tiden til hva og hvordan vi skal trene, så det bobler nesten over. Jeg leser andres blogger, bøker og artikler, jeg ser andres filmer fra trening – og får dermed ideer og innspill, morsomt! Snart er ferien i det ganske land over og normaltilstanden tilbake, slik at det blir lettere å finne hjelpere og figuranter når en trenger det, eller generelt selskap når en trener. Jeg har dog fått kjøpt meg kamerastativ, så kanskje blir det mulig å få filmet litt trening framover? Det er videofunksjon på kompaktkameraet til Hans, som jeg har brukt før for korte filmer med X’en. Vinkelen blir helt feil når kamera står på bakken, så jeg håper stativet er kompatibelt.

Apropos kamera: Akkurat nå frykter jeg at jeg har mistet alle bildene jeg har tatt av X’en, ever. Dumme, dumme meg som egentlig kan alt om backup har vært sløv for lenge, og nå har laptop’en gått til et visst varmt sted. Den har samme symptom og feil som Hans’ laptop fikk tidligere i år, og da var det ikke noe å reparere – skjermkortet har etter sigende gått føyken. Jeg håper virkelig det er mulig for ekspertisen å komme seg inn i harddisken og få ut alt som ligger der av hundebilder, feriebilder, alt mulig rart en har klart å samle gjennom knappe tre år. Jeg trodde et øyeblikk at hjemmesiden min var tapt også, men så kom jeg på at det som en gang kom OPP med FTP jo også må kunne komme NED, så jeg fikk lastet ned hele innholdet på min stasjonære PC – det tok noen netter… Jeg er også webmaster for en annen hjemmeside, som er bygd opp og redigeres på en helt annen måte, der er bakgrunnen for innholdet foreløpig tapt, men jeg håper håper håper at det er mulig å få tak i. Jeg har fikset så jeg kan fortsette å redigere siden, men originalbilder og slikt er foreløpig utilgjengelig. Æsj, altså!
Så: Alle der ute, ta backup før det er for sent! Brenn bilder på DVD’er, benytt eksterne harddisker, eller finn ulike servertjenester som lagrer backuper (altså laste opp på ekstern lagringsplass over nett).
For kanskje to måneder siden røk microen, har ikke savnet den en dag. For en måneds tid siden røk TV’en, den savner jeg nå og da. Men laptop’en, der var det krise det øyeblikket jeg forsto at den var gått ad undas. Nå må jeg bare finne den pokkers kvitteringen, så jeg kan reklamere hos leverandøren (garantien gikk selvfølgelig ut i vinter), og jeg vet den er i en av fire ”arkiv”, også kjent som banankasser, type oppsamling av diverse papir gjennom ulike flyttinger… Jeg er gjennom to kasser, og samme hvilken jeg begynner på som den tredje er jeg sikker på at kvitteringen ligger i den andre… Jaja, jeg har nå fått kastet en del træl i letearbeidet også, selvangivelser fra 2003 og 14 ulike versjoner av ulike kapitler i masteroppgaven, for eksempel. Kjekt å ha, greit å kaste. Jeg krysser fingre og øyne for at alt går bra til slutt…

Det er veldig lenge siden jeg har skrevet noe om lille Kimito shih tzu. Han nærmer seg tolv og et halvt år, og er alderen tatt i betraktning i fin form – selv om våren har vært litt røff med ham. Tidligere i år måtte han trekke noen tenner, og på grunn av kreft ble han kastrert. Som om ikke det var nok, fikk han et sår på øyet av en frekk katt. Men, han har kommet seg fint etter de to operasjonene og øyet ble ikke skadet, og han regjerer fremdeles i Bodø. Selvfølgelig hører han dårligere, sover mer og viser andre alderstegn, men selv miniatyrhunder blir gamle i kroppen. I september kommer han (og mamma, han flyr ikke alene…) på høstferie, og jeg gleder meg til å se ham igjen! Selv om jeg er bernerjente på min hals, har jeg alltid vært veldig glad i shih tzu-guttene våre også! Det blir nok aldri noen shih tzu hos meg, til det passer de ikke helt inn i det hundeholdet jeg vil ha – men en skal aldri si aldri. Dog er det veldig sikkert at hund nummer to i heimen blir en berner til – forhåpentligvis et X’enbarn!

Ellers vil den oppmerksomme leser se at jeg i går installerte teller i bloggen – artig å se hvor mange som faktisk er innom i løpet av dagen, så vet jeg at jeg ikke bare skriver for meg selv og at andre har glede (?) av skriveriene mine. Telleren teller (!) besøkende, og jeg kan se statistikk om hvor i verden de besøkende er fra, om de kommer tilbake flere ganger, hvor lenge de er her, også videre – så jeg har egonerdet litt med det det siste døgnet! Jeg har også lagt sperre på IP-adressene på jobben og hjemme, slik at det er reelle besøk, det er ikke jeg som trykker F5 for å få høyere tall, hahahahah!

Nei, nå tar vi helg, jeg gleder meg vilt til å se hvor lydige vi har blitt når helga er omme! :-D

Jeg har forresten hørt at en god blogg skal inneholde bilder, og jeg har ingen bilder å bidra med nå (jobber med 930 bilder fra Island, men det tar virkelig tid), så da deler jeg heller en youtube-film hvor en labrador trener budføring - for de som ikke skjønte hva Hans og jeg forsøkte å trene på i sist blogg:

(Legg merke til at fører og figurant flytter seg for hver utsending, knallbra tips jeg noterer meg bak øret!)

3 kommentarer:

  1. Når det gjelder lydigetsøvesene og været på Kongsvinger er det ikke mye jeg kan hjelpe deg med, Stine. Men er den bærbare ugjenkallelig død, kan du ved en enkel obduksjon ta ut harddisken og putte den inn i et dertil egnet kabinett som du får kjøpt f.eks på Clas Ohlson. Så kobler du det til en fungerende PC (eller aller helst en Mac) og vips kan du hente ut alt du måtte ønske av bilder, filmer, dokumenter og annet.

    Lykke til, både med kurs og annet!

    SvarSlett
  2. Selvsagt har du lesere her inne,venter bare på at du skal bestemme deg for å bli forfatter jeg... Kos dere på kurs i helga:-)

    SvarSlett
  3. Heisann Stine! Ser du skriver om Kimito. Du må gi både han og mammaen din en god klem i fra meg Bjørg da. Jeg har søstra til Kimito. Har klipt henne i dag forresten. Hun er så god den lille Tayga, snorker mye for tiden.
    det er en herlig rase shih Tzuen,veldig blide og gode hunder,men det er en klippehund foratt de skal ha det bra,mener jeg da..
    Huff orker ikke tenke på dagen som snart det er naturlig vil komme.

    Grattis med Cert forresten, så bildet av dere. Ha en fin helg da. Hilsen fra Bjørg Apoletano

    SvarSlett