19. april 2011

Avspasering

(Jeg vet dette blir dagens tredje blogginnlegg, men jeg måtte jo komme a jour, og synes det ble bedre med tre blogger enn en enormt lang en).

Det har vært noen travle dager i det siste, med minimal bloggetid. Det har gått i 120 hele døgnet, føles det som, og jeg kjenner på et stort søvnunderskudd akkurat nå. Det blir nok ikke fikset i morgen, og i hvert fall ikke på onsdag, men kanskje torsdag? Jeg tror jeg trenger å reise bort, faktisk, for å få en tvungen pause fra alt som er å gjøre i nyhuset.

I går kom første halvdel av flyttelasset - jeg leide en diger henger og fikk hjelp av familie til å fylle den med mest mulig av møbler, esker og sekker. Nå er alt sammen stablet i stua, det er et salig kaos her, og jeg har ikke peiling på hvor jeg skal begynne.
På morgenen hadde jeg også besøk av en snekkerslektning som hjalp med meg en del innspill til hva jeg kan gjøre her, samt sjekket om det stygge gulvet i gangen og de buede takplatene i stua er på grunn av fukt. Og det er det, men han mener det er kondens i et tomt hus som har ødelagt materialene, og at det ikke er vannlekkasje eller andre ting som kan ha gitt fuktskadene. Det er ikke tegn til ødeleggelser i bærebjelker, underlaget til gulvbelegget og andre steder vi har tittet, så da puster jeg lettet ut over at det ikke blir sykt dyrt å fikse her!
Jeg tror planen nå er å få båret mest mulig av stæsj til kontoret i andreetasje, som brukes som lager for tiden. Da kan jeg pakke ut når jeg har tid, samt at jeg får tømt stua og kan begynne på oppussingsarbeidet - taket skal nemlig rives, og det vil garantert støve en masse. Jeg tror jeg skal skaffe meg vernebriller før det, jeg er lei av å ha tørre og kløende øyne etter å ha pusset tak og murvegger i kjelleren...
Andre halvdel av flyttelasset kommer når jeg er ferdig å male i kjelleren, så jeg må bare få fortgang på de prosjektene også. Jeg føler jeg har fjorten baller i lufta uten å kunne sjonglere, og sliter litt med å finne en fornuftig og effektiv prioritering.

Dermed ble det avspaseringsdag i dag - få en liten pause, hvile ut litt etter noen heftige dager i det siste, og få gjort andre ting. Det startet med tidlig morgen for ny veterinærtime til X'en, også en tur til huset på Bjørndal for å rydde litt der etter gårsdagens flyttesjau. Det er greit at det ser levelig ut for visninger. Jeg fylte også opp bilen med kasser når jeg likevel var der - og fikk med meg trimmebordet til X'en, det har jeg savnet.
Vel hjemme igjen måtte jeg skynde meg til bensinstasjonen for å få levert hengeren vi brukte i går. Egentlig skulle jeg levert den i går kveld, men så stengte de tidligere på grunn av palmesøndag... Jeg har i hvert fall blitt en racer på å hekte av og på hengere, rygge med faenskapen og bruke sidespeilene i mer utstrakt grad.

I går skadet jeg meg forresten, stakkars stakkars meg!
Jeg skulle altså levere hengeren, og på vei ut ser jeg brått at det ligger masse hundebæsj i trappa mi (noen hadde brukt den for å skrape av fra skoen, tenker jeg). Jeg tar noen kjappe moves for ikke å plante venstrebeinet rett i ruka, mister balansen, kjører høyrefoten i dritten, snubler ned trappa og lander på den høyre ankelen.
Det er vondt...
Men jeg måtte jo levere hengeren, og kom meg avgårde. Jeg hadde bestemt meg for å innvilge meg trøstemarsipan til dyr bensinstasjonspris, så skuffelsen over at de brått var stengt ble dermed enda større.

Ankelen er på en måte bedre i dag, fordi den ikke pulserer og er varm - men jeg merker at den ikke er sånn kjempeglad i meg når jeg kjører bil og må bruke gasspedalen.

Anyway, henger ble levert, og da synes jeg at jeg hadde fått unna en god del ting i dag på denne hviledagen. Som om ikke det var nok, har jeg sittet en time med selvangivelsen, jeg har fått besvart og sortert en del mail, jeg har fått oppdatert meg på en del blogger, skrevet egne blogger, jeg har hilst på alle naboene i rekka, jeg har brukt hagemøblene i egen hage og kost meg i sola med laptop, kaldt vann og påskemarsipan. Og jeg har groomet X'en, det var sårt tiltrengt nå, har blitt nedprioriert de siste ukene. Jeg holdt på i halvannen time, men så ble hun fin også - ørene har fått tilbake fasongen, hodet ser bedre ut, klør er korte, poter er trimmet, faner er stusset, skjørteflokene er gredd ut, og hele pelsen har fått en grundig gjennombørsting - nesten ingenting datt av, og jeg ser at hun snart er i full pels nå. Det manger litt i skjørtene enda, men hun har full pels på halen (og den pleier å komme sent). Jeg synes til og med at hun har fått mer pels i fanene, særlig på frambeina, etter denne røytingen. Hun er ikke av de bernerne med lengst pels, så jeg er glad for at det begynner å bli skikkelige faner med både fylde og lengde - det gjør seg!


Fine jenta mi! Jeg ga opp prosjekt "bilde av oppstilt X'en", det er ikke så lett å få til alene. Men jeg har skaffet hjelp, så kan vi kanskje få vist nye bilder av frøkna mi. Jeg synes selv hun har utviklet seg noe det siste halvåret, litt mer bredde og dybde i kroppen. Men så blir hun jo fire år over sommeren, så hun er jo voksen først nå.

Nå skal jeg finne senga, og se om jeg kan få sovet en åtte-ni timer - jeg trenger det, særlig siden kvaliteten ikke er så god gjennom hele natta. Jeg drømmer mye, våkner, sover i en dårlig seng, og kan ligge og gruble meg våken. Så da trenger jeg en del timer å gå på for å få nok samlet søvnmengde - og jeg har alltid vært et sovedyr, som trenger mye søvn for å fungere. Er jeg sliten nok, kan jeg godt sove i 24 timer. Og jeg kjenner nå at om jeg bare fikk ei god nok seng, kunne jeg lett tilbragt et døgn i den. Men det har gjort godt med en avspaseringsdag i dag, selv om den ikke har vært blottet for aktivitet. 
I morgen håper jeg å bli ferdig med første malingstrøk i taket på vaskerommet, det får være overordnet mål for den tirsdagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar