17. april 2011

Rompresentasjon: Fryser- og treningsrommet


Da har jeg kommet til andre rompresentasjon i bloggen for vårt nye hjem, nå som vi så smått har begynt å pusse opp der passer det fint å presentere rommet i bloggen også.

Det er det største rommet i kjelleren, og kunne sikkert passe bra som kjellerstue eller lignende om en ønsket seg det. Men nå er jeg så egoistisk, at om X’en vil se på noe annet enn jeg vil se på TV, så vinner jeg. Altså trenger vi per i dag bare en stue.

Derimot trenger jeg plass til fryseboksen. I kjelleren er det bare to av rommene som har strømuttak per i dag (mulig jeg vil få fikset på det senere), det ene er vaskerommet, og dette er det andre rommet. Så dermed skal fryseboksen få stå her, i hvert fall enn så lenge. Men den trenger ikke et stort rom helt for seg selv (når jeg sier stort, kan vi vel anslå det til cirka ti kvadrat, så ikke dere ser for dere de videste dimensjoner her, altså!), derfor har jeg planlagt å tilrettelegge for hjemmetrening i resten av rommet. Jeg har i lang tid bidratt til å finansiere SATS’ virksomhet. Jeg gidder ikke lenger å betale dyre penger for et medlemskap jeg sjelden bruker. Da er det bedre å bygge opp treningsvaner hjemme. Når jeg først har overskudd til å trene, vil jeg jo heller gå en lang tur i skogen med X’en, enn å svette i et rom med masse fremmede mennesker som helt sikkert glor på den rødmussede, dvaske, slitne og strevende meg, akkompagnert av musikk jeg ikke orker eller TV-program uten lyd fordi jeg IGJEN glemte å ta med øretelefoner. Men så har jeg jo tenkt, at om jeg har litt treningsutstyr i kjelleren, er det kanskje lettere å ta seg en kjapp økt noen dager i uka. Jeg vil jo se utstyret hver gang jeg går ned for å vaske klær, henge opp klær, ta ned tørre klær, hente noe i fryseren, bade hund, også videre. Så jeg har faktisk optimistisk tro på at dette kan fungere.

Jeg har fått arve en på stedet hvil-sykkel, som kommer til Mogreina bare en stor nok bil skal den veien, eventuelt en tilhenger. Jeg har fra før av en tjukk og myk matte for styrketrening eller avslapping. På loppemarkedet jeg besøkte for noen uker siden kjøpte jeg manualer i fire vektklasser for en femtilapp. Jeg ønsker meg veldig en elipsemaskin, for de synes jeg er veldig effektive for kondisjonstrening. Jeg kan ikke sykle lenge om gangen, fordi jeg får så innmari vondt i rumpa, og enda mer vondt i knærne. Men det er jo faktisk mulig at toleranse og styrke i knærne er noe jeg kan opparbeide etter hvert…

Til å underholde meg gjennom selvpiningen har jeg kjøpt verdens søteste lilla radio, som per i dag står på kjøkkenet og holder meg med selskap i det møbelløse huset. Kronisk frekvensinnstilling på P4, så er jeg godt fornøyd – jeg sykler heller til Misjonen med Golden og Antonsen enn noe psycho musikk en bare får hodepine av.

Jeg ønsker meg også en diger plakat jeg kan henge på veggen foran sykkelen og stirre vilt på – jeg husker det på barne- eller ungdomsskolen var så populært med 3D-plakater, hvor en kunne glo og glo i et helt friminutt for å lete etter syv dinosauruser, og bare finne fem. Må sykle til jeg har funnet den sjette – jupp, jeg tror det kan fungere. Finnes slike plakater enda?

Så, hva gjør vi av oppussing i dette rommet som skal få pusse opp meg?
Minst mulig på enklest mulig vis! :D

Vegger og tak er pusset med stålbørste (det datt av digre flak på ytterveggen, men ifølge takstmann så er visst det vanlig på gamle hus. Det er uansett nylig drenert, så vi håper veggen holder seg tørr og fin lenge), vasket, tørket, jeg bruker to strøk med jotaplast der det ble bare flekker, også maler jeg to strøk med murmaling. Fargevalget er gjort av særdeles økonomiske hensyn – hos Byggmax selger de veldig billig murmaling, men da må du ta en av de fire fargene de har – sort, hvitt, grått og skifer. Så jeg skal ha sorte gulv (det skal jeg ha overalt i kjelleren) og grå vegger. Ønsker jeg å gjøre noe større i disse rommene senere, kan jeg investere i dyrere materialer da. Nå vil jeg bare ha penere overflater og få i gang kjelleren som lager og øvrige funksjoner.

I visningshuset har de forresten gjort mer eller mindre det samme – hele etasjen var malt med sorte gulv og lysegrå vegger, og trappa i en enda lysere nyanse. Og det så da riktig så fresht ut det, så jeg håper jo jeg får til et greit sluttresultat her også.

Men, når en står og jobber, begynner jo tankene å spinne. På den ene veggen går pipemuren, som jeg kan se er av rød murstein. Og jeg lurer på om det hadde vært litt stilig å få fram den muren? Da hadde det blitt litt mer farge i rommet, det hadde blitt et annet element og mønster, og skapt litt variasjon. Jeg mener å ha lest i en interiørblogg om noen som hadde gjort nettopp det, men jeg er ikke i stand til å huske hvordan eller om det var dyrt og omfattende. Jeg får sjekke ut litt på nettet eller i en egnet butikk.

To av veggene i rommet er forresten ikke i mur, men panel. I og for seg har ikke jeg så mye imot panel, og kunne sikkert levd fint med å beholde veggene med trevirke og –farge. Men så har noen begynt å male litt her og der, skikkelig snasent, så da har jeg like godt bestemt meg for å male også de veggene i samme gråfarge som murveggene.

Taket har jeg ikke bestemt meg for hva jeg gjør med enda, jeg tror jeg vil se alle veggene med gråmaling først – blir det for mørkt, blir rommet for dystert med grått tak, virker det for lavt da? Eller går det helt greit? Taket er i furupanel det også, så det kan jo få være som det er. Eller så så jeg i en annen blogg at noen hadde lakket med noe som gjorde panelet lysere, det kan jo også være et alternativ. Jaja, vi får ta en vegg om gangen.

Den ene murveggen i treningsrommet, hvor pipemuren er på venstre side, og jeg altså lurer på muligheten for å få fram teglsteinen.
Det har allerede begynt å skalle av litt, og avsløre den røde muren under, og jeg lurer på å få fram resten også. Men hvordan?

Motsatt vegg - ytterveggen. Her skallet det godt av med murpuss da jeg brukte stålbørsten, så en får finne fram godt med grunning.
Døra inn til lageret, og eksempel på vilkårlig maling av panelveggene i dette rommet...


4 kommentarer:

  1. Elsker å lese bloggen din!! Om det ikke blir dyrt og omfattende er jeg enig i at det kan bli stilig å få frem den røde muren! Og så ville jeg malt/beiset taket i en lysere farge, men kanskje ikke helt dekkende, slik at det blir litt skinning igjennom av opprinnelig farge, men blir likevel lysere? Vet ikke helt hva det er eller hvordan man gjør det, men håper du forstår :p Gleder meg til å se resultatet når det er ferdig malt!!! Klem EnitS

    SvarSlett
  2. Jeg sier som vedkommende over her: Digger bloggen din :)

    Tipper vedkommende tenker på lakk eller lasering som er et godt alternativ for tre, men etter å ha styra med det selv vil jeg ikke anbefale å bruke det i tak, dvs har du tid og tålmodighet så kjør på... Men mtp bruksområde så ville jeg ikke ha ofret rygg og ekstra tid på dette, det er litt pirkarbeid for at det skal bli jevnt. Jeg ville malt det hvitt en gang for alle :)

    Når det gjelder de røde mursteinene; hva med å gi de ett nytt strøk med hvit maling forså å velge ut enkelte som får ett grått eller en mørkere farge? Det er litt pirk det også, men skal du går for så mørke farger i rom med lite naturlig lys så tenker jeg som så at det vil hjelpe med litt kontrast (nå er jeg litt låst i hvilken grå-nyanse jeg ville gått for da :) ):)
    Jeg tror du skal slå fra deg tanken på å få fram alle de røde mursteinene i allefall. Min erfaring er at er det malt så er det malt, i tillegg har murstein en ruglete overflate så alldeles fri for maling tror jeg ikke du får dem. Men det du kan prøve er å bruke meisel og en hammer, da ser du i allefall kjapt hva det er som er brukt på veggen fra før av.

    Hva med å beholde muren hvit og ta panelet i grått og gulvet sort?
    Hiver kun ut forslag og gleder meg til å se resultatet :)

    SvarSlett
  3. Oooppss... Så nå at du vurderer lysegrått :) Jeg ville valgt en mye mørkere nyanse på panelet og beholdt murene hvite som kontrast :)

    SvarSlett
  4. Malt panel er kjempefint - både i tak og på vegger - fargevalgene dine høres meget bra ut!
    Lykke til videre - du har jo en flott medhjelper og håndtlanger så dette går bra...

    Hilde

    SvarSlett